Автомобилните производители се подготвят за дефицит на батерии
Новият главен изпълнителен директор и президент на Volvo Cars прогнозира, че недостигът на батерии ще се превърне в ключов проблем за автомобилния сектор.
Джим Роуън, който зае поста миналия месец, коментира пред CNBC, че компанията е направила инвестиции, които ще ѝ помогнат да се утвърди на пазара.
„Наскоро направихме значителна инвестиция заедно с Northvolt, така че да контролираме собствените си доставки на батерии, докато вървим напред“, каза Джим Роуън.
През март 2021 г. Volvo Cars заяви, че планира да се превърне в компания за изцяло електрически автомобили до 2030 г. Този ход обаче ще изисква от нея да има последователно и сигурно снабдяване с батерии за своите превозни средства.
„Мисля че автомобилните батерии ще са едно от нещата, които ще бъдат оскъдни през следващите години. И това е една от причините да направим тази инвестиция с Northvolt, така че да можем да контролираме не само доставките, но да започнем да развиваме собствена химия на батериите и производствени мощности“, каза още Роуън.
През февруари Volvo Cars и производителят на батерии Northvolt заявиха, че ще построят нов завод в Гьотеборг, Швеция, като строителството трябва да започне през 2023 г. Ппредвижда се съоръжението да има потенциален годишен капацитет до 50 гигаватчаса.
Това ще се равнява на доставки на батерии за около 500 000 автомобила всяка година.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Диес също коментира пред CNBC колко важно ще бъде производството на батерии през следващите години, като отбеляза, че предизвикателствата наистина съществуват.
„Батериите могат да се окажат дългосрочно ограничение за растежа на електромобилите през следващите 5 до 10 години. Защото сроковете за изпълнение са огромни. Имаме нужда от толкова много енергия и производство на клетки. Има огромна верига за доставки, която трябва да бъде създадена през следващите години и това може да доведе до някои ограничения“, каза той.
По-рано този месец и основателят на Tesla Илон Мъск подчерта значението на лития, който е ключова част от батериите, използвани в електрическите превозни средства. Той написа в Twitter, че цената на лития е стигнала до "безумни нива".
„Може действително да се наложи Tesla да влезе в добива и рафинирането директно, освен ако разходите не се подобрят. Няма недостиг на самия елемент, тъй като литият е почти навсякъде по Земята, но темпото на извличане и усъвършенстване е бавно“, заяви Мъск.
Плановете за електрификация на Volvo Cars поставят компанията в пряка конкуренция с отдавна утвърдени автомобилни производители, като Volkswagen, GM и Ford, както и с Tesla.
Приходите на Volvo Cars нараснаха с 8% до 74.3 милиарда шведски крони (около 7.56 милиарда долара). Печалбата преди лихви и данъци възлиза на 6 милиарда крони (610 млн. долара), в сравнение с 8.4 милиарда крони (860 млн. долара) през първото тримесечие на 2021 г.
Компанията е продала 148 295 автомобила през първото тримесечие, което представлява 20% спад, в сравнение със същия период на миналата година.
Тази седмица главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви, че компанията му планира "да предизвика Tesla и всички желаещи да станат най-добрия производител на електромобили в света".