Успя ли инфлацията да уплаши потребителите по света?
Потребителското търсене на някои места по света показва признаци на слабост, тъй като купувачите, стресирани от рекордната инфлация, предпочитат да се придържат към пазаруването само на основни неща, като храна и стоки за дома.
В същото време тези с по-големи банкови сметки продължават да купуват дамски чанти Louis Vuitton за по 3000 долара и то с доста сериозни темпове.
Инвеститорите следят отблизо корпоративните резултати от второто тримесечие за признаци, че икономиките се насочват към рецесия.
Но засега потребителите изпращат смесени сигнали, пише Ройтерс.
Слабост се наблюдава най-вече сред домакинствата, които бяха най-силно засегнати от рекордните цени на горивата и храните. Междувременно, статистиката за кредитните карти показва, че някои хора все още харчат сериозни суми за пътувания и други луксозни стоки и услуги.
Американската търговска верига Walmart предупреди, че е възможно да регистрира спад в печалбата. Нейните клиенти в САЩ, които обикновено идват от домакинства с по-ниски доходи, купуват храна и други неща от първа необходимост, като същевременно пропускат щандовете с дрехи и спортни стоки.
„Данните показват, че потребителите в САЩ вече са много по-фокусирани върху основния елемент на пазаруването, където имаме двуцифрена инфлация на храните“, казва Никола Морган-Браунсел, фонд мениджър в Legal & General Investment Management.
Потребителското доверие в САЩ спадна за трети пореден месец през юли на фона на нарастващите опасения за инфлацията и лихвените проценти.
Продажбите на групата за луксозни стоки LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton се покачиха с 19% през второто тримесечие. Продажбите на дамски чанти и алкохол от висок клас в Европа и Съединените щати помогнаха да се компенсира забавянето, предизвикано от локдауните в Китай заради COVID-19.
Данните на Visa показват, че обемът на трансграничните разплащания е скочил с 40% на годишна, отразявайки летния туристически бум.
Но по-слабото потребителско търсене удари американския технологичен гигант Microsoft, който отчете 7% спад в приходите от видеоигри за Xbox и очаква допълнително свиване през настоящото тримесечие. Производителят на микрочипове Texas Instruments пък отчете по-слабо търсене от потребителите на битова електроника.
Coca Cola, McDonald's и Unilever заявиха във вторник, че техните продукти все още се продават, дори на по-високи цени.
Unilever, която притжеава 400 хранителни марки, повиши насоките си за продажбите за цялата година, след като надмина финансовите очаквания за първото полугодие, въпреки че повиши цените.
Засега потребителите по света продължават да купуват, но въпросът е колко дълго може да продължи това. McDonald's, която управлява близо 40 000 ресторанта, съобщи, че глобалните ѝ продажби са скочили с почти 10%, което е доста над предварителните очаквания за ръст от 6.5%.
Въпреки това базираната в Чикаго компания заяви, че обмисля дали да добави повече опции за меню с отстъпка, тъй като растящата инфлация, особено в Европа, кара някои потребители с по-ниски доходи да преминат към по-евтини продукти и да купуват по-малко големи комбинирани порции, казва главният финансов директор Кевин Озан.
Глобалните обеми на продажбите на Coca-Cola са нараснали с 8% през второто тримесечие, съобщиха от компанията, подхранвани от растежа както в развитите, така и в нововъзникващите пазари, докато средните продажни цени са се увеличили с около 12%.
„Резултатите на Coca-Cola са доказателство за стойността на нейната марка, тъй като потребителите не желаят да я заменят с други продукти, въпреки нарастващите цени“, казва анализаторът на CFRA Гарет Нелсън.
Базираният в Германия производител на обувки Adidas намали очакванията си за печалбата за 2022 г. поради бавното възстановяване на бизнеса в Китай.
General Motors във вторник потвърди прогнозата си за печалбата за цялата година на базата на очакван скок в търсенето и каза, че ограничава разходите и наемането на служители преди потенциално икономическо забавяне.
Намаленият нетен доход на автомобилния производител от Детройт отразява проблемите във веригата за доставки, включително глобалния недостиг на чипове.
Въпреки това GM отчита запазване на търсенето на автомобили.