Как един американски роб участва в създаването на най-популярното уиски?
Jack Daniel’s е една от най-емблематичните спиртни напитки в света.
И докато дестилерията и нейният основател се превръщат в имена, известни на всяко домакинство в САЩ, човекът, който може би има най-голяма роля за успеха им, остава почти неизвестен.
Става въпрос за поробения Нейтън „Нийрест“ Грийн, който всъщност въвежда Джак Даниел в изкуството на дестилацията на уиски.
Според историците, ролята на американските роби в ранното производство на уиски е голяма и далеч надхвърля тежкия физически труд, като събирането на зърното и строителството на бъчви.
Дестилацията е трудоемка работа и някои собственици на плантации, включително президентите Джордж Вашингтон и Андрю Джаксън, използват роби, за да управляват своите дестилерии.
Според американския историк и писател Фред Миник, автор на книгата „Бърбън: Възходът, падението и прераждането на едно американско уиски“, търговците на роби правели големи печалби от обучените за дестилиране роби, много от които преди това са работили в карибските плантации от захарна тръстика и са допринесли за дестилацията на ром.
Тези умения били ценени високо от купувачите. Като цяло обаче историческите свидетелства за приноса на поробените работници към ранното американско производство на уиски остава оскъдна, тъй като малцина поробители смятат за уместно да приписват своите постижения на своите роби.
За ранните години на Нейтън Грийн се знае малко. Той е роден в Мериленд през 1820 г. и не е ясно дали е роден в робство или е бил поробен на по-късна възраст. Това, което се знае, е, че до средата на 19-и век Грийн е придобил известност като умел дестилатор на уиски в окръг Линкълн, Тенеси.
Репутацията му е била толкова висока, че неговите поробители - компанията Landis & Green, често отдават Грийн "под наем" на местни ферми и плантации.
Именно в това си качество Грийн среща младия Джаспър „Джак“ Даниел и създава това, което по-късно ще се превърне в емблематично партньорство, пише електронното издание History.com.
Около 1850 г. Даниел, 7-годишно сираче, търсещо работа и бягство от трудния семеен живот, осъществява контакт с Дан Кол - проповедник, бакалин и дестилатор от Линчбърг, който учи Даниел как се произвежда уиски.
Докато работи във фермата на Кол, Даниел проявява силен интерес към дестилерията. В крайна сметка, след многократни настоявания от страна на младия Джак Даниел, Кал го запознава с Нейтън Грийн, когото той нарича „най-добрия майстор на уиски, когото познава“.
Именно Дан Кол инструктира поробения мъж да научи младото момче на "магията на дестилацията".
Грийн преподава на Даниел метода на филтриране на уискито с въглен от захарен клен, известен днес като процеса на окръг Линкълн. Той е една от универсално приетите критични стъпка в производството на уиски от Тенеси.
С този процес уискито се филтрира през стърготини от дървени въглища, преди да бъде поставено в бъчви за отлежаване - техника, която историците смятат, че е вдъхновена от подобни практики, използвани за пречистване на вода и хранителни продукти в Западна Африка.
Процесът придава уникална гладкост на вкуса, която отличава уискито на Джак Даниел от останалите му конкуренти по онова време.
С годините Даниел продължава да се учи от Грийн, изгражда приятелство със своя ментор и в крайна сметка, усъвършенства процеса и започва да продава уискито си в Линчбърг и околните градове. По времето, когато започна Гражданската война, Даниел се превръща в изкусен търговец, който продава своето уиски от Тенеси на войниците и утвърждава сорта си като най-популярния в района.
След като войната приключва и робите стават свободни, Даниел купува дестилерията на Кол, преименувайки я на свое име. Малко след това той отваря и по-голяма фабрика в близост до старата, където синовете на Нейтън Грийн Люис - Ели и Джордж, също започват работа.
Тяхното партньорство започва традиция, в която повече от седем поколения от семейство Грийн работят за или в партньорство с марката Jack Daniel's.
Но защо, въпреки доказания принос на Нейтън Грийн и възхищението на Джак Даниел от него, историята знае толкова малко за "майстора на уискито"?
Отговорът се крие в начина, по който е водена документацията на американските компании през първата половина на 19-и век. В него има редица фундаментални пропуски, които улесняват забравянето на много факти и истории.
„Не мисля, че някога е било съзнателно решение да оставим Нейтън Грийн извън историята на компанията“, казва глобалният бранд директор на Brown-Forman Фил Епс в едно свое интервю за The New York Times.
Компанията Brown-Forman купува марката Jack Daniel’s от семейство Даниел през 1965 г. за 20 милиона долара, които по днешния курс с отчитане на инфлацията се равняват на около 190 милиона съвременни щатски долара.
През 2016 г., когато наближава своята 150-та годишнина, компанията започва да събира идеи как най-накрая да отдаде заслужената почит на Нейтън "Нийрест" Грийн. Неговото участие в създаването на най-популярното американско уиски започва все по-често да се споменава в туристическите обиколки на дестилерията, публикациите в социалните мрежи и официалните документи на компанията.
Фаун Уивър, изследовател и бизнесдама, посещава дестилерията на Jack Daniel’s в Тенеси през 2016 г. и решава сама да проучи живота и работата му, събирайки над 10 000 документа. Тя открива, че Грийн не само е научил Даниел как да дестилира уиски, но също така започва да работи с него в партньорство след Еманципацията и става първия чернокож майстор дестилатор в Америка.