Филмовите критици на BBC Никълъс Барбър и Карин Джеймс селектират най-интересните филми за 2023 г, които вече са на голям екран и бързо са превзели вниманието на киноманите.

Сред заглавията са: John Wick: Chapter 4, Close, EO, Infinity Pool.

1. Saint Omer

Сърцераздирателната драма за раса, класа и майчинство беше френското предложение за миналогодишната надпревара за "Оскар", но така и не получи номинация.

Алис Диоп използва опита си в създаването на документални филми, тъй като базира историята на реалния случай на млада сенегалка във Франция, обвинена, че е изоставила бебето си на плажа.

Диоп измисля образа на Рама - бременна писателка, която отива в градчето Сен Омер, за да стане свидетел на процеса, фокусиращ се върху собствените ѝ съмнения и страхове.

В ролята на Лоранс, съдената майка, Гуслаги Маланда е неестествено спокойна, почти застинала в примирение. Кайе Кагаме в ролята на Рама позволява да видите как умът ѝ бушува, а сърцето ѝ бие неспокойно, докато наблюдава подсъдимата, въпреки че лицето ѝ е безстрастно.

Сюжетът създава завладяващ филм с две силни личности, пресъздаващи дълбоки и ярки женски образи на екрана.

2. Close

Деликатна, но емоционално разтърсваща драма за съзряването, която е толкова натуралистична, че може да я възприемете като документален филм.

Героите са Лео (Еден Дамбрин) и Реми (Густав де Ваеле), 13-годишни момчета, които се радват на интимно приятелство в Белгия. Но когато се записват в ново училище, натискът от страна на връстниците им изостря отношенията им до краен предел.

Свръхчовешки, чувствителен към болките на тийнейджърките, без излишна жестокост и насилие, филмът ще накара младите хора да се замислят за болката, която могат да причинят. Случайните въпроси на съучениците на момчетата са достатъчни, за да ги променят завинаги.

3. John Wick: Chapter 4

Последната част на екшън поредицата с Киану Рийвс няма конкуренция за най-добър комерсиален филм на годината досега. Уик се превръща в същински Джеймс Бонд, обикаляйки света през Париж, Берлин и Осака, опитвайки се да избегне да бъде убит.

Този филм е по-зрелищен от предишните части на Джон Уик, а режисьорът Чад Стахелски го прави визуално зашеметяващ и забавен, с екшън, изпълнен с бойни изкуства, оръжия и мечове.

Киану Рийвс ни помага да се привържем към героя, който отдавна е загубил броя на труповете, оставил след себе си.

4. Holy Spider

Базиран е на истинската история на строителя Мехди Баджестани, който през 2000 и 2001 г. убива 16 секс робини в свещения град Машхад в Иран.

Зар Амир Ебрахими (носителка на наградата за най-добра актриса в Кан) влиза в ролята на решителна журналистка, разследваща престъпленията.

На пръв поглед, лентата може да ви прилича на "Мълчанието на агнетата" и други драми за серийни убийци от големия екран.

Провокативният обрат се състои в това, че някои граждани и политици виждат в убиеца местен герой, тръгнал на морален кръстоносен поход.

5. The Worst Ones

Сериозна, но и лековата игрална история за деца и юноши от бедняшки квартал в Северна Франция.

Замисълът на драмата се състои в това, че реални ученици са наети да изиграят на екрана измислени варианти на собствените си истории. Точно този процес използват режисьорите Лиза Акока и Роман Гере, бивши кастинг директори.

Двете деца и двамата тийнейджъри, които участват, са пленителни, с изградено екранно присъствие, докато се справят и се смеят на бездушния мъж на средна възраст, който ги режисира.

Носител на голямата награда в категорията "Особен поглед" в Кан миналата година, филмът се отличава с непретенциозна лекота, но предоставя задълбочен поглед върху експлоатацията и воайорството при заснемането на реалния живот.

6. EO

Когато полски цирк е закрит, един от неговите артисти – магаре, е изпратено да живее в конна база. Но то не остава там за дълго.

Дългоухият герой прекосява цяла Европа, преминавайки през поредица от епизоди в различни жанрове, сякаш гостува в други филми.

Това, което обединява приключенията му, е мъката от нечовешкото отношение на човека към човека и на човека към магарето.

84-годишният режисьор Йежи Сколимовски никога не е бил по-ангажиран и енергичен. Тази година няма да видим друг филм, който да е толкова екстравагантно странен, но и толкова мил, любящ и палав.

7. Return to Seoul

Фреди, корейка в средата на 20-те си години, осиновена като бебе и отгледана във Франция, пътува до Сеул и неохотно търси биологичните си родители.

В хода на действието, историята прескача две, после пет години напред и представя променящото се чувство за идентичност на Фреди в неочаквани, напълно убедителни обрати.

Французойка или корейка? Гръндж студентка или бляскава бизнесдама? Иска или не да намери майка си?

Пак Джи-Мин ни държи в напрежение в ролята на Фреди, а режисьорът Чоу предлага свеж и новаторски стил. Той разполага историята в обикновени пространства - тесни улички, офиси, ресторанти.

8. Infinity Pool

Най-новото попълнение в процъфтяващия поджанр "богати хора си прекарват зле на остров", Infinity Pool блести в отраженията на Triangle of Sadness, Menu и Glass Onion, въпреки че е по-мрачен и токсичен от всеки от тях.

Александър Скарсгард е в ролята на борещ се с проблемите си писател, който посещава ексклузивен плажен курорт със своята богата съпруга. Той открива твърде късно, че в страната се прилага политика на незабавна екзекуция за определени престъпления и от този момент нататък почивката му става все по-кървава и по-странна.

Вярно е, че и героят, и филмът губят пътя си, но този водовъртеж на екстремното кино доказва, че звездата му Миа Гот е една от най-необикновените актриси на своето поколение, а сценаристът-режисьор Брандън Кроненбърг е достатъчно талантлив сам по себе си, без да го сравняваме с баща му Дейвид Кроненбърг.