Производство на литиево-йонни батерии за електромобили на площ от 1 милион квадратни метра, в което ще са ангажирани поне 3000 служители - това е амбициозната цел, която си поставя италианската компания Italvolt, основана от шведския предприемач Ларс Карлстрьом. Тя ще стане реалност след финализирането на проекта на стартъпа за гигафабрика в бивш обект на Olivetti в Скарманьо, близо до Торино, пише италианското издание Money, цитирано от БТА. Очаква се производството да стартира през втората половина на 2024 година.

Гигафабриката в италианската област Пиемонт ще е най-голямата по рода си в Европа и ще има производствен капацитет от 45 гигавата, който може да се увеличи до 70 гигавата. Инвестицията е на стойност 3.4 милиарда евро.

Съоръжението, което ще бъде изградено в бившата промишлена зона на град Ивреа, ще се използва за производство и съхранение на литиево-йонни батерии за електромобили. Стартъп компанията е придобила терените през септември 2021 година от фонда Monteverdi, управляван от компанията за недвижими имоти Prelios, която е бивше подразделение на Pirelli.

В момента Olivetti е част от Telecom Italia и от 2020 година се е съсредоточил върху разработки в IT сектора. Обектът в Скарманьо е построен между 1962 и 1964 година, като малката община е избрана заради удобните пътни и железопътни връзки, с които разполага, както с Ивреа, така и със столицата на област Пиемонт - Торино.

Италианският Север е от стратегическо значение за контрола върху цяла Южна Европа, в която към днешна дата няма проекти за гигафабрики, отбелязва Ларс Карлстрьом. Той очаква, че с развитието на електрическите автомобили търсенето на батерии ще продължи да надвишава предлагането.

"Не можем да разчитаме само на азиатското производство и заради въпроса с логистиката - транспортът генерира замърсяване. През 2024 година, когато започнем производство с мощност от 45 гигаватчаса, ще сме в състояние да произвеждаме от 400 000 до 700 000 батерии годишно. Те ще се увеличат, когато достигнем пълна мощност от 70 гигаватчаса", прогнозира основателят на Italvolt.

За да разработи проекта за гигафабриката, компанията е сключила партньорство с Comau - производител на роботозирани машини за автомобилостроенето. Той ще се занимава със съоръженията за производство на батерии, а гигантът в автомобилния дизайн Pininfarina ще следи строителството на завода.

Централна роля в изпълнението на проекта има и сътрудничеството с висшите учебни заведения, като Политехническия университет в Торино, с който съвместно се разработват батерии. В гигафабриката няма да се произвеждат само батерии за автомобили, а ще се акумулира и енергия от възобновяеми източници.

За да финансира италианския си проект, Карлстрьом обеща през февруари дa се раздели с акциите си в британската компания Britishvolt, създадена от него за построяването на гигафабриката с мощност от 35 гигаватчаса в Блит, Нортъмбърланд, в която той вече няма управленски роли. През март британският стартъп на шведския предприемач сключи споразумение за партньорство с компанията за луксозни автомобили Aston Martin с цел разработване на високоефективна технология за батерии.

Renault може да продаде дела си в АвтоВАЗ за 1 рублаВ московските поточни линии на Renault Русия, където до спирането им през март се произвеждаха моделите Duster, Kaptur, Arkana и Nissan Terrano, ще се сглобяват други автомобили


"Ще се концентрирам върху Италия и Italvolt, където до този момент съм инвестирал 5 милиона евро, и ще бъда президент и изпълнителен директор", заяви той тогава.

Гигафабриката привлича много инвеститори, като идеята е компанията и бордът да са изцяло италиански. Същото се отнася и за доставчиците.

Шведският предприемач следи внимателно и съюза между Франция и Германия за синергия в производството на батерии - Battery Alliance.

"Познавам много добре съюза и ще се радвам да сме част от него. Партньорът ни Comau дори има място в борда, така все едно и ние сме част от него, макар че искаме да участваме пълноправно", коментира Карлстрьом. Сред потенциалните клиенти на Italvolt изпъква името на автомобилния гигант Stellantis, който контролира Comau.

"Срещнахме се с представители на Stellantis и ги информирахме за това, което правим. Към момента обаче няма конкретно споразумение. Ще се радваме да правим батерии за тях, това е много важно за нас, но поддържаме контакти и с други автомобилостроители", уточнява директорът на Italvolt.

Ларс Калстрьом не се задоволява с Италия и Великобритания. Предприемачът вече обяви строителството и на друга фабрика за батерии за автомобилната промишленост в САЩ. Новата компания Statevolt ще изгради съоръжението си в Имперската долина в щата Калифорния. Очаква се то да бъде с мощност 54 гигаватчаса годишно, което ще е достатъчно за около 650 000 електрически возила.