70 години мокасините на Gucci с катарама остават символ на лукса
Какво е общото между президента на САЩ Джордж Буш-младши, музата на 60-те години Джейн Бъркин и рапъра Уиз Халифа?
Въпреки изключително различните си стилове и професии, всички те носят емблематичните мокасини на Gucci с катарама, пише CNN.
Тази година се навършват 70 години от появата на отличителната обувка, разпознаваема с металната си катарама, която се е превърнала в част от историята на модата - толкова известна, че през 1984 г. един чифт влиза в постоянната колекция на музея "Метрополитън".
В средата на юни, по време на мъжките ревюта на Седмицата на модата в Милано, Gucci ще организира изложба, посветена на наследството на характерните мокасини.
От създаването си през 1953 г. досега обувката е носена в Белия дом (Буш, 1974 г.), на червения килим в Кан (Бъркин, 1969 г.) и дори на наградите "Златен глобус" през 2016 г. от Уиз Халифа.
Сред другите известни почитатели са режисьорът на "Кръстникът" Франсис Форд Копола, София Лорен, попкралицата Мадона (която обува версия на платформа, за да получи наградата си MTV VMA за най-добър женски видеоклип през 1995 г.), Джоди Фостър, Брад Пит по време на сцена във филма "Боен клуб" от 1999 г., а напоследък - актрисата Зоуи Кравиц и моделът Джиджи Хадид.
Но как тази обикновена обувка се превърна в толкова желан моден артикул?
Огледало на елита
В края на 90-те години на XIX в. предприемачът Гучио Гучи – основател на италианската модна къща, започва кариерата си като пиколо в хотел The Savoy в Лондон.
Той наблюдава отблизо висшите слоеве на обществото. Това е неговият прозорец към живота на световния елит: безценен лакмус за всичко, което ценят и за което са готови да харчат пари.
Гучи е поразен от начина на живот и хобитата на аристократите, художниците и другите богати гости, отседнали в The Savoy.
През 1906 г. той открива малък магазин за кожени изделия във Флоренция и скоро започва да изработва пътнически куфари и други артикули, които определят наследството на марката. (И до днес все още се продава точно преработена версия на характерната бамбукова чанта с горна дръжка, създадена през 1947 г.).
Гучи умира през 1953 г., само няколко седмици след като тримата му сина откриват първия магазин на марката в Ню Йорк. Същата година, вдъхновен от любимите мотиви на баща си, синът му Алдо създава мокасините с надеждата да привлече същата клиентела, която Гучи среща в The Savoy. През 50-те години на ХХ век мокасините вече са популярна обувка, макар че обикновено се носят на по-непринудени случаи.
През десетилетията
Успехът на мокасините на Gucci е мащабен, а тайната на постоянната им актуалност може би се крие в универсалността на обувката.
Финансистите, които съчетават мокасините с костюми, си спечелват прозвището "шейни за сделки" заради митологизираната им способност да вдъхват увереност на търговските площадки на Уолстрийт. Има и подривни играчи, които съзнателно съчетават обувките с хавайски ризи, златни верижки и джинси.
Духът на експериментаторство на последните е подсилен от колекцията на марката за есен-зима 2015 г., в която тогавашният творчески директор Алесандро Микеле въвежда отново характерния елемент с няколко промени.
Неговият стил "Princetown" няма задна част и е противоречиво подплатен с кенгурова кожа (която бързо беше заменена с агнешка), като се предлага в бебешко розово, вълнен туид или бродиран плат. Той е далеч от оригинала, но докато някои се опълчват срещу използването на кожа, други го определят за най-хитовата обувка на 2015 г.
Мокасините са отговорът на Gucci на почти философския въпрос: Какви обувки да нося?
Независимо дали сте модел на лежерна ваканция в Южна Франция, или окъпан в слава рапър на червения килим, тази обувка е подходяща за всички. Неслучайно, тя остава на върха на модата 70 години и вдъхновява хиляди имитации на различни по вид, цвят и материя чифтове, които ежедневно се разхождат по цял свят.