Поскъпването на основните хранителни продукти е необосновано, според КЗК
Значителният ценови ръст на хранителните продукти на едро и дребно не намира пазарна обосновка в разходите на производителите и другите участници във веригата за дистрибуция. Това е безспорното заключение от икономическия анализ на пазарната ситуация у нас, извършен от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Хранителният сектор се отличава с изключително голяма социална значимост за обществото в национален план. В рамките на постоянния мониторинг на пазарите на производство и търговия с хранителни продукти, който Комисията извършва, се наблюдава значително увеличение на цените на бързооборотните стоки, определяни като основни, което особено осезаемо засяга интересите на българските потребители, съобщават от КЗК.
В тази връзка Комисията следва да установи дали не са налице допълнителни, непазарни фактори, които водят до повишаване на цената на едро и в по-голяма степен на цената на дребно на наблюдаваните хранителни стоки от първа необходимост.
Поражда се обосновано съмнение за наличието на незаконосъобразни практики от страна на основните участници на пазара, сред които несъмнено са и големите търговски вериги. В този контекст вероятността разглежданите пазарни явления да се дължат на прикрити договорки и споразумения ограничаващи конкуренцията както по хоризонтала, така и вертикални, не може да се изключи, съобщават от КЗК.
ИПИ: Големите вериги реализират 30% от продажбите на храни в странатаНад 50% дял в продажбите на дребно се наблюдава само при някои нехранителни стоки
С оглед изясняване на взаимоотношенията между участниците в сектора и най-вече, за да оцени доколко установените в хода на проучването явления притежават легитимна обосновка и се коренят в спецификите на пазара, а не са породени от смекчаване или елиминиране на конкуренцията между пазарните участници, Комисията ще упражни всички свои инструменти по правоприлагане и най-вече антитръстовите си правомощия.
Действията по проверката на място се извършват от служители на КЗК, със съдействието на служители на МВР, след получено съдебно разрешение от Административен съд – София област.
От офисите на дружествата ще бъдат иззети копия от документи, съхранявани на хартиен носител, както и дигитални копия от документи и кореспонденция, съхранявани на електронен носител.
Предстоящият подробен анализ на събраните документи ще покаже дали са налице достатъчно доказателства за предявяване на твърдения за извършено нарушение на дружествата и техните обединения. В случай че такива бъдат предявени, ответните предприятия ще имат възможността да упражнят правото си на защита.
След приключването на процесуалните действия по преписката, КЗК ще се произнесе с окончателно решение по производството.
Нарушенията, свързани с определяне на цени, било то манифестирани като споразумения или като решения на сдружения на предприятия попадат в категорията „тежки нарушения” и подлежат в изключително редки случаи на освобождаване от общата забрана по чл. 15, ал. 1 от ЗЗК.
На основание чл. 101 от ЗЗК, КЗК може да освободи от имуществена санкция първото по ред предприятие, което разкрие участието си в картела и предостави доказателства, въз основа на които Комисията може да докаже нарушението.
На второто и следващите по ред предприятия КЗК може да намали имуществената санкция, ако предоставят доказателство, което има съществено значение за доказване на нарушението.
Условията за освобождаване от санкция или намаляване на санкция се съдържат в Програмата за освобождаване от санкции или намаляване на санкциите, публикувана тук.