Когато висши европейски и американски служители се срещнат във Вашингтон в началото на следващия месец, те вероятно ще постигнат съгласие по много въпроси – от ваксините до изкуствения интелект.


Техните разговори обаче може да бъдат затруднени от разногласия относно американските субсидии за производство на електромобили, пише Politico.


Става дума за назряващия трансатлантически търговски спор около Закона за намаляване на инфлацията, който осигурява големи субсидии за хората, за да купуват произведени в САЩ е-автомобили.


САЩ твърдят, че субсидиите са необходими за раздвижване на икономиката им, а Брюксел – че те представляват несправедлив протекционизъм.


Това противопоставяне рискува да се задълбочи и да подкопае усилията на президента на САЩ Джо Байдън и председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен да преминат отвъд ерата на Тръмп и да укрепят връзките между двама от най-големите партньори в сферата на търговията и сигурността в света.


"Винаги ще има разногласия", заяви Вернер Щенг, старши съветник на Вестагер, на събитие на Атлантическия съвет в началото на ноември във връзка с продължаващите търкания между Европа и САЩ. "Винаги ще има области, в които просто не сме съгласни едни с други, което е нормално, случва се и при най-добрите семейства."


Model Y на Tesla поведе европейския пазар на нови автомобили за първи пътМоделът регистрира 29 400 броя продажби
В рамките на Съвета по търговия и технологии между ЕС и САЩ (EU-US Trade and Tech Council, TTC; СТТ) два пъти годишно се провеждат срещи между еврокомисаря по конкуренцията и цифровите технологии Маргрете Вестагер и държавния секретар на САЩ Антъни Блинкън.

Целта на срещите е да се насърчи по-тясното сътрудничество във всички области – от финансирането на съвместни телекомуникационни проекти в развиващите се икономики до съвместната работа в борбата с руската дезинформация.


На срещата на върха за технологиите и търговията във Вашингтон на 5 декември обаче и САЩ, и ЕС ще се стремят да омаловажат разногласията около субсидиите за електрически автомобили, коментира Politico.


Българската AMPECO е отличена в САЩ за софтуера си за EV зарядни станцииГлобалната награда на AMPECO за продуктово лидерство идва след щателно проучване
Очаква се Вашингтон и Брюксел да използват събитието, за да обявят шест проекта на "по-ниско ниво" за насърчаване на трансатлантическото сътрудничество, твърдят източници на изданието.

Те ще включват финансиране на два телекомуникационни проекта в Ямайка и Кения, обявяване на правила за това как може да се развива нововъзникващата технология на т.нар. надежден изкуствен интелект, както и по-добра координация за открояване на потенциални блокажи във веригите за доставка на полупроводници, казват длъжностните лица. Подробностите за отделните проекти могат да се променят, преди те да бъдат подписани до края на месеца.


Очаква се също европейските и американските политици да очертаят как могат да създадат общи стандарти за начина на зареждане на електрическите превозни средства; споразумение за взаимно признаване на производството на ваксини; и пилотен проект, така че митническите служители на ЕС и САЩ да могат да използват инструменти за цифрова документация като част от работата си.


Азиатските лидери крачат уверено по пътя към автономната мобилностАко до началото на новия век на Азия се гледаше като на източник на евтина работна ръка, то глобализацията превърна страните от континента във водещи технологични сили
И все пак продължаващите разногласия относно субсидиите за електрически автомобили, които ще започнат да се прилагат в САЩ от януари, остава сериозен повод за спорове, дори след като двете страни създадоха съвместна работна група от висши служители, която да разглежда търговските жалби.

Някои европейски политици, включително тези от страни като Германия и Франция, които имат значителни местни сектори за производство на автомобили, искат Брюксел да заеме твърда позиция, която потенциално да включва ответни мита срещу американски стоки.


За Валдис Домбровскис, европейския комисар по търговията, целта е работната група по ЗНИ да докладва за потенциални решения на спора преди срещата през декември.


Комбинацията от политически спорове около междинните избори в САЩ и нарастващата враждебност на страните членки на ЕС към американските субсидии правят малко вероятна подобна обратна връзка през следващите седмици.


Представителите на САЩ отхвърлят обвиненията, че планираните субсидии са протекционизъм. Те също така твърдят, че собствените политики на Европа – като усилията за изграждане на индустрия за наличност на компютърни ресурси, способни да съхраняват данни, която да се конкурира с гигантите Google и Amazon - също представляват несправедливи търговски бариери.


"СТТ беше специално създаден, за да регулира въпросите, свързани със субсидиите. Беше поет ангажимент да се информираме взаимно, за да избегнем войни за субсидии", каза пред Politico представител на ЕС. "Твърде жалко е, че сега ЗНИ върна целия въпрос за субсидиите в центъра на вниманието".