ЕК задължава Google да разформирова рекламния си бизнес?
Европейският висш антитръстов регулатор обяви, че може да поиска разформироване на рекламния бизнес на Google, обвинявайки технологичния гигант в злоупотреба с господстващо положение в сектора на технологиите за онлайн реклама.
Този ход означава, че Европа се присъединява към антитръстовата атака на американските власти срещу рекламния бизнес на технологичния гигант. Това може да доведе до продължителна битка, която да разтърси по-широката индустрия за купуване и продаване на реклами в уебсайтове и приложения, акцентира Wall Street Journal (WSJ).
Законът за цифровите услуги на ЕС се изправя срещу Силициевата долинаАко Брюксел, Вашингтон и Силициевата долина работят заедно, за да управляват интернет, потребителите по целия свят биха спечелили
От Европейската комисия, антитръстовият регулатор на Европейския съюз, са категорични, че Google злоупотребява с доминиращата си роля в купуването и продаването на онлайн реклами в интернет страници и приложения на трети страни, за да насочи бизнеса към себе си.
ЕК посочва също така, че според нейното предварително становище Google трябва да продаде части от своя бизнес в областта на рекламните технологии, за да разреши "присъщите конфликти на интереси" в ролята си на лидер в цифровата реклама. Все още не е ясно за кои части от бизнеса става дума, но от регулатора акцентират, че Google управлява доминиращия рекламен сървър, използван от създателите на уебсайтове, и доминиращите инструменти, които търговците използват за закупуване на реклами в отворената мрежа.
Google ще има възможност да отговори на официалната жалба на комисията, преди да бъде издадено окончателно решение. Ако бъде призната за виновна обаче, компанията може да бъде глобена с до 10% от годишните си приходи в световен мащаб, въпреки че може да обжалва решението в съда на ЕС.
ЕК с обвинения към Apple заради безконтактните плащания със смартфонОт Apple отричат обвиненията
Иначе решението на съюза да спомене изрично потенциалните си мерки за защита - разформироването на рекламния бизнес на компанията, е необичайна стъпка на този етап от антитръстовото дело. В повечето случаи ЕС обикновено изчаква, докато признае дадена компания за виновна, преди да обсъди потенциалните мерки, а в случаите на злоупотреба с господстващо положение те обикновено включват нареждания за промяна на поведението, а не разпродажба.
Google отдавна оспорва твърденията, че несправедливо получава предимство на пазара на онлайн реклама заради участието на нейните системи във всички етапи на процеса.