Докато гигантите в социалните медии и привържениците на Web3 се борят да убедят потребителите, че трябва да купуват цифрови аватари и виртуални имоти - засега без особен успех, множество главни изпълнителни директори се надпреварват да прегърнат метавселената. Но вместо да организират забавления или да играят игри, те виждат потапящата 3D среда като нов инструмент за сътрудничество и иновации в производството, дистанционната работа и разпределените операции.

Тази среда се нарича "индустриална метавселена", а неин основен градивен елемент са т.нар. "цифрови близнаци" - непрекъснато актуализирани в реално време виртуални изображения на реални продукти, сгради и процеси като заводски цехове или нови концепции за електрически автомобили.

Цифровите близнаци, базирани на структури от реалния свят, а не на изцяло виртуална основа, обещават да се превърнат в интерфейс за сензорни данни, идващи от Интернет на нещата, в комбинация с анализи, извършвани от изкуствен интелект, и човешки мониторинг. Компаниите вече ги използват за моделиране, прогнозиране и подобряване на операциите от всяка точка на света с помощта на виртуални двойници, а предимствата от това могат да бъдат огромни, посочва Fast Company и цитира Барбара Хъмптън, президент и главен изпълнителен директор на Siemens САЩ, която казва:

Метавселената вече се доказва в производството и промишлеността 80% от промишлените предприятия, внедрили подобни проекти, смятат, че те ще имат силно въздействие върху дейността им
"С цифровия близнак не е необходимо да изграждаме прототипи, за да видим как ще работят нещата. Можем да експериментираме, използвайки законите на физиката, преди да вземем решение какво искаме да изградим. За един автомобилен производител това може да означава проектиране на модел с 50% по-бързо”.

Този акцент е поставен от Хъмптън в рамките на панел за индустриалната метавселена, организиран от Fast Company в партньорство със Siemens, в който участват още Ричард Керис, ръководител на отдел "Връзки с разработчиците" в Nvidia, и Майкъл Кембъл, главен продуктов директор в Bentley Systems.

Стойност на цифровите близнаци

Стойността на цифровите близнаци е свързана с тяхната достоверност. Не е достатъчно да се симулира фотореалистично BMW например. Освен това трябва да се свърже всяка част с реалния ѝ аналог и веригата за доставки, която го обгръща. Само тогава цифровият близнак е истински и може да отразява промените в двете реалности.

Тези промени от своя страна могат да дадат критични прозрения за изключително сложни системи - например как замяната на един комплект гайки и болтове с друг може да доведе до затруднения във веригата за доставки или други подобни непредвидени последици.

Колко далеч в бъдещето изчезна метавселената Disney и Microsoft затвориха VR И АР проекти този месец
"Когато разполагате с цифров близнак, който отговаря на действителността", казва Керис, "можете да решите къде и как да пристигнат частите, преди да се ангажирате с каквото и да било в реалния свят. А това спестява на BMW 30% от производствените разходи, когато е време да се смени модел на поточната линия."

Други организации, като Bentley Systems, която управлява цифрови близнаци на физическа инфраструктура като вятърни паркове и водопроводи от името на клиенти, използват технологията, за да предвиждат потенциално скъпи повреди или прекъсвания на услуги, преди те да се случат. Изкуственият интелект и други инструменти за анализ се комбинират с данни от реалния свят, за да се проиграят потенциалните сценарии в метавселената.

"Благодарение на богатото 3D потапяне можем да използваме AI в метавселената, за да идентифицираме пукнатини в язовир или проблеми с мост", казва Кембъл. "Това наистина оказва огромно влияние върху начина, по който се извършват инфраструктурни, инженерни и оперативни дейности."

Виртуалните светове, които носят реални приходи Успехът в метавселената, както и при търговията на дребно в реалния свят, зависи от въвеждането на нови продукти
Метавселена от метавселените

Реализирането на пълния потенциал на цифровите близнаци ще зависи от широкото приемане на отворени стандарти и данни, много от които едва сега се разработват. Това е така, защото "метавселената" всъщност ще се състои от много метавселени - някои публични, други частни, трети корпоративни, точно както самият интернет е мрежа от мрежи. В основата на всички тях ще бъдат графични стандарти, включително Universal Scene Description (USD) - първоначално разработен от Pixar и впоследствие превърнат в отворен код, както и стандарти за оперативна съвместимост, изработвани от групи като Metaverse Standards Forum и Open Metaverse Alliance, с подкрепата на компании като Nvidia.