Руската инвазия в Украйна превърна страната в парий на световния енергиен пазар.

От началото на войната срещу руския петрол на практика има ембарго, като петролни компании, търговски къщи, транспортни компании и банки се отдръпват едновременно.

Сега обаче има признаци, че руската енергия привлича интерес от потенциални купувачи, или поне „на тъмно“.

С продължаването на войната в Украйна руските танкери, превозващи суров петрол и петролни продукти, изчезват все повече от проследяващите системи.

Така наречената тъмна дейност, при която транспондерите на корабите се изключват за по няколко часа, в миналото е считана от щатските власти за измамна практика в корабоплаването, която често се използва за избягване на санкции.

Тъмната дейност сред свързаните с Русия петролни танкери е нараснала с 600%, в сравнение с преди началото на войната, казват пред CNN от компанията Windward.

"Виждаме скок в случаите, в които руски танкери изключват нарочно предавателите си, за да заобикалят санкциите," казва главният изпълнителен директор на Windward Ами Даниел. "Руският флот започва да крие местонахождението и износа си."

И това не се случва само със суровия петрол. Подобна тенденция се наблюдава и при други петролни продукти.

В седмицата до 12 март е имало 33 случая на тъмна дейност от страна на руски танкери, превозващи петрол и петролни продукти, според Windward, която използва изкуствен интелект, за да следи индустрията на корабоплаването. Това е с 236% над средните нива в предходните 12 месеца.

Плавателните съдове искат да изчезват

Международните разпоредби изискват плавателни съдове, като петролните танкери, да държат транспондерите си включени почти постоянно.

През май 2020 г. министерството на финансите на САЩ изпрати съвет за санкции до морската, енергийната и металургичната индустрия за справяне с „незаконните практики за корабоплаване и избягване на санкции“.

Първият посочен пример беше "изключване или манипулиране" на Системата за автоматична идентификация (AIS) на плавателните съдове, за да се "прикрие тяхното движение."

"Манипулацията и изкривяването на данните от AIS може да е индикатор за потенциални незаконни действия или такива, които са обект на санкции," предупреждават от министерството на финансите на САЩ.

Корабите може да изчезват от системите за следене и от съображения за сигурност, в това число когато плават във води, кръстосвани от пирати. Според Даниел от Windward обаче това не е причината, поради която корабите „изчезват“ сега. "Тези плавателни съдове искат да изчезнат от радарите," казва той.

В изявление до CNN говорител на министерството на финансите на САЩ е заявил, че ведомството е запознато с тази информация и работи със свои партньори и чрез различни методи, така че да не се разчита единствено на сигналите от транспондерите за следенето на плавателните съдове, които са обект на интерес.

Пример от Иран

Подобно поведение се наблюдаваше и през миналото десетилетие, когато САЩ наложиха санкции на Венецуела и Иран и закупуването на петрол от тези държави беше незаконно.

"Русия следва примера на Венецуела и Иран, но с лека разлика," казва Анди Липов, президент на консултантската компания Lipow Oil Associates. Разликата е, че този път Западът не е налагал директно санкции върху руския петрол.

Да, Белият дом забрани вноса на руски петрол в САЩ. Това обаче не забранява на други държави да купуват руски енергийни продукти.

Пиар катастрофа

Стигмата от това да правиш бизнес с Русия обаче, заедно с несигурността около санкциите, на практика създаде едно ембарго. Анализатори твърдят, че това обяснява причините за скока в тъмната дейност на корабите, които плават под руски флаг. Купувачите не искат да бъдат разкрити, че купуват руски петрол по време на смъртоносната война в Украйна.

"Това би била пиар катастрофа," казва Робърт Йогър - вицепрезидент, отговарящ за енергийните фючърси в Mizuho Securities.

Транспортните компании също така не искат да си създават проблеми заради това, че се занимават с руски петрол.

Руски рубли за руски газ. Какво променя това?Германия и Италия вече заявиха, че възнамеряват да продължат да плащат заявките си в евро, отбелязвайки, че за тях това е неприемлива маневра за заобикаляне на част от санкциите срещу Русия

"Корабите изчезват от радарите, защото компаниите се притесняват, че ако правят бизнес с Русия, ще бъдат поставени в черен списък и след това няма да могат да работят," казва Липов.

Въпреки това има финансова причина да се купува руски петрол в момента. Търсенето на енергийни продукти е много високо, а руският суров петрол, до голяма степен заради санкциите, е с около 30 долара на барел по-евтин от Брента.

"Получавате огромна отстъпка," казва Майкъл Тран, управляващ директор в RBC Capital Markets. "Икономическият стимул е налице, ако не ви притесняват санкциите."

Къде отива петролът?

Изследователската компания Rystad Energy смята, че между 1.2 и 1.5 млн. барела руски петрол на ден са изчезнали в петте седмици от началото на войната.

"Дестинацията на оставащия износ на руски петрол става все по-неясна," се казва в доклад на Rystad Energy от тази седмица. От компанията отбелязват, че този мистериозен петрол възлиза на около 4.5 млн. барела на ден.

Кой купува руски петрол?

Анализатори твърдят, че има доказателства, че рафинерии в Китай и Индия - две от най-големите потребителки на петрол и най-бързо растящите икономики, купуват крадешком руска енергия.

Според Тран търговските къщи може да купуват руски петрол и да го съхраняват, в това число и на танкери, които остават в морето.

Освен тъмната дейност, от Windward установяват, че някои плавателни съдове и компании все още имат отношения със свързани с Русия танкери и се занимават с прехвърляния от кораб на кораб.

През 2020 г. от министерството на финансите на САЩ предупредиха, че тези прехвърляния, особено нощем или на места, които са считани за високорискови за избягване на санкции, "се използват често за заобикаляне на санкции чрез прикриване на произхода или дестинацията" на петрола, въглищата или някакви други материали.

Въпреки войната в Украйна и санкциите срещу Русия, броят на този тип срещи, които са продължавали най-малко три часа, между свързани с Русия петролни танкери и други плавателни съдове, е "относително нормален," казват от Windward.