Станете големи или си стойте у вас: 9 правила за растеж на бизнеса
През последното фискално тримесечие Samsung отчете спад на печалбите както спрямо предходните три месеца, така и спрямо същото тримесечие на миналата година.
Microsoft намали очакванията за приходите си, което доведе до спад на акциите на технологичния гигант със 7%, а Meta не само загуби 25% от стойността си, но и представи очаквания за финансовото си представяне, които определено не зарадваха акционерите. Тези новини за пореден път доказват, че поддържането на постоянни темпове на растеж става все сложна мисия за съвременния бизнес.
“Един от най-сигурните признаци за едно процъфтяващо предприятие е стабилният и постоянен растеж на приходите. Това обаче не беше лесно да се постигне през последните 15 години. Корпоративният растеж се забави драстично след глобалната финансова криза през 2008 г., като най-големите компании в света растат наполовина спрямо това, което са постигали преди", коментират консултантите на McKinsey.
"Освен това увеличенията на капиталовите инвестиции изпревариха повишаването на приходите, намалявайки възвръщаемостта. Сега, със забавяща се глобална икономика, нарастваща инфлация и геополитическа несигурност, растежът, който носи печалби и стойност за акционерите, може да стане още по-труден за постигане”, предупреждава McKinsey.
От консултантската компания дават няколко съвета как организациите да си гарантират устойчив растеж и конкурентни предимства, базирани на изследвания на пазара и различни модели на развитие на глобалния бизнес.
1. Поставете конкурентните си предимства на първо място. Започнете с печеливша, мащабируема формула.
Високата възвръщаемост на инвестирания капитал (ROIC) показва бизнес модел, задвижван от конкурентните предимства. Компаниите, които генерират по-висока възвръщаемост, привличат и разгръщат повече капитал – един благоприятен цикъл, който им позволява да растат по-бързо и да генерират още по-висока възвръщаемост.
“Докато някои компании се отказват от печалбите си за известно време в преследване на растеж, много по-типичният и практичен подход е да се създаде отличителен бизнес модел и след това да се мащабира”, посочват анализаторите.
2. Дайте приоритет на печелившите, бързо развиващи се пазари.
Пазарните тенденции още преди COVID-19 разшириха пропастта между успешните и изоставащите компании. От McKinsey изчисляват, че през последните 15 години тези, които са увеличили експозицията си към бързо развиващи се, печеливши сегменти, са генерирали 1-2% допълнителна обща възвръщаемост на акционерите си годишно. Това предполага, че организациите, които вече са на атрактивни пазари, трябва да продължат да инвестират в тях, за да останат пред конкурентите си. Тези, които са в период на турболенция, на свой ред трябва да преразпределят ресурсите си и да предприемат широкомащабни промени.
“Изборът на пазари обаче трябва да бъде прецизен. Телекомуникационната индустрия, например, нараства с 1,6% годишно през периода на нашия анализ. Но най-бързо развиващата се компания в сектора е увеличила приходите си с 21% на годишна база, докато тази на опашката се е свивала с 9% на година. Тази дихотомия отразява влиянието на придобиванията и продажбите, както и на избора на портфолио – т.е. различната степен на експозиция към сегменти с различни темпове на растеж”, посочват анализаторите.
Тенденциите, които променят бъдещето на ИТ и бизнеса, според МcКinsey70% от компаниите ще използват технологии, базирани на хибриден модел или мултиоблачни среди 3. Не е достатъчно да се носите по течението – трябва да надскочите конкурентите си.
Растеж с по-голям процент от средния за индустрията, в която оперира една организация, предполага силен бизнес модел – предимство, което капиталовите пазари възнаграждават, независимо дали тя е в бързо или бавно развиваща се сфера.
“Освен това компаниите, които успяват да спечелят пазарен дял от конкурентите, вероятно ще надминат очакванията за растеж, отразени в цената на акциите им, отключвайки още по-висока възвръщаемост”, акцентират от McKinsey.
4. Съсредоточете се върху растежа във вашата основна индустрия - не можете да спечелите без него.
Когато разработва стратегия за растеж, често първият въпрос в съзнанието на главния изпълнителен директор е oткъде трябва да дойде този растеж. За да отговорят на този въпрос, от консултантската компания разделят увеличенията на приходите на три основни групи според източника - основна индустрия, второстепенни направления и нови сфери на навлизане.
“Просто казано, малко вероятно е да постигнете силен растеж, ако ядрото на компанията ви не процъфтява… Намирането на начин за отключване на растежа в основната дейност трябва да бъде основен приоритет. За някои организации това може да изисква цялостно преработване на операционния модел. Други може да се наложи да идентифицират потенциал за растеж на своите съществуващи или нови пазари и да преразпределят ресурси към тях от по-забавени сегменти”, съветват от McKinsey.
McKinsey: бизнесът очаква по-високи оперативни разходи през 2023 г.Само 51% очакват увеличение на печалбите в следващите месеци. Преди шест месеца този дял е бил 65%.
5. Погледнете отвъд основната си дейност. Подхранвайте растежа в съседни бизнес области.
Проучването на консултантската организация установява, че средно 80% от растежа идва от основната индустрия на компанията, а останалите 20% от второстепенни индустрии или разширяването в нови. Тези числа варират в различните сектори.
В същото време обаче, разрастването на една компания в съседни на основната ѝ дейност сфери, генерира средно допълнителни 1,5% възвръщаемост за акционерите й спрямо своите конкуренти.
“Пример за такава компания е един от водещите глобални доставчици на автомобилни гуми. Тя се насочи и към технологии за спирачки и системи за безопасност, задвижващи механизми, свързаност на превозни средства и информационни системи. Заедно, тези сегменти сега представляват приблизително 75% от общите приходи на компанията, а растежът й надвишава този на конкурентите с 2,4% на година”, посочват от McKinsey.
6. Бъдете местен герой. Посветете се на победата на вътрешния фронт.
Индустрията е само един аспект на въпроса „Как и къде да растем?“. Другият е географският. Точно както е трудно да постигнете цялостен растеж, ако основният ви бизнес не процъфтява, е малко вероятно да можете да увеличите траекторията си на растеж, без да спечелите на местния пазар, коментират от консултантската агенция и добавят:
“Всъщност по-малко от една на всеки пет от компаниите в нашата извадка които са имали темпове на растеж под медианата в своя местен регион, успяват да изпреварят своите конкуренти. Много членове на това малцинство са компании в бавно развиващи се региони като Япония, които компенсират летаргичния местен растеж с агресивна международна експанзия”.
Технологиите, в които бизнесът вярва и инвестира Най-важните технологични тенденции за компаниите през 2022 г., според McKinsey 7. Играйте глобално, ако победите местните си конкуренти.
Приблизително половината от общия растеж на компаниите в извадката на McKinsey идва от географски райони извън техните родни пазари. Това е в най-голяма степен релевантно за японските и европейските компании, които разчитат на международните пазари, за да компенсират бавния растеж у дома. В по-бързо развиващите се райони като Китай и Северна Америка международното присъствие представлява близо 30% от общия ръст.
В крайна сметка, компаниите, които се разширяват в международен план, генерират средно 1,9% процента повече годишна възвръщаемост за своите акционери от конкуренти.
8. Комбинирайте здравословен органичен растеж със серийни придобивания.
Сливанията и придобиванията генерират приблизително 1/3 от ръста на приходите за изследваните от McKinsey компании. Дългогодишно проучване на компанията, насочено към стратегиите за сливания и придобивания, многократно потвърждава, че не общата стойност на транзакциите, а моделът на сделката стои в основата на възвръщаемостта на инвестициите за акционерите. След като сегментират организациите в четири примерни категории, анализаторите откриват, че тези, които извършват поне две малки или средни сделки за придобиване годишно в една и съща посока, се представят по-добре от конкурентите си, използващи други подходи за сливания и придобивания.
9. Свий се, за да растеш. Безмилостно ограничавайте портфолиото си, ако се налага.
Много управленски екипи са подложени на натиск да осигурят постоянен растеж за компаниите си. И това е разбираемо от гледна точка на конкурентните условия – 10% от компаниите в извадката на McKinsey, които са постигнали ръст в седем от десетте години между 2010 г. и края на 2019 г., значително изпреварват своите колеги по индустрия.
Какво обаче да правим, ако нямаме подобен източник на постоянен растеж?
“Статистически, най-лошото нещо, което можете да направите, е да се опитате да си купите растеж с някое грандиозно придобиване. Най-добрият вариант е периодично да се освобождавате от бавно развиващите се части от портфолиото си и да реинвестирате в нови области.
В крайна сметка, анализаторите обобщават: “Нашите изследвания отново потвърждават, че ръстът на приходите е критичен двигател за корпоративното представяне. Допълнителни 5% приходи на година корелират с допълнителни 3-4% при общата възвръщаемост на акционерите. Това е еквивалент на увеличаване на пазарната капитализация с 33-45% за десетилетие. Компаниите, които растат по-бързо от своите конкуренти през периода на нашето проучване, се справят дори по-добре, генерирайки възвръщаемост на акционерите с 6% над средните за индустрията си”