Повишаването на спот цените на руския суров петрол над наложената от западните сили горна граница от 60 долара за барел накара корабните застрахователи да се притесняват още повече от нарушаване на правилата, тъй като не могат да проследяват независимо стойността на товарите, твърдят ръководители на сектора пред Reuters.

За да ограничат приходите на Москва от петрол след началото на войната в Украйна, G7, Европейският съюз и Австралия наложиха ценови ограничения за руския суров петрол и петролни продукти съответно от декември и февруари. В резултат на санкциите, докато цените не надвишават лимитираните нива, компаниите, участващи в търговията и транспорта на петрол, получават достъп до западни финансови услуги, кораби и застраховки.

Но корабната документация може да бъде попълнена с невярна информация и за собствениците на кораби да се окаже много трудно да стигнат до истината каква е действителната цена, обяснява Майк Салтхаус, ръководител на отдела за външни отношения от NorthStandard P&I Club, пред информационната агенция.

"Ако Русия иска да изнася своя петрол и да го продава на цена, по-висока от наложения таван, тогава е в интерес както на руския износител, така и на получателя да не се разкрива информация за това каква е била истинската цена на товара", добавя Салтхау в рамките на събитието Singapore Maritime Week.

Петролният износ от Русия се върна до предвоенните нива, приходите - не Постъпленията все още са с 43% по-ниски от тези преди година, констатират от МАЕ


Ограниченията на ставките бяха ефективни за потискане на цените на руския петрол, но скокът на суровия петрол сорт „Брент“ над 80 долара за барел, издърпа руския „Уралс“ над ограничението от 60 долара за барел. А още преди да бъдат наложени ценовите тавани, застрахователите нямаше как да проверяват сигурно стойността на товарите, които могат да бъдат търгувани многократно, преди да достигнат местоназначението си, припомня още Reuters и цитира Ларс Ланге, генерален секретар на Международния съюз за морско застраховане, който заявява: "Определено не сме в състояние да оценим цените на петрола в пратките."

"Получавам атестация, която е в съответствие с тавана на цените, но всъщност знам, че на заден план се случва нещо различно. И това е нещо, за което никой закон не може да ви подготви за всеки конкретен случай."

Повишени рискове за безопасността

В допълнение към рисковете от нарушаване на санкциите, нарастващият "сенчест“ или „тъмен“ флот - танкери, закупени от различни държави, за да доставят руски петрол, е увеличил рисковете за безопасността в сектора на корабоплаването, категорични са лидери от индустрията.

Руският LNG - тест за волята на ЕС да скъса енергийните връзки с МоскваПрез последната година държавите от ЕС са увеличили общите си покупки на руски втечнен природен газ


"Сенчестият флот“ е основен риск за всички корабособственици, които търгуват в рамките на санкционните правила", обяснява Ролф Торе Ропестад, главен изпълнителен директор на Gard AS, като добавя, че рискът от попадането на кораб от нечий „сенчест флот“ е значително по-висок от преди.

Това води до сериозни проблеми, добавя на свой ред Солтхаус, според когото все повече товарни съдове могат да бъдат изложени на риск от загуба на застрахователно покритие заради санкциите, което ще увеличи рисковете за спедиторите и правителствата по света.

"Това е проблем, който се опитахме да обясним на правителствата", казва той. "Не е в ничий интерес незастраховани кораби с опасни товари на борда да плават наоколо“.