Плаващите терминали за газ поставят под въпрос европейския план за климата
Наближаването на зимата притиска европейските страни да заменят природния газ, доставян с години от Русия. Едно от краткосрочните решения е да се използват около 20 плаващи терминала, на които ще бъде доставян втечнен природен газ от други страни. Там той ще бъде превръщан в гориво за отопление.
Този план провокира тревога у учените, които изразяват страховете си от дългосрочните последици за околната среда. По думите им, тези терминали ще увековечат зависимостта на Европа от природния газ, който отделя затоплящ климата метан и въглероден диоксид, когато се произвежда, транспортира и изгаря.
Някои учени казват, че се притесняват, че плаващите терминали в крайна сметка ще се превърнат в дългосрочен доставчик на огромните енергийни нужди на Европа. Това може да продължи години, ако не и десетилетия, пише Japan Today.
Подобна тенденция може да компрометира усилията на европейските страни за намаляване на емисиите, които, според експертите, не са се развили достатъчно бързо, за да забавят щетите, нанасяни на глобалната околна среда.
Голяма част от втечнения природен газ (LNG), който Европа се надява да получи, ще идва от Съединените щати. В момента по крайбрежието на Персийския залив терминалите за износ се разширяват и много жители там са разтревожени от увеличаването на сондажите за газ и произтичащата от това загуба на земя, както и от екстремните климатични промени, свързани с изгарянето на изкопаеми горива.
Според Джон Стърман, учен по климата в Масачузетския технологичен институт, изграждането на тази огромна инфраструктура за втечнен природен газ ще доведе до сериозни щети върху климата за десетилетия напред.
Европа знае колко сериозни са последствията от парниковите газове, които ще бъдат генерирани. Въпреки това работи активно върху въвеждането в експлоатация на 20 плаващи терминала за LNG, за да компенсира загубата на руски природен газ.
Терминалите, които се извисяват над домовете и се простират на почти 304 квадратни метра площ, могат да съхраняват приблизително 170 000 кубически метра LNG и да го преобразуват в газ за битова употреба и предприятията. Те могат да бъдат построени по-бързо и по-евтино от наземните терминали за внос, въпреки че са по-скъпи за експлоатация, според Международния газов съюз.
Според учените, които апелират за опазване на околната среда, средствата, заделени за корабите, може да се използват за бърз преход към чиста енергия и повишаване на ефективността, което да доведе до намаляване на потреблението на енергия.
Много години са необходими, за да бъдат построени слънчеви и вятърни паркове, които напълно да заменят руския газ. Вместо това учените предлагат финансиране за по-добра енергийна ефективност на жилищата, сградите, фабриките и т.н. Те предлагат още внедряване на вятърни, слънчеви и други технологии.
Германия е сред най-силните защитници в Европа на плаващите LNG терминали. Тя очаква пет от корабите и е отделила приблизително 3 милиарда евро за това. Страната също така одобри закон за ускоряване на развитието на терминалите, като отмени изискването за екологични оценки.
Това е ход, който притеснява екологичните групи.
В Полша съвсем скоро предстои да отвори терминал близо до Гданск. Той е подписал договори с американски доставчици на втечнен природен газ. Доставките ще продължат и след 2030 г. Това може да затрудни Европейския съюз да постигне целта си за намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г., казва Грейг Айткен, анализатор в Global Energy Monitor.
Италия, Гърция, Франция, Холандия, Хърватия, Естония, Финландия, Латвия, Словения и Обединеното кралство също планират да използват LNG терминали.