Два червени бика пред нови предизвикателства – кой ще управлява Red Bull?
Стойността на Red Bull е близо 6 млрд. евро, това е най-скъпата австрийска марка, съобщава международната консултантска фирма Brand Finance. След напитките на Coca Cola и Pepsi третото място в света заемат тези на Red Bull. През 2006 г. концернът e продал 3 милиарда кенчета. Миналата година световното потребление бе нараснало на 9,8 млрд. През 2021 г. оборотът надхвърли 7,8 млрд, евро.
Пред световния концерн Red Bull предстоят нови важни промени, коментират австрийски медии, цитирани от БТА. След смъртта на основателя му Дитрих Матешиц тайландският собственик ще реши кой ще бъде поставен начело на компанията. Оттук следват въпроси за бъдещето на медийната империя, собственост на концерна, както и на спортните дейности, свързани със собствеността и спонсорските дейности на австрийския милиардер.
Матешиц държи 49% от Red Bull, но мажоритарен собственик е тайландската фамилия Йоовидхия. Техният холдинг T.C. Agrotrading притежава също 49% от концерна, останалите два процента държи главата на фамилията Чалерм Йоовидхия.
Въпреки това съотношение Матешиц имаше право да управлява почти еднолично концерна. Според вестник "Пресе" договорът му е бил пожизнен, за свалянето на Матешиц от поста е било необходимо мнозинство от две трети. Но тайландската фамилия е имала правото да блокира важни решения като сливания, промени в капитала или ликвидация.
Почина основателят на Red Bull Дитрих МатешицМатешиц е смятан за най-богатия австриец Бюджетът за маркетинг преди две години е беше 1,6 милиарда. Както пише "Пресе", предприятието със седалище в малкото градче Фушъл край Залцбург има добри финансови резерви и не се налага да взима банкови кредити. Матешиц е един от най-богатите хора в света. В листата на Forbes за 2022 г. той е на 51 място със състояние от 27,4 милиарда долара. Част от тази сума е инвестирана в недвижимости. Вестник "Курир" съобщава за притежаваните от него 30 замъци, хотели и ресторанти.
Началото на сътрудничеството с тайландската фамилия е поставено преди близо 40 години. По време на командировка в Азия Матешиц е заинтригуван от енергийната напитка, вижда потенциал в продукта и решава да го представи на пазара в Европа. Купува лиценза на тайландската напитка "Кратинг Денг", което в превод на английски е Red Bull. Основава с тайландската фамилия производител фирмата и взима логото – два червени бика пред слънце.
Сега тайландските собственици ще търсят мениджър на мястото на Матешиц, тъй като неговата позиция не може да се наследява, пише електронното издание на списание "Тренд“, цитирайки свой източник.: "Няма допълнителни уговорки, затова сега решават тайландците". Според "Пресе" е немислимо фамилия Йоовидхия да приеме за съдружник Марк – 30-годишния син на Матешиц. "Вероятно е да бъде привлечен мениджър отвън или някой от фамилия Йоовидхия", предполага "Тренд".
От решението който ще застане начело на Red Bull зависи и бъдещето на други дейности на концерна. Компанията е тясно свързана със спортно спонсориране. Още през 1987 г. Red Bull стана спонсор на залцбургския отбор по хокей на лед, последваха гигантски ангажименти във футбола и Формула 1. Особено поддържани бяха екстремните спортове. Атлети на Red Bull са скиорите Линдзи Вон и Марсел Хиршер, сноубордистката Ана Гасер и футболистът Неймар.
Red Bull участва в 20 фирми, сред които са два отбора на Формула 1, футболните клубове в Залцбург и Лайпциг, "Ред Бул Медиа Хаус" ДОО, метеорологична служба, модна фирма и транспортно предприятие.
След смъртта на Матешиц не е ясно и бъдещето на медийната империя на Red Bull, която с оборот от 440 милиона евро и 1000 служители е вторият по големина медиен концерн в Австрия. Тя включва телевизия "Сервус," платформа за стрийминг и различни списания. YouTube каналът на Red Bull е един от каналите с най-много абонати в Австрия.
Видеорепортажите от екстремните спортове и лайфстайл предаванията са важен маркетингов инструмент. Скокът от стратосферата на австриеца Феликс Баумгартниер беше наблюдаван в цял свят от милиони зрители. По преценка на австрийския вестник "Стандард" годишният пазарен оборот на "Ред Бул медиа хаус" е 60-70 милиона евро, останалите 370-380 милиона налива концернът Red Bull. Досега не са публикувани официални данни.
Наследниците на Матешиц ще трябва да изяснят с мажоритарните собственици дали медийните дейности ще бъдат запазени в този обем и състав. Според някои спекулации от миналите години Матешиц е подсигурил съществуването на любимите си медии, особено телевизия „Сервус“, като ги е направил фондация, пише "Стандард", но добавя, че в документите на фирмата това не е записано.