#Worktok: Работата е живот, животът е социални мрежи. Другото е история
Вайръл предизвикателства, танци в офиса и съвети за кариера. Още един ден в TikTok.
Хаштагът #worktok се разраства стремително – има 1,8 милиарда гледания към 31 август и превръща социалната медия в оживен форум за откровени дискусии, свързани с работните места.
Все по-често потребителите на TikTok споделят интимни подробности от професионалния си живот пред всички в мрежата.
В някои случаи работниците предават на живо напускането на работата си, изграждат репутацията си коучинг експерти, разказват за мечтаните си работни места, представят ежедневието си, демонстрират облеклото си на работното място, обясняват какви са заплатите им и поставят началото на нови тенденци,
Но това не са наети посланици на брандове или проповедници на компании, на които се плаща, за да споделят опита си на работното място.
Те са обикновени служители, които предлагат нефилтриран поглед към работната си среда. Техните видеоклипове са забавни, но и помагат на работниците да се почувстват забелязани и да осмислят професионалния си живот, пише в материал по темата BBC.
Нова ера на работното място
"#worktok се появи, защото хората използват TikTok в момент, в който преживяхваме несигурност на работното място", обяснява Сара Маккоркъдейл, основателка на британската компания CORQ, занимаваща се с проучване на инфлуенсъри.
Действително, данните показват, че през 2020 г. в разгара на пандемията използването на TikTok рязко е нараснало със 100 милиона активни месечни потребители в САЩ и продължава да расте. През март 2023 г. от TikTok съобщават, че са нараснали до 150 милиона активни месечни потребители в САЩ.
Маккоркъдейл смята, че новите модели на хибридна и дистанционна работа неволно са създали празнина в приятелството на работното място. "Ако работите от вкъщи или постъпвате на работа по време на пандемия, може да нямате колеги, с които сте супер близки.", допълва тя.
Тези елементи са подтикнали професионалистите да търсят общност и потвърждение онлайн, особено в социалните платформи. Това е позволило на #worktok да процъфтява.
Точно това забелязва Мичи Нгуен от Лос Анджелис, след като попада в света на #worktok в началото на 2022 г.
Нгуен, тогава мениджър продуктов маркетинг в Meta, вижда в платформата творчески отдушник – такъв, в който се чувства комфортно, като има за последователи само гаджето си и няколко бота.
Първоначално тя публикува монтажи от видеоклипове на без да показва лицето си. Но един ден решава да направи видео и да разкаже за пътя си към по-високата заплата и за ролите, които заема до този момент в кариерата си. Това променя траекторията ѝ в платформата: видеото неочаквано става вайръл, като до момента събира над 650 000 гледания и увеличава броя на последователите ѝ за една нощ.
Нгуен вярва, че споделянето на лична информация за работата ѝ, особено в технологичен гигант, е запълнило празнотата в познанията на мнозина и е довело до популярността на нейното видео. Тя посочва коментар, който е получила: "Видях видеоклиповете ти, гледах съветите ти и получих първия си стаж в областта на продуктовия маркетинг".
Подобни отговори са подтикнали Нгуен да навлезе по-дълбоко в дискусиите в #worktok, като споделя повече за работата си, заплатата и професионалната си траектория. Тя говори открито за пътя си от израстването в семейство със сини якички до изграждането на кариера в престижни технологични фирми. Чувства се все по-комфортно благодарение на начина, по който работи TikTok – като видеоклиповете се разпространяват предимно сред непознати, това премахва част от задръжките ѝ.
Освен аспекта на част от общността и знанието, Маккоркъдейл също така смята, че хората се нуждаят от начин да изразяват ежедневните си проблеми, което #worktok позволява в пълна степен.
"Хората са подложени на толкова голям натиск", казва тя. "Те искат да говорят за това. Смятат, че това е нещо, което е под техен контрол и си казват: ще говоря с други хора, и ще се почувствам по-добре".
Предупреждения и резерви
И все пак съдържанието на #worktok не е лично, освен ако потребителят не избере да заключи профила си. Работодателите имат достъп до видеоклиповете на своите служители, ако решат да ги потърсят.
За 24-годишния Тони Пилосено публикуването в TikTok на информация за работата му като смесител на бои за Sherwin-Williams има сладко-горчиви резултати.
През 2019 г. той работи в клон на американската компания за производство на бои и покрития в Охайо, САЩ, и създава TikTok, в който документира експериментите си със смесване на остатъци от боя, за да демонстрира процеса и да създаде нови цветове.
По време на пандемията аудиторията на съдържанието му рязко се увеличила. Но през лятото на 2020 г., когато акаунтът му достига 1 милион последователи, екипът за загуби и превенция на Sherwin-Williams започва разследване на акаунта в TikTok. По-късно го уволняват за "грубо нарушение", като установяват, че е направил видеоклиповете в работно време и е използвал оборудване на компанията.
Въпреки че е освободен, той продължава да публикува съдържание.
Пилосено се включва в TikTok, за да припомни историята си с уволнението, която става вайръл и до момента има 35,8 млн. гледания. Следва положителен финал: "Около седмица след публикуването на видеото с уволнението започнах да получавам много предложения за работа от фирми за боядисване в цяла Америка.", казва той.
Пилосено се премества в Орландо, Флорида, за да основе своя собствена компания Tonester Paints. И въпреки че казва, че бил съкрушен, когато го уволнили, не съжалява, че е направил свързано с работата съдържание в TikTok.
Нгуен вече е била наясно с рисковете, когато започва да публикува съдържание, свързано с работата си. Въпреки успеха си в TikTok и страстта си да помага на другите чрез съдържанието си, тя все още има резерви към медията. Каналът ѝ #worktok е с над 125 000 последователи, но тя все пак признава, че публикациите ѝ могат да имат потенциално въздействие върху кариерата ѝ в бъдеще.
Аз притежавам това
И експертите, и потребителите са единодушни, че #worktok е важен и значим начин за изява в TikTok и ще продължи да процъфтява.
Хората ще продължат да споделят за работата си в TikTok въпреки рисковете, защото в основата си тази тенденция е свързана с идентичността и автономността, обясняват експертите. Това чувство подчертава смяната на поколенията, при която по-младите служители, особено поколението Z, отдават приоритет на личното участие и себеизразяването пред корпоративната идентичност.
Дори Пилосено, който е изпитал негативните страни на #worktok, насърчава хората да споделят своите истории по отношение на работата и работодателите. Според него автентичността и разказването на истории са силни и могат да помогнат на хората да се почувстват утвърдени.
И тъй като това съдържание се разпространява, фирмите - колкото и да са притеснени от #worktok, може би няма да имат друг избор, освен да приемат факта, че някои от техните работници ще се присъединят към разговора.
Особено в ерата на дистанционната работа, те трябва да се адаптират към тази промяна, ако искат да знаят как наистина се чувстват работниците в ежедневието си и какво се интересуват да научат.
В края на краищата, импулсът да споделяме живота си в социалните медии се е превърнал в статукво. И макар че естеството на това къде и как работим може да се промени, самата работа ще остане основен елемент от нашето ежедневие, независимо дали в приложението на телефона или извън него.