Треска за лукс: Бутиците очакват по-малко, но по-богати клиенти от Китай
Петдневният празник на труда в Китай през първата седмица на май преди време беше отличен повод за бърза разходка из Европа - с добавка луксозен шопинг в програмата.
Пандемията обаче преобърна и тази традиция, а полетите все още остават ограничени след повторното отваряне на китайската граница през януари.
По всичко изглежда, че европейските луксозни брандове ще трябва да изчакат по-дълго завръщането на масите туристи, от които някога зависеха финансовите им показатели, пише в анализ по темата Reuters.
Марките и инвеститорите се борят да си върнат всеки китайски потребител, тъй като навиците за пазаруване в страната и чужбина трайно се променят след трите години на локдаун и рестрикции заради COVID.
Когато става въпрос за пазаруване от висок клас в чужбина, висши ръководители и анализатори от сектора на търговията на дребно твърдят, че по-важното в случая е да се разгледа видът на китайските посетители в Европа, а не само броят им.
Според компанията за туристически анализи ForwardKeys цените на самолетните билети от Китай до Европа са с до 80% по-скъпи, отколкото преди пандемията, а броят на пътуващите през празничния период в първата седмица на май е с 64% по-малък, отколкото през 2019 г.
Тези, които се завръщат към Европа, са предимно бизнес пътници и по-заможни хора, които имат средства да пътуват "малко по-различно", коментира в интервю изпълнителният директор на LVMH Антонио Белони.
Китайските посетители в столици на световните луксозни брандове като Париж и Милано сега са по-склонни да харчат повече, по-малко чувствителни са към цените на полетите и са по-склонни да си осигурят визи, тъй като разполагат с по-големи суми в банковите си сметки, смята Амрита Банта, управляващ директор на Agility Research and Strategy.
Средната стойност на трансакциите на китайските туристи в Европа през март е с 28% над нивата от 2019 г., заяви UBS, позовавайки се на данни от Planet, доставчик на услуги за възстановяване на ДДС. Собственикът на Cartier – Richemont; Hermes и LVMH са в най-добра позиция да се възползват от заможните китайски купувачи, допълва още UBS.
Според Белони от LVMH, променящите се тенденции в пътуванията след пандемията означават, че китайските туристически групи вероятно ще се върнат последни, ако изобщо се върнат в Европа. По-постепенното завръщане е подходящо за търговците на дребно, допълва той.
"Никой не е готов да се справи с пълната промяна на транспортните потоци след пандемията, независимо дали става въпрос за магазини, хотели или самолети", коментира Белони.
Компаниите за луксозни стоки се фокусират върху привличането на по-заможни купувачи с по-висока покупателна способност, включително Kering, собственик на Gucci, който залага на нови "салони" от ултрависок клас, предлагащи стоки на цена до 3 млн. долара.
Лучано Сантел, главен директор по корпоративните въпроси и доставките в компанията за луксозни стоки на дребно Moncler, заяви пред анализатори, че пътуванията на китайци в Европа все още представляват "малък принос, но той нараства седмица след седмица".
Проучване на Exane BNP Paribas, публикувано непосредствено преди Празника на труда 1 май, цитира вътрешни за индустрията представители от Париж и Милано, които съобщават, че китайските потребители са третия по големина източник на оборот след французите и американците, а понякога и втория, в магазините в туристическите райони.
Тъй като заможните китайци се връщат в Европа и други чуждестранни дестинации, привлекателността на китайския остров Хайнан, който е гореща точка за безмитно пазаруване, изглежда намалява сред най-големите потребители на луксозни стоки.
Имке Вутерс, партньор по търговия на дребно и потребителски стоки в консултантската компания Oliver Wyman, заявява, че дискусиите с търговците в Хайнан разкриват, че до 70% от пазаруващите стоки от висок клас на тропическия остров правят първата си луксозна покупка. Според нея, "хората с по-високи доходи в Китай, които харчат най-много за луксозни стоки, вече пътуват отново в чужбина", което води до забележимо по-ниски разходи на глава от населението в Хайнан.
Луксозните компании отчитат началото на потребителско завръщане от февруари насам, начело с Хайнан, след като китайската граница отново беше отворена и вълната от инфекции с COVID-19 в страната отшумя.
Най-големите играчи в сектора, LVMH и производителят на чанти Birkin Hermes, се възползваха най-много от това, което си личи от ръста на глобалните продажби през първото тримесечие, съответно със 17% и 23%.
Сравненията обаче ще бъдат помрачени от слабите резултати в континентален Китай през миналата година, когато имаше спорадични блокирания заради COVID-19, които намалиха разходите, както и голямото затваряне на Шанхай през второто тримесечие.
"Тази година ще бъде важно да се разгледа как се представят компаниите в сравнение със сектора като цяло", каза Джонатан Ян, директор в консултантската компания Roland Berger, базирана в Шанхай. "Двуцифреният ръст сам по себе си няма да означава много.", допълва той.
Според анализатори от Oliver Wyman, 2022 г. е била странно депресивна, но 2021 г. е била година на необичаен растеж, след като първоначалното избухване на пандемията през 2020 г. е довело до масово пренасочване на разходите за луксозни стоки към Китай.
Сравненията с 2019 г., когато цели 70% от луксозните разходи на китайските потребители бяха направени в чужбина, също са до голяма степен неуместни, като анализаторите прогнозират, че връщане към това ниво е малко вероятно да се случи, дори ако се прогнозира в по-дългосрочен план.