Военните учения на Китай до Тайван може да навредят на световната търговия
Военните учения на Китай в близост до Тайван заплашват да нарушат търговията и пътуванията в Източна Азия, принуждавайки плавателните съдове да избягват едни от най-натоварените морски пътища и поставяйки под допълнителен натиск глобалните вериги на доставки.
Вчера Китай стартира ученията в моретата и въздушното пространство около Тайван, в които се включиха военноморските, военновъздушни и друго военни сили на страната.
Ученията, които са безпрецедентни по мащабите си, представляват директна демонстрация на сила в отговор на посещението на председателя на Камарата на представителите в Конгреса на САЩ Нанси Пелоси на острова, за което Пекин предупреди многократно.
Министерството на отбраната на Китай разпространи по-рано през седмицата карта с шест зони около острова, в които ще се провеждат военни учения по вода и въздух, както и бойни стрелби на далечни разстояния, които ще продължат до неделя. Корабите и самолетите бяха предупредени да избягват да навлизат в тези зони по време на ученията.
От Тайван заявиха, че военните учения са равносилни на "морска и въздушна блокада" и "нарушават териториалните води на островната държава и прилежащата й зона".
Те също така заплашват да нарушат търговията по един от най-натоварените морски маршрути.
Тайванският проток, който разделя острова и континентална Азия, е ключов търговски маршрут за плавателни съдове, които транспортират стоки между големите икономики в Североизточна Азия, като Китай, Япония и Южна Корея и останалата част от света.
От базираната в Лондон консултантска компания VesselsValue заявиха, че в момента в тайвански териториални води има 256 контейноровоза и други плавателни съдове, като други 60 се очаква да пристигнат между четвъртък и неделя - в периода, в който се провеждат ученията.
"Има вероятност за значително нарушаване на търговията в региона," заяви Питър Уилямс, анализатор във VesselsValue.
Блокирането на търговските маршрути около Тайван, дори и временно, "поражда опасения относно това дали Китай може успешно да направи това отново и какво би могло да означава това не само за бъдещата търговия, пътувания и икономически модели, но и за потенциалните сценарии, свързани с отбраната и сигурността," казва пред CNN Business Ника Маро, старши търговски анализатор в Economist Intelligence Unit.
Предстоят последствия
Не е ясно какъв ще бъде дългосрочният ефект, но транспортните експерти очакват забавяния поради промяна на маршрути, потенциално изгубени продажби и по-високи разходи за работници заради удължено работно време.
Глобалните вериги на доставки вече бяха разтърсени от пандемията и войната в Украйна, което наруши стокообмена и повиши инфлацията в много части от света. Всеки конфликт в Тайван, който засяга индустрията на полупроводници, може да задълбочи глобалния недостиг на компютърни чипове.
Тайван има седем основни пристанища. Пристанище Гаосюн, разположено на югоизточното крайбрежие на острова, е най-голямото в Тайван и 15-ото най-голямо в света, според Световния съвет по морски транспорт.
От Морското и пристанищно бюро на Тайван издадоха три уведомление в сряда, предупреждавайки плавателните съдове да използват алтернативни маршрути за пристанищата в няколко града.
Тайван пренасочва международни полети
Тайван също така е пренасочила 18 международни маршрута за полети след преговори с Япония и Филипините. Близо 300 полета ще бъдат засегнати от тази промяна, обявиха от министерството на транспорта на Тайван.
"Нищо не е приключило по отношение на последствията и те само започват," казва Клифърд Бенет, старши икономист в австралийския борсов посредник ACY Securities.
"Много по-лошо ще бъде всяко икономическо изоставане в отношенията между Тайван и Китай в резултат на посещението на Пелоси," допълва той.
Китай вече наложи на Тайван някои търговски ограничения от сряда, в това число спиране на вноса на някои плодове и риба от Тайван, както и износа на естествен пясък за острова.
Цялото събитие може да "продължи да отеква, нанасяйки допълнителни поражения в продължение на месеци, дори години, както на отношенията на Тайван, така и на тези на САЩ с континентален Китай", казва Бенет.