Formula E, чието официално наименование е ABB FIA Formula E World Championship, е еквивалент на Formula 1 за електрически автомобили. Серията е създадена през 2011 г. в Париж, а десетилетие по-късно, в средата на тази година, организацията представи концепцията за третото поколение състезателни електрически автомобили. Това се случи по време на Monaco E-Prix, като тогава беше дадена заявка за големи промени по отношение на мощността и ефективността, когато новият тип автомобили излязат официално на пистата. Това трябва да се случи този сезон, а от Formula E са категиорични, че новото поколение електрически болиди ще бъде "най-ефективният състезателен автомобил в света".

Дали обаче това не е прекалено висока заявка? Първите задълбочени тестове на автомобила от поколение три на Formula E се проведоха миналата седмица във Валенсия - само месец преди началото на деветия сезон от надпреварата в Мексико Сити. От Engadget посочват четири неща, които всеки трябва да знае преди старта на сезона във Formula E.

Болидите от поколение три все още не е много по-бърз от този от предходните

Когато електрическите болиди от трето поколение бяха представени през април, един от основните маркетингови моменти, на които заложиха от Formula E, беше свързан с това колко по-бързи ще бъдат те. Това включваше максимална скорост до 320 км/ч, като, разбира се, скоростта зависи от редица фактори, включително от пистата. Поне на хартия новите автомобили би трябвало да са много по-бързи от представителите на предходното поколение. При първата тренировъчна сесия във Валенсия обаче най-доброто официално време е 1:26,096, което е по-бавно от най-бързата обиколка на тестовете от миналата година, когато на пистата се движат болидите от второ поколение - 1:25,763.

Тъй като автомобилите от поколение три са по-леки и по-мощни със 100 kW, може да се очаква, че времената за обиколка ще паднат спрямо тези на предишното поколение. Според анализаторите отборите все още не са фиксирали настройките на болидите си и по-специално тези на гумите, за да се възползват напълно от новите възможности.

Новите гуми са предизвикателство

През първите осем сезона Formula Е използва гуми Michelin. От този сезон обаче сериите преминават към Hankook. По-конкретно, преминава се към по-устойчива смес, която съответства на екологичните инициативи на състезанието. 30% от новите гуми са произведени от по-щадящи околната среда материали като естествен каучук. Предизвикателството за Hankook е не само да създаде гуми, чието производство е природосъобразно, но и да подобри сцеплението както на суха, така и на мокра настилка, тъй като Formula Е използва само един тип гуми, независимо от времето.

Според Autosport Hankook са тествали близо 80 различни спецификации на смеси за гуми по време на фазата на разработване. Крайният резултат е гума, при която вътрешната страна е по-мека, а външната - по-твърда. Тази комбинация може да играе важна роля за начина, по който отборите преодоляват завоите на всяка писта.

Едно нещо е ясно - новите гуми Hankook са по-издръжливи от финалната спецификация на Michelin.

Бавният напредък на автономните коли е тест за търпението на инвеститоритеДоскоро сочената като революционна за индустрията технология вече не се радва на такава финансова подкрепа

Проблеми, свързани с надеждността

Тестовете преди официалните предсезонни сесии във Валенсия показват, че отборите се сблъскват с различни проблеми с болидите си. The Race съобщава, че някои отбори не са имали време да направят предварителни настройки, за да се уверят, че основните им системи функционират правилно. А основната причина за това е закъснение в доставката на части.

В резултат на това по време на тестовото състезание тази седмица 8 от 22 автомобила се оттеглят преди края. Един от болидите пък дори не успява да стартира заради проблеми с батерията, а други два се приберат в бокса още на първата обиколка. И за да е пълна картината, няколко други са се нуждаели от намеси, които не са позволени по време на официалните стратове.

Двата най-големи проблема изглежда са с настройките на батериите на Williams Advanced Engineering и със спирачките. Engadget твърди, че Formula Е работи по вторична спирачна система, но тя няма да е готова за началото на сезона.

Първото състезание в Мексико Сити може да крие изненади

Като оставим настрана проблемите с батериите и спирачките, има редица други елементи, които създават възможност за изненади по време на първия старт. За разлика от гладката писта във Валенсия, уличното трасе, на което ще се проведе състезанието в Мексико Сити, може да създаде съвсем различни проблеми на отборите.

Има и някои неизвестни по отношение на формата на състезанието, тъй като Formula Е планира да тества задължително спиране за зареждане в някои състезания през сезон 9. To трябва да даде на пилотите временно увеличение на мощността. Организаторите твърдят, че 30-секундното спиране може да достави 4 kWh енергия за захранване на "подобрения" режим за движение, при който мощността на автомобилите от трето поколение се увеличава от 300 kW на 350 kW.