Турбуленцията по време на самолетните полети се увеличава със затоплянето на климата.

Учени от университета в Рединг, Великобритания, са изследвали турбуленцията при добри атмосферни условия и са установили, че тя се е увеличила с 55% между 1979 г. и 2020 г. по натоварен маршрут през Северния Атлантик, съобщава BBC.

Учените обясняват това с промените в скоростта на вятъра на големи височини, дължащи се на по-топлия въздух, причинен от въглеродните емисии.

"След като в продължение на десетилетие изследванията показваха, че изменението на климата ще увеличи турбулентността на въздуха в бъдеще, сега имаме доказателства, че това вече е започнало", обяснява проф. Пол Уилямс, учен по атмосферни науки от Университета в Рединг, който е съавтор на изследването.

"Трябва да инвестираме в подобряване на системите за прогнозиране и откриване на турбуленция, за да предотвратим неудобните полети през следващите десетилетия.", допълва той.

Слизаме от самолета заради влака: Все повече европейци избират железницитеЩе станат ли тихи европейските летища

Най-голямо увеличение е регистрирано по маршрутите в САЩ и Северния Атлантик. В Европа, Близкия изток и южната част на Атлантическия океан също се наблюдава значително увеличение на турбуленцията.

Радарът може да засече турбуленцията при бури, но турбуленцията в чист въздух е почти невидима и трудно откриваема, казват учените.

Турбулентните полети са не само неудобни, но могат да причинят и наранявания на пътуващите в самолета. Силните турбуленции са много редки, но тези в чист въздух могат да се появят внезапно, когато пътниците не са закопчани с колани.

"Никой не трябва да спира да лети, защото се страхува от турбуленция, но е разумно да държите колана си постоянно закопчан, освен ако не се движите. Това е почти сигурна гаранция, че ще бъдете в безопасност дори и при най-тежката турбуленция.", съветват учените.

Европейският сектор за частни полети ще бори трудностите с екологияЕмисиите на CO2 от частни самолети в Европа са нараснали с 31% между 2005 и 2019 г.

Това явление има и финансови последици. Само в САЩ авиационната индустрия губи годишно между 150 млн. и 500 млн. долара заради последиците от турбуленцията, включително износване на самолетите, казват изследователите.

Има и екологични разходи, тъй като пилотите използват повече гориво, за да я избегнат.

Изследването е публикувано в списание Geophysical Research Letters, уточнява BBC.