От появата си в средата на миналия век видеоигрите са любимо занимание на много хора, което е видимо от все по-широкото им приемане през десетилетията.

Според анализ на инвестиционния фонд Konvoy размерът на пазара на игри се очаква да достигне 201 млрд. долара през 2023 г. Финансирането в рисков капитал в сферата през първото тримесечие на годината е достигнало 761 млн. долара - 29% повече спрямо предходното тримесечие.

Но на какво се дължи този успех на индустрията? Един от отговорите със сигурност е, че тя отдавна е надхвърлила цифровото пространство и оказва влияние върху реалността и поп културата.

Интернет изданието American Express Essential прави своеобразна класация на игрите, които през годините в най-голяма степен са постигнали подобно влияние.

Spacewar! (1962)

За много от сегашните геймъри тази игра би била смешна със своята примитивна графика и странно изглеждащите си ефекти. Но според специалистите това е първата електронна игра, която не е базирана на настолна такава. Нейната визия и идея, включващи два космически кораба, които се стрелят помежду си около една планета, определено не е впечатляваща.

Но все пак става дума за 1962 г.

Как изкуственият интелект помага в създаването на следващите хитови игриПодобна на ChatGPT технология се използва за по-бързо разработване на по-интерактивни игри
Pong (1972)

Pong далеч не е първата аркадна игра, но е първата, която се превръща в мейнстрийм. Малко след като излиза на пазара в началото на 70-те години на миналия век, хиляди бройки от играта са продадени на малки и големи геймъри. Няколко години след това Pong се появява и във версия за телевизор, която постига още по-голям успех.

Pac-Man (1980)

Pac-Man е една от емблемите на гейминг индустрията от миналия век и може би най-популярната аркадна игра на всички времена. Тя е докарала на създателите си над 2,5 млрд. долара в рамките на първото си десетилетие.

Един от посланиците на златната ера на аркадните игри, Pac-Man е част както от колекцията на музея Smithsonian във Вашингтон, така и на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк.

Tetris (1980)

За гейминг индустрията Tetris е това, което е Елвис Пресли за музикалната. По друг начин казано, това е най-продаваната игра някога, когато става дума за физически и цифрови копия. Определяна за една от най-зарибяващите игри, тя дори се използва от психиатри за откриване на ментални разстройства и различни психически обсесии.

Super Mario Bros. (1985)

През 1981 г. любимият на поколения Марио първо се появява в друга култова игра - Donkey Kong. Четири години по-късно първата игра от поредицата Super Mario Bros. излиза на бял свят в портфолиото на Nintendo. Но никой не знае какво следва.

Повече от 30 години и 550 милиона продадени копия по-късно играта е обявена за най-добрият гейминг франчайз от библията на видеоигрите IGN.

Netflix ще зарадва феновете на Stranger Things с анимация и VR игра Стрийминг услугата работи и върху сценично шоу от франчайза на хитовия сериал
Street Fighter 2

Street Fighter 2 е определяна като най-емблематичната бойна игра в историята и има милиони фенове по целия свят. Нещо повече, това е играта, която наложи този жанр в началото на 90-те години на миналия век.

Постигнала невиждан отдавна успех след появата си, тя се превръща в хит на пазара и носи огромни приходи на създателите си.

Doom (1993)

FPS игрите (First Person Shooter) се появяват в началото на 70-те години на миналия век, но никой не им обръща чак такова внимание. Поне в началото.

Две десетилетия по-късно геймърите се сблъскват с Doom, което променя цялата картина. В крайна сметка играта се превръща в една от най-обичаните в своята категория и до ден днешен.

Need for Speed (1994)

През последните четири десетилетия игрите с коли и състезания са стотици, но нито една от тях не може да се похвали с успеха на Need for Speed. С повече от 150 млн. продадени копия в глобален мащаб и холивудски хит, инспириран от нея, тя променя завинаги категорията си и до ден днешен се радва на любовта на милиони по цял свят.

Lara Croft: Tomb Rider (2001)

Въпреки че първата игра от серията Tomb Rider излиза още през 1996 г., нейният възход започва през 2001 г. с появата на Лара Крофт. Холивуд признава успеха на Lara Croft: Tomb Rider, правейки две култови екранизации по играта, в едната от които главната героиня е изиграна от Анджелина Джоли.

Много слабо второ тримесечие за гигантите в сферата на видеоигритеMicrosoft, Sony и Nintendo отчтоха спад в продажбите на видеоигри. Основната причина е, че хората прекарват по-малко време в игра и повече време навън
Към днешна дата в глобален мащаб са продадени 35 млн. копия от играта.

The Last of Us (2013)

Може би много хора ще се зачудят как игра, излязла само преди 10 години, може да се превърне в класика, но The Last of Us е пример за това. Според IGN това е “приключенски екшън на ужасите и истински шедьовър”.

Играта се появява ексклузивно за PlayStation 3 и бързо се превръща в една от най-награждаваните в историята, печелейки над 240 награди.

The Last of Us става основа и за хитов сериал.