Индексът на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.5%, т.е. месечната инфлация е 1.5%. Това сочат предварителни данни на Националния статистически институт.
Годишната инфлация за януари 2022 г. спрямо януари 2021 г. е 9.1%.
Средногодишната инфлация за периода февруари 2021 - януари 2022 г. спрямо периода февруари 2020 - януари 2021 г. е 4.1%.
През януари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 2.4%; алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.2%; облекло и обувки - намаление с 1.8%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.4%; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.2%; здравеопазване - увеличение с 0.4%; транспорт - увеличение с 0.6%; съобщения - цените остават на равнището от миналия месец; развлечения и култура - увеличение с 3.8%; образование - увеличение с 0.2%; ресторанти и хотели - увеличение с 2.3%; разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.7%.През януари 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти:
ориз - с 1.3%, брашно - с 4.2%, бял хляб - с 2.9%, типов и ръжен хляб - с 3.0%, макаронени изделия - с 5.3%, месо от едър рогат добитък - с 1.4%, месо от домашни птици - с 1.2%, мляно месо (кайма) - с 2.3%, риба - с 2.6%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко - съответно с 0.7 и 1.3%, кисело мляко - с 1.4%, сирене - с 1.6%, кашкавал и извара - с по 4.3%, яйца - с 0.8%, млечни масла - с 5.8%, олио - с 4.4%, ябълки - с 3.7%, цитрусови и южни плодове - с 1.0%, домати - с 13.4%, краставици - с 16.4%, зеле - с 8.9%, пипер - с 22.2%, зелен лук и праз - с 3.1%, гъби - с 3.5%, зрял боб - с 1.8%, леща - с 4.9%, захар - с 2.5%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.0%, сол - с 2.1%, кафе - с 2.3%, чай - с 3.0%, минерална вода - с 2.6%, газирани напитки - с 2.0%, ракии - с 1.3%, вина - с 0.4%, бира - с 0.6%През януари 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти:
хляб „Добруджа“ - с 0.1%, свинско месо - с 0.8%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.9 и 0.8%, маргарин - с 0.4%, сушени плодове и ядки - с 0.5%, зрял лук - с 1.3%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 0.3%, маслини - с 1.6%, картофи - с 1.1%, оцет - с 0.2%, плодови сокове - с 0.1%През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при:
материали за ремонт и поддържане на жилище - с 2.7%, централно газоснабдяване - с 24.0%, газообразни горива за битови нужди - с 1.0%, въглища - с 3.1%, дърва за отопление - с 2.6%, хладилници - с 2.9%, перални и съдомиялни - с 1.6%, препарати за почистване на съдове - с 4.9%, други почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 2.3%, нови автомобили - 0.4%, дизелово гориво - с 0.8%, автомобилен бензин А95Н - с 0.6%, автомобилен бензин А100Н - с 0.4%, метан за ЛТС - с 20.3%, поддръжка и ремонт на ЛТС - с 2.8%, курсове за водачи на ЛТС - с 1.7%, цветарство - с 1.2%, вестници - с 1.2%, услуги по обществено хранене - с 2.1%, бръснаро-фризьорски услуги - с 3.3%, продукти за лична хигиена - с 0.9%, козметични продукти - с 3.1%През януари 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при:
облекло и обувки - съответно с 2.0 и 1.6%, пелети - с 1.7%, прахосмукачки - с 0.8%, принадлежности за ЛТС - с 0.1%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 1.3%, телевизори - с 0.5%, лаптопи - с 1.0%През януари 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на: лекарствените продукти - с 0.3%, лекарските и стоматологичните услуги - съответно с 0.9 и 1.2%.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
По предварителни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.2%, т.е. месечната инфлация е 1.2%. Годишната инфлация за януари 2022 г. спрямо януари 2021 г. е 7.7%.
Средногодишната инфлация за периода февруари 2021 - януари 2022 г. спрямо периода февруари 2020 - януари 2021 г. е 3.5%.
Според ХИПЦ през януари 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 2.2%; алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.3%; облекло и обувки - намаление с 1.7%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.9%; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 1.1%; здравеопазване - увеличение с 0.4%; транспорт - увеличение с 0.2%; съобщения - цените остават на равнището от миналия месец; развлечения и култура - увеличение с 1.9%; образование - увеличение с 0.3%; ресторанти и хотели - увеличение с 2.3%; разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.2%Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
По предварителни данни на НСИ индексът на цените за малката кошница за януари 2022 г. спрямо декември 2021 г. е 101.7%. През януари 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
хранителни продукти - увеличение с 2.9%; нехранителни стоки - увеличение с 0.8%; услуги - увеличение с 0.1%