Как Роджър Федерер стана милиардер
Роджър Федерер сложи край на професионалната си кариера, оставяйки в историята на тениса като един от най-вдъхновяващите спортисти. Швейцарецът може да бъде пример за мнозина и със своите бизнес качества. Научаваме повече за тях от подкаста за предприемачи My First Million с водещи Шаан Пури и Сам Пар, пише World Tennis Magazine.
Епизод № 367 бе посветен на умелия (и дори брилянтен) начин, по който Федерер натрупва огромно състояние и става един от малкото спортисти, които са милиардери.
В самото начало Пури подчертава, че само 20% от парите на швейцареца са спечелени от участия в тенис турнири. От официални наградни фондове той е получил 130 милиона долара. Миналата година конкретно в банковата му сметка за постъпили едва 300 000 долара от наградни фондове, а от спонсорства извън корта - 90 млн. долара. Тук леко се прокрадва формулата на успеха на Роджър Федерер.
През годините тенисистът отказва умишлено апетитни договори с големи компании. Това е така, защото преценява шансовете си да забогатее по този начин. През едни от най-успешните си години Федерер не може да разчита на тлъст чек от Nike например, тъй като просто е швейцарец. Анди Родик е американец, американският пазар е голям. Швейцария, на свой ред, е малка страна с малко население.
Да, Роджър е уникален, изключителен и много добър, но това не е толкова продаваемо, отбелязват водещите Пури и Пар.
Дори фактът, че е номер едно в света в продължение на 237 последователни седмици, не му помага.
В продължение на години Роджър Федерер печели малко от договорите си с Nike. Когато стига до оферта от компанията за 10 млн. долара на година, оттам го убеждават, че това е таванът. По-добро не може да получи, тъй като тенисът в САЩ не може да се сравнява с приходите от баскетбол и американски футбол. Трябва да е щастлив.
Тогава тенисистът взима две важни решения, които му носят допълнителни 600 млн. долара.
Федерер обяви края на кариерата сиТой има щастието да се превърне в легенда и вдъхновение за мнозина
Вместо да поднови договора си, Федерер решава да провери какво друго може да му предложи светът. Получава оферта от UNIQLO - компания, която произвежда спортни облекла и има апетити към западния пазар. От UNIQLO предлагат на Федерер 10-годишен договор на стойност 300 млн. долара, които ще му бъдат изплатени, дори когато се пенсионира. Това прави по 30 млн. долара на година.
Швейцарецът запознава Nike с офертата, която е получил, но не последва желаният отговор. Вместо това компанията му предлага стария договор и екипировка напълно безплатно.
Федерер подписва с UNIQLO и се възползва от нещо много важно - компанията не произвежда спортни обувки. Така той може да има своите 300 млн. долара и едновременно с това да играе с обувки Nike на мачовете си.
След три години идва и сделката за обувки с марката On (On Running) - швейцарска компания, която превзема впоследствие световния пазар като буря. Вместо да приеме просто пари, Роджър Федерер сключва договор и придобива 3% от компанията. По-късно в своя пик тя бе оценена на 11 млрд. долара (при дял 3%, около 300 млн. долара са за тенисиста). В момента е около 6 млрд. долара.
Един от изводите е - заложете на себе си и след това сключете сделка за акции, вместо да разменяте долари за време.
Роджър Федерер поема нещата в свои ръце и в друга посока. Той прекратява отношенията си с компанията, която го представлява и създава своя. В момента под нейното ръководство играят много други тенисисти.
Нещо повече - създава собствени турнири и има своя собствена купа (Купа “Лейвър”), която може да се определи като еквивалент на Ryder Cup в голфа, където е Европа срещу света.
Роджър Федерер демонстрира как може да се изгради империя за над милиард долара и то със средства извън корта. Той решава да излезе на пазара, да открие своята ниша и да използва максимално потенциала си. Сега негови спонсори са Mercedes-Benz, Rolex и Lindor Chocolate.
Второто нещо, което направи, след като заложи на себе си, бе да играе търпеливо. Той не се примири с договори за няколко милиона на година, които ще получава стига да играе.