Партньорството между Microsoft и OpenAI е едно от най-горещите споразумения в областта на технологиите към днешна дата. Но според вътрешни източници на The Wall Street Journal отношенията между двете компании понякога включват неразбирателство и конфликти.

Microsoft инвестира милиарди, за да получи ранен достъп до технологията за генеративен изкуствен интелект (AI) на много по-малката OpenAI, която е пионер в тази област. По конкретно, технологичният гигант притежава 49% от по-малкия си партньор - схема, която помага на споразумението да избегне антитръстовия контрол.

Резултатът е един вид отворена връзка - заедно, но не абсолютно. OpenAI въоръжава някои от най-големите съперници на Microsoft, тъй като това партньорство, ако беше пълно, на практика би ограничило списъка с потенциални клиенти на OpenAI в областта на търсачките.

Все пак съществуват някои силни връзки между двете страни.

Microsoft хоства технологията на OpenAI в своя облак и все по-често я вгражда в популярните си продукти, което дава на софтуерния гигант нови предимства пред дългогодишния съперник Google, както и пред останалите играчи на пазара. А главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела и главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман не пропускат да се похвалят взаимно при всеки сгоден случай, обявявайки нова ера в компютърните технологии.

Сам Алтман: Целият свят иска изкуствен интелект – и пазарът ще му го даде


В същото време хора от Microsoft се оплакват от намалените разходи на компанията за вътрешни разработки на изкуствен интелект и от това, че OpenAI не позволява на повечето служители на Microsoft да имат достъп до бекенда на технологията си, твърдят източниците на WSJ. А екипите по продажби на Microsoft и OpenAI често се насочват към едни и същи клиенти.

Необикновено партньорство

Подобно партньорството е необичайно за технологичната индустрия. Обикновено компании като Microsoft поглъщат стартъпа и неговата технология. А в случая, като държи OpenAI под ръка със своите инвестиции, Microsoft има влияние, но не и контрол. В същото време OpenAI получава солидна подкрепа и все още има известна свобода да проучва други партньорства.

При сделки от този тип обикновено проблемите идват заради вътрешни борби за власт и накърнено его, но това нетрадиционно сътрудничество може да доведе до допълнителни проблеми, тъй като и двете страни продават сходен софтуер и услуги, казва Орен Ециони, член на управителния съвет и бивш главен изпълнителен директор на изследователската организация с нестопанска цел Allen Institute for Artificial Intelligence. "Това, което ги поставя в ситуация на по-голям сблъсък, е, че и двете страни трябва да печелят пари. Конфликтът е, че и двете ще се опитват да ги спечелят със сходни продукти."

Чатбот заменя кол центъра на IKEA, служителите стават интериорни дизайнериОт 2021 г. насам са обучени 8500 души, докато Billie е обработил 47% от клиентските запитвания


Иначе компаниите постоянно изтъкват ползите от връзката си. Главният финансов директор на Microsoft Ейми Худ например я нарича "чудесно партньорство", от което печелят и двете страни. "Когато ние растем, това помага на тях, а когато те растат, това помага на нас", казва тя през април.

OpenAI е създадена през 2015 г. като компания с нестопанска цел, ориентирана към научни изследвания, която работи за създаването на безопасна технология за изкуствен интелект в полза на човечеството. През 2019 г. тя създава подразделение с идеална цел, което ѝ позволява да набере милиарди от Microsoft. Сега тя печели пари, като таксува физически лица за достъп до най-мощната версия на ChatGPT и отдава под лиценз големите си езикови модели на бизнеса.

Но всъщност и двете компании продават достъп до технологията на OpenAI - Microsoft като част от облачните си услуги Azure, OpenAI - директно. Вече има и свидетелства на компании, посочва WSJ, че са получавали едни и същи оферти за достъп до продукти като ChatGPT и от двете компании, което е объркващо.

OpenAI продължава да развива партньорства и с други компании. Конкурентът на Microsoft Salesforce например предлага продукт, обогатен с ChatGPT, наречен Einstein GPT. Тази функция може да прави неща като генериране на маркетингови имейли, конкурирайки се с функциите, задвижвани от OpenAI, в софтуера на Microsoft.

Глобалната координация на AI е възможна, оптимист е Сам АлтманТой проведе поредица от срещи в опит да окаже влияние върху регулирането на технологията


През последните 12 месеца OpenAI се е свързала и с различни търсачки, за да обсъди лицензирането на продуктите си, твърдят запознати пред изданието, докато Microsoft поставя технологията на OpenAI в центъра на нова версия на своята търсачка Bing. Пример за това е платформата DuckDuckGo, която започва да използва ChatGPT, за да захранва свой собствен чатбот, наречен DuckAssist.

Но Microsoft играе ключова роля в индустрията на търсачките, тъй като изграждането на подобна система и нейната организация са скъпо начинание. И тъй като Google не лицензира своите технологии, много търсачки са силно зависими от Bing, включително DuckDuckGo.

Когато Microsoft пусна новия Bing, софтуерната компания промени правилата си по начин, който направи по-скъпо за търсачки на трети страни да разработват свои собствени чатботове с OpenAI. Тази нова политика на практика обезкуражава търсачките да работят с която и да е компания за генеративен изкуствен интелект, тъй като добавянето на чатбот би им коствало много по-високи такси от страна на Microsoft. Затова и няколко седмици след като DuckDuckGo обявява DuckAssist, тя премахва функцията.

Допълнително напрежение

Някои изследователи от Microsoft също така се оплакват от ограничения достъп до технологията на OpenAI. Макар че няколко избрани екипа на технологичния гигант получават достъп до бекенда на модела - неговата кодова база, по-голямата част от екипите нямат такъв. Въпреки значителния дял на Microsoft повечето служители трябва да се отнасят към моделите на OpenAI като към софтуера на всеки друг външен доставчик.

Водещи експерти сравняват рисковете от AI с пандемия и ядрена война Намаляването на риска от изчезване на човечеството вследствие на дейноста на AI трябва да бъде глобален приоритет


Пускането на ChatGPT миналата есен и на обогатения с изкуствен интелект Bing на Microsoft месеци по-късно също води до напрежение.

Някои ръководители на Microsoft са изразили опасения относно времето на пускане на ChatGPT миналата есен, след като OpenAI съобщава, че планира да започне публично тестване на чатбота с изкуствен интелект само няколко седмици преди предвидената дата. По това време Microsoft все още работи по интегрирането на технологията на OpenAI в своята търсачка Bing, а служителите на технологичния гигант се притесняват, че ChatGPT ще открадне славата на новия Bing.

Междувременно OpenAI предлага на Microsoft да се забави с интегрирането на технологията в Bing, мотивирайки предложението си с рисковете от пускането на чатбот, базиран на неиздадена версия на GPT-4, който не е бил подложен на допълнително обучение. Microsoft обаче продължава по своя план за пускането на чатбота Bing, а предупрежденията се оказват точни и множество потребители получават неверни отговори. В резултат на това Microsoft издава нови ограничения и насоки за работа с чатбота, включително ограничение на дължината на разговора.

В крайна сметка обаче новият Bing все още е далеч от успеха на ChatGPT. Според аналитичната компания YipitData най-нашумелият чатбот в света вече е достигнал 200 милиона месечни потребители, което го прави едно от най-бързо развиващите се потребителски приложения в историята.