Идва ли нова златна ера за автобусните превозвачи?
Инвеститорите гледат с нарастващ интерес към британските автобусни компании.
Ниските цени на акциите, очакванията, че пътниците ще се откажат от частните си автомобили заради скъпите горива и правителствените стимули за екологично чистите превозни средства примамват все повече купувачи, пише Ройтес.
Три големи автобусни оператора, регистрирани в Лондон, привлякоха интерес към евентуални придобивания през последните месеци.
„20-те години на 21-ви век ще бъдат златната ера на електрическите автобуси“, смята Хамиш Макензи, ръководител на инфраструктурата в DWS Group, която се съгласи да купи компанията StageCoach по-рано тази година.
Великобритания ще инвестира 3 милиарда паунда (3.6 милиарда долара) в политики, които целят да накарат повече хора да пътуват с автобуси. Автобусните компании пък ще получат стимули, за да преобразуват дизеловите превозни средства в електрически или водородни.
Тази политическа подкрепа помага за възраждането на интереса към сектора.
StageCoach - най-големият автобусен оператор във Великобритания, беше първият, който се споразумя за сделка. Европейски инфраструктурен фонд, управляван от DWS, надхвърли конкурентната оферта на National Express през март.
Инфраструктурните фондове имат интерес към компании, като StageCoach, FirstGroup и Go-Ahead. Те търсят алтернативи на основната инфраструктура, като поддръжка на пътища, мостове и болници, чиито оценки нараснаха на фона на силната конкуренция за печеливши активи.
Фирмите за обществен транспорт предлагат стабилни приходи, но на много по-изгодна цена. Бизнесът предлага и стойност за тези, които желаят да погледнат отвъд краткосрочните прогнози. Инвестициите, направени сега в новите автопаркове, могат да донесат доходност през следващите години.
Оценките също са благоприятни. Акциите на StageCoach и Go-Ahead се понижиха с над 35% от началото на 2020 г., докато тези на FirstGroup поскъпнаха с около 6% за същия период.
През последните години StageCoach се отказа от международните си операции и се оттегли от железопътния транспорт, което го направи изцяло национален автобусен оператор в Обединеното кралство.
FirstGroup също се превърна в компания, фокусирана в Обединеното кралство през последната година, след като продаде своите активи за автобуси в Северна Америка на EQT Infrastructure и "разтовари" своите емблематични автобуси Greyhound.
Собственикът на First Bus - вторият по големина регионален автобусен оператор в Обединеното кралство, отхвърли предложението за поглъщане от глобалната инвестиционна компания за инфраструктура I Squared Capital миналата седмица, която го беше оценила на около 1.2 милиарда паунда (близо 1.5 милиарда долара).
Подкрепящата правителствена политика и натискът за намаляване на въглеродните емисии са много мощен стимул за инвеститорите, заяви по-рано тази седмица главният изпълнителен директор на FirstGroup Греъм Съдърланд.
Младите хора също използват все повече автобуси, което също се очаква да доведе до увеличаване на продажбите с течение на времето, добави той.
„В момента вярваме, че инвестираме в цикъла и очевидно други започват да гледат на сектора и да виждат стойността, която създаваме“, каза Съдърланд.
Go-Ahead, която управлява над 6000 автобуса в Англия, стана последната цел за поглъщане тази седмица, след като разкри, че има двама потенциални купувачи.
National Express е единственият регистриран в Лондон оператор на обществен транспорт, към който до момента не е бил заявен интерес за изкупуване.