Пазарът на биопластмаса - един от най-перспективните
В свят, в който постоянно се говори за вредата от пластмасата, произведена в нефтохимически заводи, все повече компании инвестират милиарди долари, за да увеличат производството на пластмаси от естествени, възобновяеми материали, които могат безопасно да се компостират или са биоразградими при дадени условия.
Биопластмасата отдавна се използва в медицински продукти.
Шевовете, които лекарите правят, когато сте си порязали ръката, са направени от биопластмаса, която впоследствие се разтваря в организма без вреда за него, пише Japan Today.
Но зараждащата се биопластмасова индустрия предвижда много по-голяма роля за материалите, които се произвеждат от суровини, като царевица, захар, растителни масла и други възобновяеми материали.
Надеждата е, че тя ще грабне по-голям дял от глобалния пазар на пластмаса, оценяван на близо 600 милиарда долара.
В наши дни обикновената пластмаса се разглежда като една от основните заплахи за околната среда. Производството й в световен мащаб е отговорно за милиони тонове парникови газове всяка година.
От 9 милиарда тона пластмаса от изкопаеми горива, произведена от 50-те години на миналия век, само 9% са били рециклирани, показват проучвания.
Останалите са били заровени в сметища, изгорени или са замърсили земята и водните пътища. Химическата структура на пластмасата от изкопаеми горива означава, че тя никога не може да се разпадне напълно и вместо това се разпада на все по-малки и по-малки частици.
Именно поради това на биопластмасата се възлагат големи надежди. Засега обаче на нея се пада едва 1% от световното производство на пластмаса.
Компании и инвеститори от цял свят съзират възможностите, а те са големи.
Данните от i3 Connect показват, че инвестициите в производство на биопластмаси са достигнали 500 милиона долара през първите три месеца на 2022 г., надхвърляйки предишния връх от 350 милиона долара през последното тримесечие на 2021 г. Парите идват както от корпорации, така и от рискови капиталисти.
Според Zion Market Research пазарът на биопластмаса ще нарасне от 10.5 млрд. долара през 2021 г до 29 млрд. долара през 2028 г.
Danimer Scientific е една от компаниите, които залагат сериозно на новата тенденция. Наскоро тя разшири завода си в Уинчестър, Кентъки, където се произвежда биопластмаса, наречена PHA, използвайки микроорганизми, които ферментират с масло от рапица.
Резултатът са пластмасови пелети, които производителите могат да използват за формоване на продукти по същия начин, по който използват нефтохимическа пластмаса, каза в интервю главният изпълнителен директор на Danimer Стивън Кроскри.
Разрастването превърна Danimer в един от най-големите производители на PHA в света. Сламки и бъркалки за напитки на компанията се използват в Starbucks и Dunkin' Donuts, например.
Другата първична биопластмаса, продавана днес, е PLA (полимлечна киселина). Обикновено тя се произвежда чрез ферментация на захар от царевица и захарна тръстика.
Един от производителите за пример е NatureWorks от Минеаполис. Това е най-голямата PLA компания в света, способна да произвежда 150 000 метрични тона биопластмасови пелети годишно в завод в Блеър, Небраска. И тя планира разрастване.
NatureWorks строи завод за 600 милиона долара в Тайланд, който ще увеличи производствения му капацитет с 50%, казва Лия Форд, глобален мениджър маркетингови комуникации на компанията.
„Най-големият видим пазар на компанията“, според Форд, са компостируеми артикули за хранителни услуги, като пластмасови прибори за хранене, прозрачни чаши, опаковки и контейнери, които, заедно с хранителните отпадъци от ресторантите, могат да бъдат превърнати в тъмен органичен материал за обогатяване на почвата в градини и ферми.
Това е важно, защото хранителните отпадъци задръстват машините за рециклиране и замърсяват рециклируемите петролни пластмаси.
Според Рамани Нараян, професор по химическо инженерство в Мичиганския държавен университет, трябва внимателно да се използва понятието “биоразградим”.
На практика биоразградими са всички материали (различно е времето, което е необходимо за това), но това, от което се нуждае човечеството, е пластмаса, която е 100% разградима. Затова щатът Калифорния е забранил “биоразградим” да се използва в маркетинга.