На всеки двама жители на ЕС се пада по един автомобил

На всеки жител на Европейския съюз се падат 0.53 леки автомобила, показват данните на Евростат.
На регионално ниво обаче се наблюдават значителни различия в притежаването на автомобили в рамките на ЕС.
Провинциите Вале д'Аоста и Тренто в Италия регистрират най-високи стойности (съответно 1787 и 1285 автомобила на 1000 жители).
Най-ниските пък са отчетени в Пелопонес, Гърция - 186 автомобила на 1000 жители.
По отношение на пътническите автомобили източните държави членки на ЕС регистрират най-ниските стойности, докато нивата в западните държави са значително по-високи.
През 2020 г. три от петте най-високи нива на моторизация (брой леки автомобили на 1000 жители) са регистрирани в Италия - Вале д'Аоста, Тренто и автономна провинция Болцано (1787, 1285 и 871 автомобила на 1000 жители), следвани от Флеволанд в Холандия (857 на 1000) и финландския регион Аландски острови (840 на 1000).
Тези регионални ставки често са свързани с икономическото благосъстояние на регионите, но могат да бъдат повлияни и от специфични обстоятелства. Високото ниво на моторизация във Вале д’Аоста, например, се влияе от данъчните правила, а във Флеволанд то е свързано с близостта до по-голям град, отбелязват от Евростат.
От друга страна, най-ниските нива на моторизация са отчетени в два френски отвъдморски департамента (Майот със 72 автомобила на 1000 жители и Френска Гвиана с 209 на 1000) и три гръцки региона (Пелопонес (186 на 1000), Централна Гърция (238 на 1000) и Северно Егейско море (261 на 1000).
В България най-високи нива на моторизация се отчитат в Югозападния регион (470 коли на 1000 жители), където попада и столицата София. В останалите региони на страната обаче стойностите не са много по-ниски, като варират от 380 в Югоизточния до 407 в Северен Централен.
Доста по-различна е картината при товарните превозни средства (камиони, влекачи и специални превозни средства, с изключение на ремаркета и полуремаркета), където не се наблюдават системни разлики между западните и източните европейски региони.
Делът на лекотоварните автомобили в общия брой на пътните превозни средства в региона зависи от няколко фактора. Сред тях са регионалните транспортни системи и инфраструктура за различни видове товарен транспорт, като например магистрали, железопътни линии, капацитет на пристанища и летища. Икономическите характеристики на региона също играят роля.
12 от първите 15 региона на ЕС с най-нисък дял на товарните и специални превозни средства са в урбанизираните райони на Германия (вариращи между 7.4% и 9.7%).
Като се има предвид липсата на данни за 2020 г. за Гърция (която има най-висок дял на товарни превозни средства в общия брой превозни средства през 2019 г.), най-високите дялове на товарни автомобили в общия автопарк през 2020 г. се наблюдават в Испания (9 от 15 региони с най-висок процент), вариращ между 25.4% в Канарските острови и 19.4% в Каталуния.