Табута спират инвестициите в технологии за женско здраве въпреки техния бум
Инвеститорите пренебрегват една важна подкатегория на технологиите, тъй като те се смятат за "табу", въпреки факта, че до 2027 г. този пазар ще достигне стойност от 1 трилион долара, акцентира в свой материал CNBC и обяснява:
“Секторът FemTech включва всички иновации, предназначени за решаване на здравни проблеми, от които страдат по различен начин единствено или непропорционално повече жените. Той обхваща всичко - от здравословното състояние по време на бременност и менопауза до болестта на Алцхаймер и ХИВ”.
Жените съставляват повече от 50% от световното население, което означава, че целевият пазар за продукти, насочени към тяхното здраве, е огромен. Но само 3,3% от инвестициите в цифрово здравеопазване в САЩ са били насочени към здравето на жените между 2011 и 2020 г., сочат данни на консултантската компания Rock Health.
А насърчаването на иновациите в областта на женското здраве не е от полза само за жените. Изследване на Women's Health Access Matters, организация с нестопанска цел, фокусирана върху финансирането на изследвания в областта на женското здраве, показва, че инвестиция от 300 млн. долара в подобряване на женското здраве може да генерира около 13 млрд. долара за световната икономика.
От жени за жени – социални мрежи за кариерно развитие и спокоен животИстории за успех от иновативни социални мрежи, създадени само за жени
"Възможностите и потенциалът за създаване на стойност от инвестирането в тази област са огромни", казва Карен Тейлър, директор на изследователския център за здравни решения в Deloitte, пред CNBC. "Затова смятам, че ако някои от тези инвеститори си бяха написали по-добре домашното, щяха да разберат защо това е област, която е узряла за растеж и инвестиции”.
"Те просто не го разбраха"
CNBC разказва историята на Таня Болер, която през 2013 г. създава Elvie, технологична компания, фокусирана върху здравето на жените, след като установява липсата на продукти, предназначени за новите майки. Основните продукти на Elvie са тренажори за тазовото дъно и преносими помпи за кърма.
Но не всички възприемат новия ѝ бизнес сериозно.
"Ако трябва да бъда напълно честна, технологичната индустрия смяташе, че това е шега", казва Болер пред телевизията. "Те просто не го разбраха, а при много въпроси, свързани със здравето на жените, проблемът е, че поради липсата на образование липсва и търсене. От инвестиционна гледна точка не е ясно каква е тезата за липса на интерес".
Анна Полищук за новите стартъп тенденции по време на война Докато има електричество и интернет, можем да работим
Личното разбиране на даден продукт често е от ключово значение за инвеститорите, а статистиката показва, че повечето инвестиционни решения се взимат от мъже. В доклад от 2022 г. на European Women in VC, организация, обединяваща жени на висши ръководни позиции в сферата на рисковия капитал, се установява, че само 15% от хората, които стоят зад решенията за подобен тип финансиране, са жени.
Въпреки пречките Elvie в крайна сметка успява. Сега тя е една от най-големите компании в областта на FemTech и има приходи от 100 млн. долара. Има и примери за жени, които са бягали маратони и са извършвали операции, докато са изцеждали мляко с помощта на помпи Elvie, което според главния изпълнителен директор на компанията “подчертава човешкото въздействие на инвестициите в женското здраве”.
"Избрахме много силно послание за овластяване, но в същото време се справяме с табутата, тъй като не се притесняваме от тях. И това дава начало на нов разговор", казва Болер.
Но проблемът с неразбирането на женското здраве и значението на специфичните за жените здравни решения има по-дълбоки корени.
"Тъй като това е била тема-табу дълго време, е наистина трудно да се преодолее", казва и Валери Еванс от фонда за рисков капитал The Craftory. "Не защото инвеститорите не искат да знаят и не защото умишлено остават невежи. Това е цялостен обществен проблем, който сякаш прониква в света на инвестициите."
Изумителни темпове на растеж
А докато броят на жените инвеститори е ограничен, балансът между половете в екипите на компаниите също може да повлияе на това колко трудно е да се получи подкрепа.
Най-влиятелните жени в бизнеса през 2021 г.Пет от жените в челната десетка в класацията тази година заемат поста главен изпълнителен директор по време на пандемията
По данни на McKinsey над 70% от FemTech компаниите имат поне една жена основателка в сравнение със средно 20% за останалите технологични подсектори. В същото време статистика на бизнес училището INSEAD сочи, че през 2020 г. по-малко от 3% от средствата на дружествата за рисков капитал са отишли в стартиращи компании, ръководени от жени. Вероятността жените предприемачи да получат финансиране от рисков капитал е с 63% по-малка от тази при мъжете. И тази статистика идва, въпреки че жените основатели обикновено искат от инвеститорите по-малко пари, отколкото техните колеги мъже.
"Има много изследвания, които показват, че жените са склонни да бъдат много по-честни и да омаловажават потенциала, който смятат, че има тяхната иновация. А мъжете са известни с големите си планове и инвеститорите са свикнали с това", посочват от Deoitte.
Тези проценти рязко контрастират с факта, че FemTech секторът се разраства с изумителни темпове. Повече от 60% от стартиращите компании в него са основани през петте години до 2022 г., а според проучване на FemHealth Insights през последните 10 години броят на предприятията в тази сфера се е увеличил с 1000%.
Тези темпове на растеж въпреки безбройните препятствия са окуражаващи за индустрия, която трудно се налага към днешна дата в мъжкия свят на инвестициите.