Стартъп разработва нов модел за моментални обезщетения при бедствия
Въпреки че през миналат година застрахователите в България отчитат повишение на интереса към своите продукти спрямо 2021 г., той е далеч като мащаб в сравнение с водещите пазари. Анкета в сутрешния блок на една от водещите български телевизии от 20.01.2023 г. дава отговор на въпроса каква е основната причина за това – дългата процедура по установяване на щетите.
Именно отговор на този проблем решава да намери стартъпът Raincoat, който създава иновативен модел на застрахователна дейност - изплаща определена сума при настъпване на бедствие, вместо да изисква доказателства за конкретни загуби, така че хората могат да получат помощ веднага, когато им се наложи, съобщава Fast Company.
Както често става, в основата на проекта стои лична история. Когато ураганът „Мария“ удря Пуерто Рико през 2017 г., отнася инвалидната рампа на родната къща на софтуерния специалист Джонатан Гонзалес, чиято майка има затруднения с придвижването. За да бъде поправена тя, се налага семейството да изчака застрахователната компания да дойде и да признае щетите – процес, който продължава една година. А след това искът е отхвърлен.
Затова и Гонзалес обединява усилия с двама свои колеги с цел да разработи по-добра система за изплащане на обезщетения, разказва Fast Company. Така се ражда техният застрахователен стартъп Raincoat, който извършва плащания веднага след климатично бедствие и помага за покриване на загубите, които повечето застрахователи не покриват, като, например, загубата на доходи, ако буря разруши електрическата мрежа (или пътищата, или цялата туристическа инфраструктура) и това възпрепятства работата му.
Екипът прекарва месеци в проучване на недостатъците на съществуващата индустрия, като Гонзалес дори се среща със застрахователя, който отказва обезщетение на майка му. Аргументите на компанията са, че щетите не са надхвърлили самоучастието ѝ, „което беше трудно шифрирано в 40-страничната полица“. Друг проблем за потребителите е дългият списък с изключения.
Различен модел
Компанията Raincoat пуска първия си продукт в Пуерто Рико през 2021 г. и залага на съвсем различен подход. Тя предлага "параметрична" застраховка, което означава, че изплаща определена сума при настъпване на бедствие, вместо да изисква доказателства за конкретни загуби. Услугата е базирана на технология, която моделира случилото се при предишни събития и след това прави прогнози за бъдещето. Плащанията зависят от мащаба на бедствието и нивото на покритие на застрахователната полица.
В дните след урагана "Фиона" миналата година, който беше от категория 1 (докато „Мария“ – от категория 4), на клиентите на компанията са били изплатени сравнително малки суми - често 50 или 100 долара, достатъчни за замяна на храната, която се е развалила след спирането на тока им, например. При по-големи щети хората получават по-големи обезщетения, разбира се.
В основата на бизнес модела на Raincoat стои разбирането, че бързата реакция е особено важна за хората с по-малко средства, акцентират от Fast Company и цитират Гонзалес, според когото „много от хората, които загинаха в Пуерто Рико след урагана „Мария“, не разполагаха с ликвидни средства, за да се справят с положението".
В някои случаи те не са могли да си набавят лекарства. В други - не са могли да напуснат домовете си, посочва той, което е и причината продуктът на Raincoat да е разработен така, че да бъде достъпен за семейства с по-ниски доходи, като най-достъпната версия започва от 25 долара годишно.
Други организации също работят по създаването на бизнес модели за по-бързо предоставяне на помощ след бедствия. Организацията с нестопанска цел GiveDirectly, например, миналата година работи с Google, за да картографира кварталите, които има най-голяма вероятност да бъдат силно засегнати от урагана „Йен“, след което разпрати известия до жителите им чрез приложението SNAP.
Изменението на климата като предизвикателство
По отношение на застрахователната част от бизнеса си стартъпът е изправен пред същото предизвикателство като останалата част от индустрията - с ускоряването на изменението на климата става все по-трудно да се поемат разходите за щети, обясняват още от Fast Company.
През 2022 г. индустрията е платила около 120 млрд. долара за покриване на загуби и затова правителствата трябва да предоставят по-голяма подкрепа, смята Гонзалес и добавя: "Или ще приемем, че ще има огромни части от света, които просто няма да могат да бъдат застраховани, или ще измислим начини да направим финансово жизнеспособно предлагането на застрахователна защита. Това е колективен проблем."