Съвременният ФМ се грижи и за обитателите, а не само за сградите
Последните години ставаме свидетели на появата на умни сгради, роботизация и автоматизация на процесите, интернет на нещата, изкуствен интелект, които навлизат в управлението и поддръжката на всички административни, офис и жилищни сгради и все повече изменят ролята на фасилити мениджмънт компаниите. Aко до скоро фасилити мениджърът действаше повече като изпълнител с пасивна функция, то днес управлението на една сграда без професионална ФМ компания изглежда невъзможно.
Фактори при избора на доставчик на ФМ услуги
При избора на доставчик на ФМ услуги все по-голямо влияние оказват натрупаният опит и фирмен имидж. Ролята на фасилити мениджмънт компанията е всеобхватна, динамична и включва в себе си различни дейности, които без избор на професионалисти в тази област, трудно могат да бъдат обединени и предоставени на крайните клиенти. При вземане на решение дали ФМ дейността да бъде извършвана изцяло или частично от вътрешен екип или това да бъде поверено на външен професионален доставчик, основополагащи са типът бизнес, който ще се развива, стратегията и целите на компанията.
„В PLHome ни радва фактът, че все по-често ставаме консултанти за сгради, при които инвеститорът още след изготвяне на първоначалните проекти, се обръща към нас за съвет, оферта и подписване на договор за поддръжка. Още тогава задаваме времевия период, обхвата на услугите и цената. По взаимно желание повечето договори сключваме за срок не по-малък от 3 години. Освен доскоро познатите критерии за вземане на решение - цена, доверие и професионализъм на компанията, съществено внимание се обръща на портфолиото, което свидетелства за развитието на дейността ни през годините и качество на предлаганата услуга. 20-годишният ни опит в управлението на бизнес и офис центрове, градски и ваканционни комплекси, неведнъж е показал как наши стари клиенти, отказали се назад във времето поради финансови причини, днес отново се обръщат към нас за професионална поддръжка на техните имоти и сгради, водени от желание за дългосрочно задържане на качествената услуга“, каза Калина Ченгелиева, фасилити мениджър офис сгради в PLHome.
Стремеж към оптимизация и развитие
Успешното развитие на фасилити мениджмънт услугите изглежда немислимо без добро познаване на тенденциите в развитието на технологиите и тяхното внедряване в бизнеса. В годините назад остана моментът, в който една сграда можеше да бъде управлявана и поддържaна успешно само с използването на таблици Excel. Създадени, за да отговорят най-точно на нуждите на фасилити мениджърите, съвременните технологии предлагат гъвкавост, високо ниво на персонализация, възможност за бърз анализ на резултатите. Всичко това спомага за ускоряване на процесите като увеличава добавената стойност на управляваната сграда. Така, само с няколко клика може да се въведе, следи и анализира цялата финансова информация за даден имот. „Оптимизацията на административните ни задължения осигурява възможност за кратко време да се обработват сигнали от наематели и гости, докато управляваме екипите си по поддръжка и позволява да се концентрираме върху най-важното - изграждане на доверие и устойчиви взаимоотношения с клиентите“, допълва Калина Ченгелиева.
Внимание към обитателите на сградите и техните посетители
Последните години ставаме свидетели на това как постепенно фокусът на фасилити мениджмънт услугите се измества. Ако до скоро той беше насочен към сградите и предлаганите услуги по почистване, охрана, поддръжка на оборудването и др., сега е насочен повече към обитателите, към това как да им предложим много по-здравословна среда на обитаване с повече естествена светлина, въздух, удобство, как да повишим нивата на тяхната удовлетвореност. Съвременната офис сграда далеч вече не се възприема като кутия, в която служителят прекарва целия си ден, затворен между няколко стени. Цялостната концепция е коренно различна, невъзможен е модел на бизнес сграда без зони за отдих, места за хранене и кафе паузи, фитнес, открити пространства на въздух, а в някои центрове дори и детски занимални. Промените в обхвата на предлаганите допълнителни услуги с цел удовлетворяване на все по-високите критерии на обитателите на сградите и техните гости, дава тласък за развитие на модерни, иновативни технологии, както и различни начини в тяхното управление и ежедневна поддръжка.
Динамични разбирания и усещания за офис пространството
Годините белязани от пандемията доведоха до преосмисляне на предназначението, функциите и вида на офис площите. Въпреки, че доста се акцентира върху възможностите, които могат да предоставят хоум офиса и хибридния модел на работа, едва ли офисът като работно място ще излезе от разбиранията на хората. Акцентира се върху гъвкавостта, свободата и избора на всеки служител. Модерните офис сгради могат да предоставят цялостно изживяване за служителите си, с модерна, комфортна, технологична и безопасна работна среда. При тях процесът на поддръжка е значително по-лесен за фасилитиращата компания. Управлението на сгради, където заложените системи и инсталации са по-стари и трудно могат да бъдат надградени, е цяло предизвикателство. Въпреки това, с добър диалог, точно дефиниране на желанията на инвеститора или собственика и правилно подбрани партньори, процесът е изпълним.
Промени в ролята на фасилити мениджърът – съвкупност от качества, знания и опит
Ролята на фасилити мениджърът непрекъснато се променя и започва да заема все по-важно място в стратегическото планиране. Възприеман до скоро като разходно звено, днес говорим за важен бизнес партньор, който може да увеличи добавената стойност на сградите, да намали дългосрочните разходи, да подпомогне възможностите за печалба. За изпълнението на тези изискания задължително условие са неговата адекватност по отношение на актуалните технологии и тенденции, стремежът му към придобиване на нови знания и умения, както и желанието му за прилагането им в дейността. Днес ежедневната работа изглежда немислима без използването на специализиран софтуер, който осигурява надеждност, точност, бързина и мобилност. Така фасилити мениджърът може да обърне необходимото внимание на комуникацията си с клиентите при дефиниране на техните нужди и желания за постигане на дългосрочни, ефективни и пълноценни отношения помежду им и запазването им във времето. „При нас в PLHome обръщаме внимание и на лидерските качества на фасилити мениджъра, той трябва да умее да защитава интересите както на компанията, така и на клиентите в съответните ситуации, да намира решения по възникнали казуси дори в сфери извън неговите отговорности, дори такива, които го засягат косвено. За всяка наша сграда, която управляваме отговаря ръководител, достатъчно обучен и компетентен, който поддържа ежедневен контакт със своите клиенти, служители и партньори.“, допълва Калина Ченгелиева.
„Планекс Инвест“ е инвестиционно-консултантска компания в сферата на строителството, недвижимите имоти, поддръжката на сгради. Една от основните дейности на фирмата е управлението на бизнес и офис центрове, градски и ваканционни комплекси.
Осигурява цялостна поддръжка, мениджмънт на офис сгради, общите части и етажната собственост в жилищни комплекси, както и ремонтни дейности на отделни апартаменти, офиси или цели сгради. Дейността се представя под търговската марка PLHome. Фирмата има офиси във Варна и София.