Ескалиращият конфликт между Русия и Украйна продължава да подклажда опасения относно веригата за доставки на титан - един от ключовите материали, които се използват в технологичната и авиационната индустрия.

И от двете страни на руско-украинската граница има ключови производители на суровини, метали и сплави, които обслужват клиенти по целия свят.

Руската корпорация VSMPO-AVISMA е най-големият доставчик на титан в света с капацитет от 34 000 тона годишно. Тя доставя голяма част от компонентите за водещите авиопроизводители Boeing и Airbus.

Френският доставчик на авиационни компоненти Safran обяви в четвъртък, че разполага с достатъчно запаси от титан за няколко месеца, след като е увеличил запасите от метала от началото на годината, съобщава Ройтерс.

Safran използва титан в производството на колесници за реактивни самолети, както и в някои части за авиационните двигатели. Компанията успокои клиентите и инвеститорите, че към момента по-малко от половината ѝ доставки зависят от Русия.

„Наблюдаваме тази ситуация от няколко седмици и от началото на годината решихме да увеличим запасите си от титан, особено чрез дистрибутори в Германия“, заяви главният изпълнителен директор Оливие Андрис.

Френската компания, заедно с General Electric, е съсобственик на най-големия производител на реактивни двигатели в света CFM International. Тя също се стреми да диверсифицира своите източници на метала.

Войски влязоха от Беларус в Украйна, страната обяви военно положениеВластите в Киев са призовали гражданите незабавно да намерят укрития, за да се скрият от руските ракети

Западните компании от авиационната и космическата индустрия, които разчитат в голяма степен на дългосрочни договори за доставки с VSMPO-AVISMA, увеличават буферните запаси, в случай че металът бъде включен в потенциална търговска война между Русия и Запада.

В Украйна също се произвежда титан, а някои от местните компании са сред водещите доставчици за Европа и света.

Титанът не е борсово търгуван продукт, поради което информацията за актуалната му цена, както и за ликвидността, не е широко достъпна, както за повечето метали. Производителите и клиентите обикновено сключват дългосрочни договори, които обезпечават доставките за месеци и дори години.

Но при по-продължителна ескалация на конфликта в Украйна авиокосмическата индустрия вече се подготвя за евентуални проблеми.