Асен Ягодин: От 1997 г. сме готови за приемането на еврото
От 1997 г. българските банки са готови за приемането на еврото.
Това заяви Асен Ягодин, член на УС и изпълнителен директор на Пощенска банка, по време на 13-ото издание на форума Шумът на парите, който се проведе вчера в SEC.
По думите му, задачата това да се случи от 1 януари 2024 г. е по-сериозна за политиците, отколкото за банките.
Ние оттогава на практика сме ползватели на еврото с всичките му плюсове и минуси. През всичките тези години основните сделки на българите се извършват в евро и бих казал, че до голяма степен мисленето на българите е в евро.
Разбира се, националната валута, особено когато тя е освободена, има местна гъвкавост. Друг е въпросът, че преди 1997 г. тази парична политика доведе до катастрофа, посочи един от най-успелите банкери у нас.
Приемането на еврото ще доведе до доста по-добро позициониране на държавата и ще се отрази положително на личните финанси. Мисля, че година и половина е предостатъчно време за подготовка на банките. Доста по-сериозна е задачата на правителството, заяви още Ягодин.
По думите му, политиците трябва да приемат политики, които да доведат до балансирана икономика, а банките са само посредници в този процес.
Зелено банкиране и дигитализация
И двете са важни, според Асен Ягодин, защото покриват различни аспекти на нашето бъдеще. От една страна, дигитализацията на банките е път, който е неизбежен, тъй като намалява разходите им и подобрява тяхната ефективност.
Поколението, което идва и тепърва ще започне да използва все по-активно банкови услуги, е поколението, живее в дигиталната среда. Така че ние трябва да осигурим на всички едно по-добро изживяване в контакта с банката, смята Ягодин. Дигитализация на колкото се може повече банкови услуги и която е лесна за използване от потребителя - това е бъдещата конкуренция между банките, допълни той.
От друга страна, зелената икономика трябва да бъде преведена на максимално достъпен език, така че на всички да е ясно какво представлява. Трябва да се знае какво стои зад това понятие и какви са конкретните мерки, произтичащи от него.
По думите на Асен Ягодин, нищо не може да замени усещането при получаването на писмо на хартия или поздравление, но за всичко останало е много по-добре да бъдем щадящи към природата чрез дигиталните технологии. За нашите клиенти ще бъде все по-важно да са представени колкото се може по-добре в посока на зелената икономика, смята той.
По отношение на намаляването на физическите клонове на банките и извършването на все повече услуги в дигиталния свят, Ягодин заяви, че тук определящ е пазарът. Има обаче продукти, като инвестиционното кредитиране и корпоративното кредитиране, които няма как да бъдат дигитализирани на този етап.
Хибридното банкиране и неговите различни проявления
При нас се появява и една трета форма. Бих я нарекъл хибридно банкиране. Срещаме я в няколко форми. Някои хора, които са на “ти” с технологиите, въпреки всичко предпочитат да отидат във физическия клон. За тях предоставяме възможността да имат отделен кът в клона, който е за дигитално банкиране.
Т.е. клиентът отива във физическия клон, но не чака на дълги опашки. Това е преход към офисите само с един служител, който да напътства хората как да работят с машините, разказа Ягодин.
Бяхме първите в България, които предоставиха чат бот Eva. В последните години той се самообучава да отговаря на все по-голям обем въпроси и с по-голяма сложност. Чатът е на разположение 24 часа в денонощието, подчерта изпълнителният директор на Пощенска банка.
Банкерът напомни и за дигиталната консултация, което се осъществява през социални мрежи. Така клиентът може да получи информация за всичко, което го интересува, преди да отидете във физически клон.
Всичко това е част от хибридното банкиране. Банките ще продължат да модернизират всичките канали с една цел - удовлетворяване на клиента. За съжаление, това е постижимо само за мащабните играчи на пазара, защото изисква огромни инвестиции, заяви още той.
Блокчейн технологии и криптовалути
Ягодин коментира и все по-голямото внимание, което централните банки отделят на блокчейн технологиите.
"Искам да ги разгранича от криптовалутите. Видяхме, че при последните сътресения в света криптовалутите се държат по не по-различен начин от обикновените валути. Т.е. малко е под въпрос бъдещето на криптовалутите, но не и на блокчейн технологиите", каза експертът.
Много банкери се ориентираха в посока, че блокчейн технологията може да им гарантира банковите операции. И в тази посока ще се копае, категоричен е Асен Ягодин.
Ипотечно кредитиране и имотен пазар
Ипотечното кредитиране е сред основните фактори за растежа на пазара на имоти през последните години. Банките в момента, въпреки войната и инфлацията, не промениха изобщо условията по ипотечните кредити.
Научихме си урока от предишната криза, така Асен Ягодин отговори на въпроса ще продължи ли подкрепата на имотния пазар и занапред по този начин.
Тогава много банки финансираха 100% от покупната стойност на апартамента. Стигаше се до едни абсурдни ситуации, в които се финансираше и мебелно обзавеждане, и ремонт през допълнителен потребителски кредит. Пренебрегнахме базови правила за съответен доход, стабилност на доходите, колко е общият семеен доход и др. Имаше и други такива екзотични продукти, заради които банките после доста страдаха, разказа той.
Научавайки тези уроци, сега няма колега, който да не залага доста стриктна схема на управление на риска при отпускане на нови кредити. Вече е много по-голям фокусът върху това какви са доходите на домакинството, посочи Асен Ягодин.
Второ, банките се отдръпнаха като че ли от финансирането на ваканционни имоти - такива, които не са от първа необходимост на семейството. Вече се спазва повече изискването за 20% самоучастие. Взима се предвид и населеното място.
Всички тези антициклични буфери, предвид сегашната ситуация, ние ги имаме предвид, завърши Ягодин.
Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.