Стигаш до изхода и си изморен: Защо ходим толкова дълго на всяко летище
Отивате към летището? Не забравяйте да си сложите удобни обувки.
С връщането на пътуванията след пандемията, се налага пътниците да изминават по-дълги разстояния от входа на аеропорта до гейта, който ще ги отведе до самолета.
Особено в горещите дни на летните месеци, преходите през залите и коридорите изглеждат толкова дълги, сякаш никога няма да свършат, пише CNN.
"Току-що пътувах през новото летище Ла Гуардия. То потвърждава една моя теория", отбеляза наскоро бившият финансов министър на САЩ Лари Съмърс. "Колкото по-нов е терминалът, толкова по-неудобен е за използване, защото всички разходки са по-дълги. Чудя се защо?"
Преходите на летището стават все по-изтощителни, откакто след атентатите от 11 септември 2001 г. бяха въведени промени в сигурността. Още промени настъпиха по време на пандемията.
От друга страна, по-големите самолети, които обикновено са разположени на по-голямо разстояние с цел безопасност при излитане и кацане, направиха разходките на летището още по-дълги. Но по-големият самолет е по-добър за летищния бизнес, дори и да е по-мъчителен за краката на пътниците.
На летищните терминали в големите градове подвижните пътеки бяха премахнати, за да може да се освободи място за повече магазини и ресторанти, отбелязва CNN.
"Стигаш до изхода и си изморен", обяснява Хенри Хартевелдт, експерт от туристическата индустрия и част от екипа на Atmosphere Research Group. "Все по-често се сблъсквате с летища, които са проектирани с оглед на финансовите цели и безопасността. Пътникът се губи в голените зали на терминалите.", допълва той.
Много летища в САЩ са построени в средата на 20-и век, а през 21-и са предприели мащабни планове за разширяване. Новите разширения на изходите и неотдавнашните ремонти правят залите още по-дълги.
След 11 септември 2001 г. към съществуващите терминали са добавени контролно-пропускателни пунктове за сигурност, които на практика разделят терминалите на две, увеличавайки пространството, което пътниците трябва да изминат, обяснява Александър Том, който ръководи работата на проектантската фирма Stantec на летищата в САЩ.
Летищата добавят повече магазини и щандове за концесии в терминалите, тъй като авиокомпаниите намаляват броя на храненията по време на полет. Това принуждава летищата да предлагат повече удобства на терминалите, които не се предлагат на борда на самолетите, каза той.
Приходите на летищата се формират по два основни начина: аеронавигационни приходи, като например таксите, които се събират от авиокомпаниите за ползване на писти, пътеки за рулиране и паркинги. И неаеронавигационни приходи - такси за паркинг и коли под наем, наеми за магазини и реклама.
Летищата се опитват да увеличат дела на неаеронавигационните приходи, които получават. Операторите добавят повече магазини, ресторанти и барове, особено след като все повече пътници използват масов транспорт и споделени пътувания до летищата, а приходите от паркинги намаляват.
"Хората се шегуват, че днес летищата са търговски центрове, пред които са паркирани самолети", допълва още Хартевелдт. "Ако погледнете дизайна на терминалите, голяма част от допълнителното пространство е отделено за търговия и услуги на дребно."
Самолетите пък са станали по-големи, за да могат да поберат повече пътници на борда или т.нар. "upgauging" - и авиокомпаниите са извадили от употреба някои от по-малките си самолети. United, например, заменя 200 по-малки регионални самолета, всеки от които превозва около 50 пътници. По-големите самолети означава, че трябва да бъдат разположени на по-голямо разстояние един от друг на пистата.
"По-големите самолети са много по-изгодни за бизнеса. Това принуждава авиокомпаниите да обновяват флота си", казва Уилсън Рейфийлд, изпълнителен вицепрезидент на авиацията в архитектурната фирма Gresham Smith. "Когато паркирате 10 самолета един до друг и те са 75 фута, това естествено води до много по-дълга разходка.", допълва той.
Разширяването на летищата създава и проблеми за екипажите и служителите, които се опитват да осигурят навременното излитане на полетите.
Някои летища са добавили електронни табла, които изчисляват колко минути ще отнеме да стигнат до изхода или колко време ще отнеме на монорелсите, свързващи терминалите, да пристигнат.
Според проучване на компанията за обувки Kuru Footwear едно от най-дългите летища в САЩ е това в Далас Форт Уърт, където преходът от входа на Терминал В до Терминал Е е приблизително 3,5 км.
На международното летище Sky Harbor във Финикс има "фитнес пътека", по която пътниците могат да наблюдават планини, паркове и други градски забележителности от залите, допълва CNN.
Миналата година международното летище в Орландо откри нов терминал на стойност 2,8 млрд. долара, но в него не бяха включени подвижни пътеки. Наложи се управителите на летището да гласуват план за инсталирането им след множество оплаквания от страна на пътниците.
През 2020 г. международното летище в Солт Лейк Сити откри нов терминал, но той беше основен източник на критики заради разходките до изхода, които могат да отнемат повече от 20 минути. В момента летището изгражда тунел, за да съкрати пътя от зоната за сигурност до залата за посетители, пише в заключение CNN.