По около 140 лв., или 20% от минималната работна заплата (в размер на 710 лв.), ни отиват, за да напълним резервоара на колата с бензин (към 50 л), изчисли вестник „Монитор“.

Средната цена на бензин А-95 във вторник беше на ниво от 2.82 лв./л, сочат данните на сайта Fuelo.net. По колонките на отделните фирми горивото се предлагаше от 2.72 до 2.95 лв./л.

Дизелът на 8 март беше средно по 2.88 лв. за литър, като цените бяха между 2.80 и 2.99 лева. Така, според средната цена, за да си заредим догоре празния резервоар на возилото, ще ни трябват 144 лева, което също е около една пета от минималното месечно възнаграждение в най-бедната държава от Евросъюза.

Малко по-добре стоят нещата с пропан-бутана за автомобили. Неговата средна цена във вторник беше 1.56 лв./л и за да напълним 50 литра, трябва да броим 78 лв., или една девета (около 11% от минималната заплата).

От съседните страни на Балканите положението с покупателната способност е по-лошо, отколкото у нас. В Северна Македония минималната работната заплата (МРЗ) е 18 000 денара, или 572 лв. Само за ден там цените на горивата, изчислени в лева, скочиха доста. Масовият бензин А-95 се увеличи средно от 2.65 на 2.72 лв. за литър, дизелът - от 2.38 на 2.50 лв., а пропанът - от 1.39 лв./л на 1.50 лв.

Така за да налее 50 л бензин в А-95, на гражданина на бившата югорепублика биха му трябвали 136 лв., или 23% от минималната заплата. За същото количество дизел - 125 лв., около 22%, а за пропан-бутан - 75 лв., или между една седма и една осма от сумата.

В Гърция горивата са много по-скъпи, но елините дават по-малка част от минималната си заплата за 50 л гориво. На юг от Кулата най-ниското месечно заплащане се равнява на 1451 лв. Литър от обикновения бензин А-95 в лева струва там 3.83, дизелът - 3.31 лв., а автогазта - 2.17 лв.

Икономическите последствия от войната в Русия: задава се стагфлацияЕкспертите на Кофас прогнозират сериозни последици за европейските икономики и световните стокови пазари

Така за пълнен резервоар гърците трябва да изхарчат 191 лв., или по-малко от една седма от минималната си заплата. За 50 л дизел те дават 165 лв., или около една девета от МРЗ, а за същото количество пропан за коли - 108 лв., или по-малко от една тринадесета от минималното им месечно възнаграждение.

В съседна Румъния положението е подобно. Там МРЗ е по-малка от гръцката - малко над един бон в лева, но и цените на горивата са по-ниски. А-95 е 2.80 лв./л, дизелът 2.83 лв./л, пропанът - 1.49. Така за по 50 л бензин и дизел отиват по около една седма, или около 140 лв., а за пропана само една петнадесета от МРЗ, или 68 лв.

В Испания, където има немалко нашенци, избягали на гурбет, минималната заплата е близо 2200 лв. А-95 там струва средно 3.29 лв. и за цял резервоар отиват 7-8% от най-ниското заплащане.

Литър дизел в иберийската държава струва в лева по 3.06 и за 50 лв. трябват около 153 лева, или по-малко от една четиринадесета. Пропанът е на средна цена от 1.75 лв. и за 50 л стигат около 88 лв., или към 4 на сто от испанската МРЗ.

В Полша минималната заплата е 1277 лв. и за 50 л бензин или дизел отиват по 10-11% от нея, а за същото количество автогаз - под 5 на сто от сумата. Германия е с едни от най-високите цени в ЕС, но МРЗ е цели 3161 лв. Така за пълен резервоар бензин или дизел се харчат по 5%-6% от нея, а за автогаз - към 4.5 на сто от сумата.