Путин качи администрацията на руски автомобили, но руснаците искат китайски
Чуждестранните автомобили изчезват, руските излизат на сцената. Това послание отправи руския президент Владимир Путин към официалните лица в четвъртък по време на среща с ръководителите на производствени предприятия, съобщава държавната информационна агенция ТАСС, цитирана от Politico.
"Министерствата, агенциите и администрацията поискаха да продължат покупките, да наблегнат на автомобилите, произведени в чужбина, да продължат тази практика", казва Путин. "Казах, че това трябва да бъде абсолютно изключено и всички служители на страната трябва да карат местни автомобили".
Руският автомобилен пазар пострада през последните години, тъй като попадна под тежките удари на санкциите и международните компании, които се изтеглиха от страната след нахлуването на войските ѝ в Украйна. Автомобилни производители като Volkswagen, Mercedes-Benz и Nissan преустановиха работата си в Русия заради войната, оставяйки повече място на пазара за руските марки.
"Всички наши служители са прекрасни, но трябва да осъзнаят, че трябва да се стремим да развиваме местни марки автомобили и други местни продукти", казва Путин.
Lada е най-емблематичната марка автомобили в Русия - макар че самият Путин е бил забелязван много пъти в по-луксозната руска марка – Aurus.
Ръст на пазара на автомобили в Русия
Иначе Reuters изчислява, че продажбите на автомобили в Русия са се увеличили със 168,8% на годишна база през юли, възстановявайки се отчасти след спада през 2022 г. Руската автомобилна индустрия беше силно зависима от инвестиции, оборудване и части от чужбина и съответно силно засегната от последиците от западните санкции, като продажбите спаднаха с 59% през 2022 г.
Аналитичната агенция Autostat, позовавайки се на данни от партньорската си консултантска компания PPK, заявява, че през юли са продадени 95 654 автомобила, в сравнение с 82 407 през юни и едва 35 584 през юли 2022 г.
Но въпреки подкрепата от най-високо ниво руските автомобили може да не успеят да се възползват от възстановяващия се пазар, тъй като китайските производители завземат все по-голям пазарен дял в Русия, възползвайки се от напускането на западните играчи, сочат данни от автомобилната индустрия.
Китайските компании увеличават продажбите си в страната и със сглобяването на автомобили в заводите, освободени от компании като Renault и Nissan, акцентира Reuters.
Руската Lada заема първо място на вътрешния пазар, като делът ѝ за периода януари-юни е 32,6%, в сравнение с 21,6% през миналата година. Делът на компанията леко се е понижил през юли на годишна база, именно заради бързо нарастващите продажби на китайските производители.
Китайските марки, като Haval, Chery и Geely, заемат следващите шест места по пазарен дял през последния месец.