Древен Египет ни е оставил един от най-задълбочените отговори на въпроси, като какво е “живот”, “смърт” и “безсмъртие”.

Представената от древните египтяни добре пазена тайна е трудна за разбиране, езикът е загадъчен и при все това ни привлича като магнит.

Немалка роля в обаянието на онова време има древноегипетското изкуство с неговия специфичен стил.

Връзката на Древен Египет с мистиката и магията е наследена от от античността. Още по време на древните гърци Египет е била цивилизация с хилядолетна история.

Така възхищението на древните гърци се е прехвърлило върху нас.



Докато за днешния човек ритуалността е формалност, за египтяните тя е имала специално действие.

Вземете като пример ритуала “отваряне на устата и очите”. Той се е прилагал не само на мумии, но и на статуи. В него има моменти, които ни се струват странни и дори дивашки.

На жив бик отрязвали предния крак и тази окървавена част от тялото докосвали до устата на мумията.

Смятало се, че по този начин във вече мъртвото тяло преминавала жизнената сила на много силно животно - бика.



Бичият крак е бил и най-ценен при жертвоприношение.

Тези архаични, първобитни по същността си елементи, винаги са присъствали в египетския ритуал.

За египетските ритуали

Мумиите не ни учат на нищо. Могат само да дадат отговори на правилно поставени въпроси. В частност, днес можем да изследваме древните хора, техните болести и начин на живот. Гледайки обаче мумията, виждаме феномен на определена култура.

В Египет мумията не е била просто изсушено тяло.

С мумификацията е бил свързан комплекс от религиозни и светогледни представи. В края на ритуала тялото на човека е било преобразено. Наричали го “сах” и наподобявало бога на задгробния живот Озирис, който също е бил мумия и е водел специфичен начин на съществуване в онзи свят, пише rbc.ru.



Не може да не ни поразява любовта на египтяните към живота и стремежът им да го запазят в неговата пълнота и красота.

Те не просто съхранявали тялото, но и го преобразявали, украсявали го.

Много произведения на изкуството са били създадени за нуждите на погребалния култ.

Статуите, като замяна на мумиите, нерядко са били шедьоври на портретното изкуство. Така египетските майстори са създавали вечност и безсмъртие.

Мумията е вечна загадка за нас и ни отправя един вечен въпрос - как самите ние се отнасяме към проблема на живота и смъртта и как го решаваме?

Какво самите вие знаете за сложното същество, наречено човек?

Египтяните са знаели. А ние? Точна ли е представата ни? Или е просто илюзия?

Тайни на древните египтяни, които няма да намерите в учебниците по историяКакво знаем за древните египтяни? Те са изобретили хартия, мумифицирали са фараоните си и са построили мистериозни пирамиди, чиито тайни все още не са разкрити

Представите на древните египтяни са обгърнати в тайна. Трудно ни е да ги разберем, за което спомага и загадъчният им език. Въпреки това, всичко, отнасящо се до Древен Египет, ни привлича със специфична сила.

Ритуалът дава също така усещане за спокойствие и надеждност. В различните епохи обаче по различен начин са възприемали мира. Египтяните смятали, че ако не извършват ежедневния си ритуал към боговете в храмовете (четене на молитви, хранене и обличане на статуи, поднасяне на жертвени дарове), слънцето няма да се издигне и небето ще падне на земята.

Това четем в прочутия магически папирус солт 825.

Най-силно египтяните се страхували от гнева на боговете - този гняв се изразявал в конкретни действия: суша, загуба на реколта, политическа нестабилност, епидемия. Дори тъмнина. Тя е неприятна дори на съвременния човек. Пробвайте да се разхождате посред нощ в гората и ще усетите страха и на древния египтянин.

За отношението на древните египтяни към животните

Животните били смятани за творения на боговете, каквито са хората. Разлика между едното и другото египтяните не правили.

Трябва да отбележим още, че египетската медицина се е родила с наблюдения на болестите на животните. Всички йероглифи, обозначаващи вътрешните органи на човека, са изображения на вътрешните органи на животните.



Колкото до свещените животни, това били особени същества, които се определяли като вместилища на “ба” (мощ, сила) на божеството.

Черният бик с бели петна по козината и езика, например, бил почитан като въплъщение на бога-творец Птах. Наричали го Апис, а кравата, която го е родила, - Изида.

Египтяните били много внимателни наблюдатели на природата. Те знаели добре езика на животните и го използвали. Опитомили дивия бик и се възхищавали толкова много на силата му, че дори фараона наричали “мощен бик”.

Държали в къщите си различни любимци - котки, кучета, маймуни, гъски. Дори ги мумифицирали, подобна на свещените животни.

Други животни били държани в храмовете. Те били умъртвявани, превръщани в мумии и пренасяни като дар на боговете.

За ритуалното хранене на Двойника

Думата “двойник” египтолозите превеждат древноегипетската дума “ка”. Това понятие е било тясно свързано с изображението на човека. Смялато се, че статията (или изображението на плоскост) извиква в паметта образ на човек, следователно изображението е способно да поражда някаква същност на човека (неговото ка).

Тази същност, разбира се, съществува и извън статията. Тя обаче е невидима.

Когато бъде създадено изображението, това “ка” буквално излизало от него. Самата статуя и всяко изображение на човека се наричали с думата “ка”. Те били създавани за гробници или паметни плочи, за да поддържат вечното съществуване на тази същност на човека.

Да се поддържа съществуването може само по един начин, добре известен на всички ни - с хранене.



Затова храненето на статуите можело да започне още приживе на човека, чиято гробница е готова. След смъртта му нищо не се променяло. Точно затова продължавало да живее това, което се е родило заедно с него.

В самото начало в гробницата носели истински храни, но с времето ги заменили с алтернатива - изображения на храни, модели от глина и камък и дори списъци с жертвени дарове. В тях на починалия му се предлагало истинско изобилие - от хляб и бира до изискани меса, плодове, мляко, вино, хладка вода, различни печива и др.

Това представлява ритуалното хранене на Двойника и било нужно за вечното съществуване и безсмъртието в разбиранията на египтяните.