Най-интересните нови влакови маршрути в Европа през 2023 и 2024 г.
Докато на световните летища в разгара на летния сезон цари хаос, европейските пътувания с влак преживяват своя Ренесанс.
Държавите в ЕС все повече инвестират в железопътни линии, които да осигуряват по-добри и по-бързи връзки.
Най-новият междудържавен маршрут е на испанския национален жп оператор Renfe, който пусна първата си високоскоростна влакова връзка с Франция, съобщава Euronews и представя новите европейски жп маршрути.
От Виена до Париж и Генуа
От 2016 г. австрийската национална железопътна компания ÖBB е в основата на възраждането на спалните влакове в Европа с Nightjet.
В края на 2021 г. тя стартира нов маршрут между Виена и Париж през Залцбург и Мюнхен.
Пътуването отнема 14 часа и се осъществява три пъти седмично в двете посоки, като цените варират от около 30 евро за седалка до 120 евро и нагоре за частно купе.
Това лято Nightjet пуска в експлоатация влакове от ново поколение, които ще съперничат по комфорт на първокласните полети.
Очаквайте станции за безжично зареждане, безплатен Wi-Fi, място за съхранение на велосипеди и екипировка за снежни спортове и частни купета със собствени душове и тоалетни.
В новото разписание на Nightjet за 2023 г. услугата от Виена/Мюнхен до Милано е удължена до Генуа и Ла Специя в Италия. Оттук можете да вземете влакове до Монако, Ница и Чинкуе Тере.
От Брюксел до Берлин през Амстердам
Дългоочакваният European Sleeper, белгийско-холандски социален кооператив, стартира на 25 май първия си маршрут - от Брюксел до Берлин през Амстердам.
Само с едно прекачване пътниците на European Sleeper могат да пътуват до Париж, Лондон, Прага и Варшава.
От 2024 г. се планира услугата да бъде разширена до Дрезден и Прага.
Освен това, от декември тази година, нова влакова услуга за три държави ще свързва Аахен, Лиеж и Маастрихт.
Проектът е на Arriva (част от германската група Deutsche Bahn), SNCB (Националната железопътна компания на Белгия) и NS (Nederlandse Spoorwegen).
От Прага до Цюрих
През декември 2022 г. националният железопътен оператор на Чешката република České dráhy (ČD) стартира нова спална услуга, свързваща Прага с Цюрих, със спирки във Франкфурт и Базел по пътя.
Нощното пътуване, което е възобновена услуга, закрита през 2017 г., отнема малко по-малко от 14 часа.
Пътниците могат да избират различни варианти на тарифи - от кушетки с шест легла до луксозни спални купета със самостоятелни тоалетни и душове.
Билетите за място в шестместен кушет вагон започват от 49,90 евро.
От Париж до Берлин, Венеция и Мадрид
Франция и Германия обявиха, че през 2024 г. ще започне да функционира нов маршрут на влак TGV между Париж и Берлин.
Понастоящем пътуването между двете столици изисква от пътниците да се прекачват на отделна гара, например в Кьолн или Франкфурт.
Новата високоскоростна връзка ще позволи на пътниците да пътуват за около седем часа.
Френският стартъп Midnight Trains ще свърже Франция и Италия с нова нощна влакова линия от Париж до Венеция през Милано от 2025 г., подкрепена от Европейската комисия. Така пътуващите от Обединеното кралство ще могат да пътуват по-бързо и по-лесно с влак до Италия.
През декември 2022 г. FS Italiane Group - собственикът на италианската национална държавна железница Trenitalia - обяви плановете си за нова високоскоростна влакова връзка Frecciarossa между Париж и Мадрид.
Новият влак ще свързва Париж и Барселона, откъдето вече се движи съществуващата високоскоростна линия до испанската столица.
Предвижда се влакът да бъде пуснат в експлоатация в края на 2024 г., като се намеква, че следващи услуги биха могли да свържат Мадрид с Италия през Франция.
От Берлин до Стокхолм и от Щутгарт до Загреб и Риека
Шведската железопътна компания Snälltåget промени маршрута на влаковата си линия от Берлин до Малмьо през Хамбург и Дания, като я удължи до Стокхолм.
Пълното пътуване отнема малко под 17 часа, а цените на директната услуга са от около 50 евро.
В новото си разписание за 2023 г. Nightjet разширява услугата си за спални влакове от Мюнхен до Венеция, Любляна и Загреб, като започва от Щутгарт, Германия.
Сезонно маршрутът ще се движи и до крайбрежния хърватски град Риека, като общото време за пътуване е около 15 часа.
Nightjet до Венеция пътува през Мюнхен, Залцбург и Тревизо, а услугата до столиците на Хърватия и Словения се изпълнява от Хърватските железници HŽ и Словенските железници SŽ в рамките на EuroNight на ÖBB.
От Генуа до Неапол и от Милано до Париж
В края на 2021 г. италианската високоскоростна железопътна компания NTV Italo стартира услуга в Генуа, която свързва досега слабо свързания пристанищен град в северозападната част на Италия с южната част на страната.
Пътуването от Генуа до Неапол отнема малко под седем часа и струва от около 80 евро в двете посоки.
Също в края на 2021 г. Frecciarossa - високоскоростното подразделение на италианския национален железопътен оператор Trenitalia пусна нов луксозен влак между Милано и Париж.
По-бърз и по-луксозен от предишните услуги по този маршрут, влакът отнема малко под седем часа.
Билетите са на цена от 29 евро, но ако искате да пътувате в удобно кресло, трябва да се възползвате от тарифата "Executive".
От Порто до Лисабон и Виго с високоскоростната жп мрежа на Иберийския полуостров
Португалия е одобрила плановете за високоскоростна железопътна линия между Лисабон, Порто и Виго.
Тя ще бъде част от по-широката иберийска високоскоростна железопътна мрежа, обединяваща страната и свързваща я с Испания.
Понастоящем пътуването с влак между Порто и Лисабон отнема почти три часа.
Новата железопътна връзка ще съкрати времето за пътуване до само 1 час и 15 минути. Накрая новата линия ще свърже португалските градове с Виго в Испания.
От Амстердам до Австрия
Любителите на снежните спортове се подготвят за пускането на нов нощен влак между Амстердам и някои от най-големите ски курорти в Австрия.
"Ски експресът" на TUI ще тръгва от Амстердам всеки петък вечер между 23 декември и 31 март.
След като отпътува от холандската столица в 17:30 ч., влакът ще спира в Утрехт, след което ще продължава директно към Австрия.
От Амстердам до Цюрих, Барселона и Мадрид
Австрийският пионер в областта на нощните влакове Nightjet стартира маршрут между Амстердам и Цюрих в края на 2021 г. Той тръгва в 20:30 ч. и пристига в 8:05 ч.
Възможностите за спане варират от кушетки (от около 60 евро) до спални кабини (от около 120 евро).
Холандско-белгийският влаков оператор European Sleeper се надява да пусне нова нощна влакова линия от Амстердам до Барселона през пролетта на 2025 г.
Това ще подобри значително железопътните връзки север-юг в Европа.
Превозвачът Qbuzz се възползва от железопътния пакет на ЕС за "отворен достъп", като кандидатства за три нови влакови връзки: Амстердам до Айндховен, Амстердам до Берлин и Амстердам до Париж.
Ако бъдат одобрени от Нидерландския орган за потребителите и пазарите (ACM), те ще могат да бъдат пуснати в експлоатация от януари 2027 г.
От Мадрид до Аликанте и Валенсия
През ноември 2022 г. Ouigo, собственост на SNCF, стартира нов високоскоростен и нискотарифен маршрут между Мадрид и Валенсия.
От лятото на 2023 г. той ще се движи и до Аликанте.
Първоначално билетите ще бъдат на цена от 9 евро в едната посока с един куфар, но след периода на пускане в експлоатация ще струват около 30 евро.
От Барселона до Лион през Монпелие
Държавната железопътна мрежа на Испания стартира нови високоскоростни услуги AVE до Франция през 2023 г.
Услугата Барселона-Лион тръгна по релсите на 13 юли.
Пътуването отнема около пет часа и тръгва от Барселона сутринта, като по пътя спира в Жирона, Фигерас, Вилафан, Перпинян, Нарбон, Безие, Монпелие-Сент-Рош, Ним и Валанс.
В следобедните часове се предлага обратен влак.
Билетите за целия маршрут са на цена от 29 евро.
От Мадрид до Марсилия през Барселона
Планът на Renfe за разширяване на влаковите услуги във Франция включва още един нов маршрут между Мадрид и Марсилия, който стартира в края на този месец.
Очаква се първоначално влаковете да се движат на смени, но по-късно ще бъдат увеличени до два пъти дневно.
През 2024 г. се очаква да бъдат открити нови маршрути до Париж, навреме за Олимпийските игри.
От Любляна до Будапеща
Пуснатият през декември 2021 г. влак на Унгарските железници от Любляна, Словения, до Будапеща, Унгария, преминава през Грац в Австрия и представлява живописно пътуване.
Пътуването отнема 7,5 часа, а цените започват от 16 евро в двете посоки.
От Стокхолм до Хамбург
Пуснат в експлоатация през септември 2022 г., нощният влак от Стокхолм Централ до Хамбург-Алтона се захранва с възобновяема енергия.
Той тръгва всеки ден в 17:30 ч. и пристига в 6:30 ч., като по пътя си минава през Копенхаген.
Най-евтиният вариант е място във вагон (от 25 евро). Цената на легло в общо купе започва от 45 евро, а цената на частно купе за двама души с мивка започва от 165 евро. Частните купета за един до трима души са със собствен душ, тоалетна и закуска и започват от около 205 евро. Предлагат се и влакови купета, подходящи за домашни любимци.
От Лондон до Бордо
Британската компания High Speed 1, която управлява железопътната линия под Ламанша, се подготвя да пусне нов маршрут от Лондон до Бордо.
Понастоящем пътниците трябва да преминат през Париж, за да стигнат до френския винарски регион, като пътуването отнема почти шест часа.
Новата линия ще заобиколи столицата и ще съкрати времето за пътуване до около пет часа.