Технологични гиганти кръстосват шпаги във виртуалната и добавената реалност
VR/AR очилата вече имат известна история зад гърба си. Но въпреки големите обещания, с които стартира технологията – дали заради обема на устройствата, дали заради цените им, или заради ограничените все още приложения, тя не успява все още да се наложи широко.
Това обаче явно е напът да се промени, след като няколко водещи технологични компании настъпват сериозно на този терен в последните дни.
Meta Quest 3
Първата от тях е Meta. Въпреки че най-голямото годишно събитие на компанията – Connect, е насрочено чак за септември, в петък тя изпреварващо представи новият си VR хедсет Meta Quest 3, който е с 40% по-тънък от предишните версии и има два пъти повече процесорна мощ благодарение на новия чипсет Snapdragon на Qualcomm.
Освен това контролерите за ръце са преработени, за да се подобри тяхната ергономичност. Новата слушалка ще бъде пусната в продажба "тази есен" на цена от 500 долара. Повече подробности за новия модел, посочват в блога си от Meta, ще станат ясни на 27 септември.
Meta Quest 3 е наследник на версията Meta Quest 2, която се появи през есента на 2020 г. Тя беше приета добре на пазара на VR очила като сравнително евтина възможност (400 долара), която предлага дисплей с висока резолюция и т.нар. "вътрешно проследяване". Quest 2 сега ще струва 300 долара, а по-старите модели ще получат надграждане на производителността заедно с намаляването на цената си.
Според Bloomberg подобрените възможности на хедсета за предаване на видео включват външни камери, които показват на потребителите какво се случва в реалния свят. От медията разполагат с прототип на новите VR очила на Meta, които носят кодовото име Eureka, и споделят, че те са "много по-тънки и по-леки от съществуващия Quest 2 от 2020 г.".
Apple се включва с Reality Pro
Това избързване на Meta (и не само) не е случайно. А причината е дългоочаквания ход на Apple на този пазар, който най-накрая ще бъде направен следващата седмица по време на тазгодишната Worldwide Developers Conference.
Първият опит на Apple в областта на хардуера за смесена реалност е една от най-лошо пазените тайни на компанията, акцентира Engadget, тъй като от години технологичният гигант придобива стартъпи, които разработват VR/AR технологии. В резултат на това хедсетът Reality Pro е готов да дебютира другата седмица и да размести пластовете.
Ако слуховете са верни, устройството на Apple ще бъде много по-мощно от Meta Quest Pro и много други хедсети от висок клас. То ще предлага 4K резолюция за всяко око, с поне шест камери, осигуряващи изглед към външния свят, както и пълно проследяване на движението на тялото. Освен това ще използва собствения чип на компанията - M2, който превъзхожда мобилните процесори, обикновено използвани в подобни устройства.
Слуховете гласят също така, че Reality Pro ще се нуждае от външна батерия и ще издържа само два часа с едно зареждане, но ще бъде сравнително леко и тънко устройство.
Колко далеч в бъдещето изчезна метавселената Disney и Microsoft затвориха VR И АР проекти този месец
Истинската сила на модела обаче се очаква да даде софтуерът. Новият хедсет ще работи с нова платформа (вероятно наречена xrOS), разработена специално за смесената реалност. Вместо потребителите да разчитат на контролери, ще използвате жестове с ръце, разпознаване на погледа и гласови команди чрез Siri, за да навигират интерфейса.
Но най-впечатляващото е, че очилата позволяват превключване между AR и VR и ще можете да пишете във въздуха.
Според слуховете този първи модел ще влезе в продажба към края на годината и ще струва около 3000 долара, или три пъти повече от цената на Quest Pro.
Това ще бъде първото голямо представяне на нова хардуерна продуктова линия за Apple, откакто през 2015 г. представи Apple Watch.
И това не е всичко
Въпреки тази висока цена на устройството фактът, че Apple се включва активно във VR/AR индустрията мотивира много други технологични компании също да представят своите разработки в последните дни, за да могат да се позиционират на пазара.
Производителят на персонални компютри Lenovo съобщи, че неговият хедсет ThinkReality VRX, насочен към предприятията, вече се доставя на цена от 1299 долара.
В същото време компанията Magic Leap, която работи по добавена реалност от 2010 г. и притежава хиляди патенти за оптични технологии и производствени процеси за AR/VR, също демонстрира своят нов модел Magic Leap 2. Той е по-тънък и по-лек от своя предшественик Magic Leap One, може да се похвали с подобрена оптика и е насочен към корпоративни клиенти.