Изпълнителните директори са в тежка криза на доверието от работниците
Шефовете и служителите зад Океана преминават през тежка фаза в отношенията си.
От отегчителните тиради на главни изпълнителни директори пред персонала, до стачката на холивудските сценаристи - изглежда, че 2023 г. е година на сривовете в комуникацията между лидерите и служителите в компаниите, пише CNBC.
"Намираме се в криза на доверието в ръководството", отбелязва Сандра Сучър, професор от Харвардското бизнес училище.
"Лидерите не изпълняват основните очаквания, които хората имат към тях.", допълва тя.
Според някои експерти обаче, проблемът е от години - особено през последните две, когато много американски служители започнаха да изискват по-добро отношение от работодателите в замяна на времето и енергията си.
Това напрежение може би най-накрая ще избухне, тъй като някои компании се опитват да коригират решенията си в разгара пандемията, казва проф. Сучър.
Предприятията, които са наели прекалено много служители, извършват съкращения. Мениджърите, които са позволили на служителите си да работят от вкъщи, сега вече изискват от тях да се върнат в офиса.
"Последните две години разкриха лидерите, които наистина са фокусирани върху благосъстоянието на своите работници, в сравнение с онези, които са фокусирани върху крайния резултат", обяснява Антъни Клоц, доцент по мениджмънт в Университетския колеж в Лондон, който е автор на термина "Голямата оставка".
Има един прост начин да се направи разлика между тези два типа шефове, твърдят експертите и изпълнителните директори: Обърнете внимание на начина, по който общуват.
Добрият шеф казва истината
За 28-годишната Тифани Кели, главен изпълнителен директор и основател на стартъпа за фитнес Curastory, ключът към ефективната комуникация е прост.
"Хората искат от вас да бъдете възможно най-прозрачни. Бъдете емоционални, говорете искрено, без да заблуждавате или лъжете", обобщава тя.
Откакто стартира Curastory през 2021 г., Кели е изградила дистанционен екип от 25 души и е приключила кръг за набиране на средства за първоначално разширяване в размер на 5 млн. долара.
През това време тя е разбрала, че работното ѝ място е по-щастливо и по-продуктивно, когато служителите изискват от нея прозрачност.
Тя разказва историята на един от първите си служители, който започнал да се съмнява в посоката на развитие на компанията след разговор с група бивши служители.
Когато разговарял с Кели, тя решила да му покаже "пълната картина" в компанията - от ключовите данни до обосновката на различни бизнес решения.
По време на разговора Кели се развълнувала, което помогнало на двамата да се сближат. "Той уважи това."
Разбира се, прозрачността може да е нож с две остриета. Миналия месец главният изпълнителен директор на компанията за офис мебели MillerKnoll Анди Оуен се прочу с това, че каза на служителите си как се чувства в действителност - че трябва да се съсредоточат върху работата си, вместо дали ще получат бонус тази година.
Съобщава се, че след това Оуен се е извинила: "Чувствам се ужасно, че моето откровение е изглеждало безчувствено", пише тя в имейл до всички служители, цитиран от CNN.
Според Кели не съществува универсален начин за разговори с хората - независимо дали сте младши служител или главен изпълнителен директор. Ако покажете пълния си емоционален диапазон на един служител, това може да не проработи при друг. "Хората общуват по различен начин", допълва Кели.
Ефективните лидери слушат преди да говорят
29-годишният Леон Форд предлага друг съвет за лидерите: Говорете по-малко, слушайте повече.
Той е основател и председател на фондация The Hear, организация с нестопанска цел за реформи в полицията в Питсбърг.
В управителния съвет на фондацията, състоящ се от 40 души, членуват както активисти и поддръжници на движението "Животът на чернокожите има значение", така и поддръжници на движението "Животът на сините има значение", включително редови полицейски служители.
Екипът невинаги е единодушен и работата на Форд е да насочи противоречивите интереси към смислени и приложими предложения за политики. "Разочароващо е, когато някой има гледна точка към чужд проблем, който не разбира напълно и говори само от личния си ", допълва Форд.
За мениджърите това може да бъде предизвикателство: колкото повече власт придобивате, толкова повече емпатия сте склонни да губите, показва проучване от 2019 г., публикувано в академичното списание Frontiers in Psychology.
Това означава, че трябва активно да работите, за да разберете естеството на ежедневните задачи на колегите си.
Тифани Кели казва, че прави това, като работи "в окопите" заедно със служителите си, често през уикендите. Освен това, не получава най-високата заплата в компанията и служителите ѝ са наясно с това.
Ако не сте шеф, поуката е ясна: не се страхувайте да изразявате интересите и нуждите си.
Можете да промените работното си място, когато "говорите" и споделяте идеи, основани на ежедневния ви опит, съветва доц. Антъни Клоц. Но това работи само когато лидерите "отделят повече време, за да изслушват работниците", допълва той.