Децентрализация – бъдещето на социалните мрежи
Макар че все още не е ясно дали новото приложение Threads на Meta ще се превърне в убиец на Twitter, то може да промени представата ни за социалните мрежи. Не заради това колко потребители има, а заради обещанието на Meta да интегрира ActivityPub, децентрализирания протокол, който захранва Mastodon и други приложения от този тип, в Threads.
Въпреки че тази функционалност все още не е напълно интегрирана, пише Engadget, има намеци, че това в крайна сметка ще се случи. Засега най-видимата подсказка е URL адресът "threads.net" в горната част на профила на всеки потребител в новата платформа на Meta. Понастоящем той препраща към кратко съобщение, което подсказва какво предстои:
"Скоро ще можете да следвате и да взаимодействате с хора от други децентрализирани платформи като Mastodon".
За по-внимателните наблюдатели на fediverse – термин, който обединява различните децентрализирани услуги, работещи върху ActivityPub, тези думи може да са началото на един от най-съществените моменти в развитието на технологията. Въпреки че интересът към fediverse нараства през последната година, този модел остава непознат дори за хора, които са активни в платформи като Mastodon. Но навлизането на технологичен гигант като Meta в това пространство може да разкрие на много повече хора силата и опасностите, които крият децентрализираните социални мрежи.
Какво е децентрализирана социална мрежа?
За ентусиастите възходът на децентрализираните платформи представлява възможност за по-отворена мрежа - шанс да се разрушат някои от „оградените градини“, които са се превърнали в норма за основните доставчици на социални медии.
"Това ми напомня за ранните, опияняващи дни на интернет, когато мрежата се изграждаше", казва Майк МакКю, бивш изпълнителен директор на Netscape и настоящ главен изпълнителен директор на Flipboard. "Вярвам, че това е моделът, в който ще се развие цялото пространство на социалните медии."
Тъй като са с отворен код и не се контролират от една организация, ActivityPub и други протоколи позволяват на потребителите да взаимодействат със съдържанието си, независимо от това къде е създадено. Концепцията често се сравнява с електронната поща, която също разчита на основополагащи протоколи, за които повечето хора не се замислят много.
"Мога да изпратя имейл на някого със случаен адрес .com от моя адрес .edu и той винаги стига до адресата. Сървърите разговарят помежду си и имейлът се доставя", обяснява Рос Шулман, сътрудник по децентрализацията във Electronic Frontier Foundation. „Децентрализираните социални медии обещават подобно преживяване. Вместо да обменят малки кратки съобщения, които наричаме имейли, те обменят малки кратки съобщения, които наричаме социални медии, или изображения, или харесвания, или коментари."
В момента този вид изживяване е ограничено до Mastodon и други, по-нишови услуги, които съставляват сегашната „Fediverse“. Но това започва да се променя, тъй като все по-големи и популярни платформи започват да експериментират с ActivityPub.
Tumblr например заявява, че планира да интегрира ActivityPub скоро, а платформата за блогове Medium стартира своя собствена инстанция на Mastodon миналата година и сега предлага членство като премиум "бонус" за плащащите абонати. Mozilla също пусна своя собствена инстанция на Mastodon, като я нарече "дългосрочна инвестиция" в бъдещето на социалните медии.
Наскоро и BBC разкри началото на шестмесечен експеримент с Mastodon, а новинарският агрегатор Flipboard е още по-фокусиран в тази посока - компанията стартира своя собствена инстанция на Mastodon, обещава да приеме ActivityPub и добавя интеграции с Bluesky, друга децентрализирана платформа, която използва собствен протокол.
Защо сега?
Въпреки неотдавнашното нарастване на интереса, идеята за fediverse и децентрализираните, базирани на протоколи социални медии, далеч не е нова. Протоколът ActivityPub беше официално създаден през 2018 г., но идеята за федерирани платформи е още по-стара, припомня Engadget и цитира Сорин Матей, професор по комуникации и заместник-декан в Purdue University, който казва:
"ActivityPub е още една инстанция на основната идея на интернет, че всеки възел трябва да може да разговаря с всеки друг такъв на най-просто ниво".
Въпреки че Mastodon придоби известна популярност през 2017 г., този модел на децентрализация остана непознат за широката пъублика, докато Илон Мъск не обяви плана си да поеме Twitter. Придобиването беше "тектонична промяна" за децентрализираните социални медии, казва Матей пред електронното издание.
Все повече нови потребители започнаха да заливат Mastodon в дните непосредствено след обявяването на офертата на милиардера и оттогава насам тази преориентация се превърна в тенденция, чиито пикове съвпадат с противоречивите решения на новото ръководство на Twitter. Понастоящем услугата има малко над 2 млн. активни потребители, твърди основателят ѝ Евгени Рочко.
Bluesky, друга децентрализирана платформа, също отбеляза успехи при пускането си. Услугата, която започна като филиал на Twitter, но миналата година прекъсна всички връзки с компанията, събра стотици хиляди потребители в своята затворена бета версия. За разлика от Mastodon, екипът зад Bluesky разработва свой собствен федеративен протокол - AT Protocol. Засега единствената версия на Bluesky е затворената бета версия, но компанията планира да започне тестове за децентрализацията ѝ.
Въпреки че AT Protocol и ActivityPub са отделни стандарти, идеите, които стоят зад тях, са сходни. Вече има проекти за "свързване" на двата стандарта, а някои ентусиасти за Fediverse подозират, че разграничението между тях ще има все по-малко значение, когато Mastodon и Bluesky узреят достатъчно.
"Най-важното нещо е, че първите принципи, изградени около двата протокола, са идентични", казва МакКю пред Engadget. "Другото важно е, че има отворен протокол - всъщност два - за изграждане на федеративна социална мрежа."
Засега обаче броят на хората, които използват децентрализирани социални мрежи, все още е малък в сравнение с по-утвърдените платформи. Но това не спира по-малките и средните компании да инвестират в протоколите и платформите, които те захранват, защото виждат в нарастващия интерес към тях възможност да подсилят собствените си общности.
"Те смятат, че това всъщност ще създаде по-добро преживяване за техните потребители", казва Шулман.
Meta, която вече управлява някои от най-доминантните социални мрежи, също има своите мотиви. Макар че в миналото Зъкърбърг се е застъпвал за "оперативна съвместимост", Meta никога не е била гостоприемна към потенциални конкурентни мрежи. И все пак компанията говори с възторг за обещанието на fediverse. "Нашето виждане е, че хората, които използват съвместими приложения, ще могат да следват и да взаимодействат с хора в Threads, без да имат профил в платформата, и обратно. Това ще постави началото на нова ера на разнообразни и взаимосвързани мрежи", пише компанията в публикация в блога си.