Български чатбот спечели конкурс на ООН за дигитални решения в туризма
Българската платформа за чатботове Umni.bg зае първо място в категория „Иновации и дигитализация за островни дестинации“ на състезание на Световната Туристическа Организация към ООН (UNWTO), посветено на екзотичните локации.
Глобалното състезание за стартъпи на UNWTO цели да привлече най-иновативните бизнес модели и интелигентни решения, адаптирани да отговорят на сложните предизвикателства и специфичните нужди на туристическия сектор на островните дестинации, с които се сблъскват след пандемията.
Платформата на компанията преминава през ситото на 110 канидатури от 49 държави, от които в крайна сметка остават петте най-добри. След презентации на основателите им в Лас Палмас, Канарски острови на 16 март Umni.bg е обявена за победител в категорията. А в основата на успеха стои платформата “Островен AI Консиерж” - умен чатбот, който знае всичко за една дестинация, представен на финала от Елица Стоилова, съосновател на Umni.bg.
„Страшно се радвам, че след представянето в Залцбург, Австрия, през 2019 на пилотния ни проект за градски туристически AI чатбот, който работи за туристите на Пловдив като Европейска Столица на Културата‘19, имахме възможност отново да се върнем към него вече на съвсем друго ниво – с работеща платформа, и да го представим пред редица ключови местни агенции и глобални организации като UNWTO, MasterCard, Amadeus, TUI Foundation, министерствата на туризма на Кипър, Малта, Испания, Хърватия, Испания и други“, коментира Елица Стоилова.
Бизнес AI – те не са като другите чатботовеЕлица Стоилова от Umni.bg разказва защо от чатбот до чатбот има разлика от небето до земята
Когато Umni.bg прави пилотния проект за градски туристически AI чатбот за туристите на Пловдив – първият умен градски чатбот у нас, екипът е убеден, че градските дигитални асистенти са бъдещето на комуникацията между градовете и техните жители и посетители. Още преди пандемията 20% от градовете и дестинациите с програми за „умен град“ и „умен туризъм“ вече използват AI чатбот като елемент от своята стратегия за изпълнение на плановете си. По този начин решението на Umni.bg става част от глобалния пазар за умни градове, който се очаква да се увеличи 6 пъти от 2022 до 2030 година и да достигне 6965.02 милиарда долара, според последни изследвания на Research and Markets.
Пандемията обаче възпрепятства развитието на проекта, тъй като на практика спира туризма и всичко, свързано с него. Затова и стартъпът се фокусира върху развитието на своя платформа, която може да поддържа създаването, развитието и тренирането на AI чатбот от екипа на който и да е бизнес. И то самостоятелно и без технически знания и умения.
Днес платформата на Umni.bg се ползва от различни бизнеси – от библиотека, университет, производители, доставчици на услуги, множество хотели, онлайн магазини до НПО-та, та дори от погребална агенция и арт галерия. Тя позволява създаването на чатбот с разговорен изкуствен интелект за маркетинг, продажби, клиентско обслужване и други нужди на бизнеса.
Генеративният AI идва с нови предимства и предизвикателства за бизнесаСпоред компанията за данни CBInsights се очаква инвестициите в тази ниша да нараснат рязко
В началото на тази година, Umni.bg добавя възможност за създаване на AI чатбот с гласово разпознаване на български и вече има клиенти с умен гласов чатбот. Преди месец внедрява ChatGPT, за да ускори и опрости процеса по създаване на AI чатбот от страна на компаниите. И като стана дума за компании, само миналата година клиентите на Umni.bg са спестили до 7000 работни часа на своя персонал с използването на AI чатбот, като до 45% от това време е било комуникация с потребители нощем.
Точно тези възможности на платформата отличават “Островния туристически AI Консиерж” на Umni.bg от другите участници в глобалното състезание. Но не само.
“Чатботът е иновативен инструмент за комуникация на ниво дестинация, чиято цел е да свързва местния бизнес, хора, култура, традиции и дигитална инфраструктура с туристите и да спомага за създаването на персонализирани преживявания и събирането на данни за клиентското поведение. По този начин системата предоставя нови възможности за развитие на местните общности”, обясняват от Umni.bg.