САЩ и Япония с ключово споразумение в сферата на електромобилите
Съединените щати и Япония са постигнали споразумение за доставките на важни минерали, използвани за производството на автомобилни батерии, съобщава The New York Times.
Тази сделка, твърди изданието, вероятно ще сложи край на спорен въпрос в отношенията между двете държави и може да бъде модел за разрешаване на подобни спорове и с други търговски партньори на Вашингтон.
Споразумението демонстрира потенциален завой за администрацията на Байдън в спора ѝ не само с Япония, но и с Европейския съюз и други съюзници относно условията на новото ѝ законодателство за климата. Законът за намаляване на инфлацията, който инвестира 370 млрд. долара за преминаване на САЩ към по-чисти автомобили и енергийни източници, разгневи някои от съюзниците, които на практика бяха изключени от ползите, заложени в него.
Макар че обхватът на споразумението е ограничен, администрацията на Байдън също така популяризира сделката като начало на нова рамка, която Съединените щати и техните съюзници трябва да изградят, за да разработят по-стабилни вериги за доставки на електрически превозни средства, които не разчитат толкова много на Китай.
Американски официални лица твърдят, че доминиращата роля на Китай в световната индустрия за производство на автомобилни батерии, включително в преработката на минералите, необходими за изграждането им, прави Съединените щати силно уязвими.
В рамките на спогодбата Вашингтон и Токио са поели ангажимент да насърчават по-високи трудови и екологични стандарти за добива на минералите, които са от ключово значение за захранването на електромобилите, като литий, кобалт и никел. Страните заявяват, че ще насърчават също така по-ефективното използване на ресурсите и ще се консултират относно начина, по който разглеждат инвестициите на чуждестранни субекти в сектора, наред с други ангажименти.
Зелените субсидии в САЩ засилват страховете за германската индустрияГерманските производители и доставчици на автомобили, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите потърпевши на американският Закон за намаляване на инфлацията
Подпис под споразумението са сложили Катрин Тай, търговският представител на САЩ, и Коджи Томита, японският посланик в САЩ, като Вашингтон води отделни разговори по темата с Европа, посочва още The New York Times и цитира Тай, според която подписаният договор е "доказателство за ангажимента на президента Байдън за изграждане на устойчиви и сигурни вериги за доставки".
"Япония е един от най-ценните ни търговски партньори и това споразумение ще ни позволи да задълбочим съществуващите двустранни отношения", категорична е тя.
Сделката е насочена към разширяване на някои разпоредби на американското законодателство в областта на климата, което предлага щедри данъчни стимули за електромобили, произведени в Северна Америка или такива с батерии, изградени с материали от САЩ или някоя от държавите, с които Вашингтон имат споразумение за свободна търговия. Такива страната има с 20 държави, но не и с Европейския съюз или Япония, което означава, че американското законодателството ще постави техните компании в неблагоприятно положение и ще ограничи инвестициите в тях.
Но тъй като Законът за намаляване на инфлацията не дава техническо определение на понятието "споразумение за свободна търговия", американските служители явно са намерили някакъв заобиколен вариант. Те твърдят, че страните ще могат да изпълнят изискванията, като подпишат по-ограничено търговско споразумение. По-късно тази седмица се очаква Министерството на финансите на САЩ да публикува предложение за правило, което да изясни тези законови разпоредби.
По-рано този месец президентът Байдън и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обявиха, че техните правителства се стремят към подобна сделка. Но европейските представители обърнаха внимание тогава, че финализирането на подобно споразумение може да отнеме повече време, тъй като Европейският съюз е задължен да представи идеите за одобрение от всяка една държава-членка.