През август двата концерта на американския рапър Травис Скот в лондонската зала O2, събираща 200 хиляди души, пожънаха огромен успех. Билетите бяха разпродадени за по-малко от два часа, при положение, че цената им стигаше 180 паунда.

Това обаче е само част от историята, когато говорим за печалбите, които изпълнителите могат да генерират. Мърч стоките, продавани в рамките на концертите на Травис Скот, генерират приходи от 1 милион долара, надминавайки рекорда на южнокорейската момчешка банда BTS от 2019 г.

Печалбата на Скот се дължи отчасти на цените (45 паунда за шапка, 125 паунда за суитчър), но също така е част от една по-широка тенденция, пише Тhe Guardian.

Тъй като приходите от стрийминг са незначителни, а нарастващата инфлация прави печалбата от билети несигурна, именно продажбата на допълнителни стоки и аксесоари осигурява финансово спокойствие за артистите – особено тези, които не са на нивото на мегазвезда като Скот.

Певицата и текстописец Лиз Лорънс също се фокусира в мърчъндайзинга в последните пет години. Към най-новия си албум – The Avalanche – тя предлага чанти и тениски и казва, че те вече са ключова част от приходите й и дори са причина да не губи пари.

Музикалните стоки са индустрия сама по себе си, а глобалните продажби на дребно се оценяват на 3,5 милиарда долара през 2018 г. Базираната в Лос Анджелис компания Bravado произвежда стоки за Травис Скот, за Били Айлиш, Rolling Stones и Weeknd. Ceremony of Roses, основана през 2016 г., произвежда стоки за Адел, Оливия Родриго и A$AP Rocky. Radiohead бяха първият клиент на основаната през 2002 г. в Обединеното кралство Sandbag, която днес работи с BTS, Abba и Justice. Според Джордан Гастър, ръководител на A&R отдела в Sandbag, търговията с фен стоки се е превърнала в приоритет през последното десетилетие. Тенденцията става особено силна по време на пандемията, когато потокът от приходи от концерти на живо секна. Everpress – маркетплейс, където артистите продават лимитирани стоки – отчита удвояване на продажбите по време на пандемията. Платформата изчислява, че около 25% от продадените тениски са от музиканти или звукозаписни компании. Наред с всичко това, фен стоките привличат вниманието на големите брандове. В последните 10 години марки като Balenciaga, Louis Vuitton и Acne включват в колекциите си скъпи тениски с лога на групи. Междувременно, за голямо огорчение на традиционалистите, Primark и Urban Outfitters продават тениски на Fleetwood Mac и Doors на млади хора, които харесват логото повече от музиката. Metallica пък си сътрудничи с Netflix за тениска, комбинираща тяхното лого с това на култовия Hellfire Club от сериала на Netflix Stranger Things.

Стоките на определени изпълнители са особено търсени. Според специализирания сайт StockX, суитшърт от серията Kids See Ghosts, проект от 2018 г. на Кание Уест и Кид Куди, се продава на 533% по-висока цена, след издънката на Уест с надписа „White Lives Matter“, заради който Adidas и много други компании скъсаха отношенията си с него.

Тенденцията, разбира се, не е нова. Мениджърът на Елвис пуска известните значки I Hate Elvis в средата на 50-те години. Бийтълс капитализират манията към тях с какво ли не – от перуки до кукли Ринго. The Rolling Stones добавиха печалба към приходите си, благодарение на албума Sticky Fingers през 1971 г. - първият, който включва тяхното известно лого, проектирано от британски студент по изкуства.

Днес артисти като Травис Скот, Бионсе, Били Айлиш, Джъстин Бийбър и Франк Оушън не само превръщат фен стоките в централна част от своя музикален бизнес – много от тях имат свои собствени модни линии.

Например Айлиш, известна с любовта си към прекалено големи дрехи, превърна XXL суитчъра в свой стилен „подпис“. Бийбър работи с култовия лейбъл Fear of God за мърча в турнето си Purpose, а за албума Renaissance на Beyoncé имаше опция за предварителна поръчка – кутия CD и тениска с изображение на певицата.



Мърч търговията е особено важна част от културата и икономиката на музиката особено за британските групи, чиито приходи от концерти са застрашени от всички ограничения, свързани с Брекзит. Освен това тази търговия се оказва по-добре подготвена за бъдещето, за разлика от други аспекти на музикалния бизнес. Дотолкова, че Травис Скот продава аксесоари за своя дигитален аватар във Fortnite, допринесли за 20-те милиона долара, които се смята, че е спечелил.

И въпреки че дигиталният мърч става се по-мащабна тенденция, специалистите са категорични, че физическите фен стоки ще останат предпочитаното решение. За феновете физическата връзка с нещо, създадено от техния идол, остава неустоимо. Звучи зловещо, но когато обичаш определен артист, искаш да носиш част от него със себе си, за да бъдеш „истински“ свързан с него.