„Фуджи крещи от болка“: Туристите унищожават най-високия връх в Япония
Дълги опашки, шумни тълпи, купища боклуци и неориентирани туристи по сандали.
Не, не става въпрос за голям град от Третия свят.
Такава е атмосферата в района на най-високия връх в Япония.
Тя обаче не учудва Михо Сакурай, ветеран рейнджър, който патрулира по склоновете на планината Фуджи през последните седем години. "В момента определено има много хора; броят им е много по-голям от преди", обяснява Сакурай пред CNN.
Когато през 2013 г. планината Фуджи беше добавена към списъка на обектите на световното наследство на ЮНЕСКО, Международният съвет за паметниците и забележителностите (ИКОМОС), консултативен орган на ЮНЕСКО, призова служителите на планината да се справят с тълпите.
Въпреки това броят на посетителите се е увеличил повече от два пъти – от 2 милиона през 2012 г. до над 5 милиона през 2019 г., според правителството на префектура Яманаши. От откриването на годишния сезон за изкачване през юли, до върха са достигнали около 65 000 туристи, което е със 17% повече в сравнение с 2019 г.
Според властите, туристическият бум след пандемията е довел хиляди хора в планината, която се простира между японските префектури Яманаши и Шизуока.
И тъй като тази година Фуджи отбелязва 10-ти юбилей от обявяването ѝ за обект на ЮНЕСКО, има опасения, че екологичната ситуация е достигнала "критична точка".
"Прекомерният туризъм и всички произтичащи от него последици като отпадъци, нарастващи емисии на CO2 и безразсъдни туристи, е най-големият проблем, пред който е изправена планината Фуджи", казва Масатаке Изуми, служител на правителството на префектура Яманаши.
Ясуйоши Окада, президент на ИКОМОС Япония, коментира пред CNN, че "за да се запази свещеността" на Фуджи и нейната стойност като обект на световното наследство, трябва да се обърне внимание на прекомерния туризъм.
От 10-те туристически станции на планината Фуджи петата (наречена "Гогоме") се намира приблизително на половината път до 3776-метровия връх. Тя приема 90% от посетителит, повечето от които пътуват с автобуси, таксита и електрически автомобили от Токио по планинския път Fuji Subaru Line.
"Построен преди почти 60 години в ерата на моторизацията в Япония, Fuji Subaru Line дава на туристите директен достъп до точка, намираща се на половината път в планината. Тя позволява на всичк да се докоснат до планината Фуджи", казва Изуми.
В днешно време, когато туристите се отправят към петата станция от Токио по тази линия, те слушат народна песен, докато автомобилът им минава покрай сензори на пътя. Написана от Сазанами Ивая през 1911 г., "Fuji no Yama" или "Планината Фуджи" възпява популярната дестинация. Текстът на песента подчертава величието на планината, наричайки я "най-великата японска планина", която "издига глава над облаците", докато е "облечена в снежно кимоно".
Тези думи обаче са в рязък контраст с реалността на място.
И макар че посетителите вече не могат да се качват с лични автомобили до петата станция, освен ако не са напълно електрически, това е довело до увеличаване на броя на автобусите, които превозват големи групи.
Томойо Такахаши, служител на фонда за опазване на планината Фуджи, призовава посетителите да дарят 1000 йени (7 долара), за да поддържат планината чиста.
"Тук е като в Дисниленд, тъй като има твърде много хора", казва тя пред CNN. "Не всички плащат 1000 йени и това ме натъжава. Трябва да има задължителна входна такса, която да е много по-висока, така че да идват само онези, които наистина ценят наследството на планината Фуджи."
Според Кийотацу Ямамото, специалист по националните паркове и планината Фуджи в Токийския университет, преживяването на по-опитните туристи е в упадък.
"Задръстванията по планинските пътеки са основен източник на недоволство сред планинарите, тъй като туристите, които искат да видят изгрева, се събират близо до върха и им отнема четири часа да изкачат участък, който преди се изкачваше за два часа", казва той.
Вито Фунг Ю Тинг, турист от Хонконг е резервирал нощувка в планинска хижа поне три месеца преди да посети Фуджи. "Имах голям късмет, че успях да си намеря място", казва той пред CNN, след като се връща от върха. "Знаех, че върхът ще бъде супер претъпкан, тъй като гледах няколко видеоклипа в YouTube, преди да дойда, но все пак си заслужаваше."
Но не всеки планира добре предварително. Рискът от височинна болест и хипотермия например се е увеличил заради тенденция, при която туристите започват изкачване през нощта до зори, без да остават в планинска хижа, за да аклиматизират телата си към въздушното налягане, казва Сакурай, рейнджър на планината Фуджи.
Ямамото добавя, че някои неопитни туристи дори спят в тоалетните, за да се стоплят, изхвърлят катерачна екипировка на пътеката или лагеруват в забранени зони.
През годините са предприети контрамерки за защита на планината Фуджи.
Например доброволците от клуба Фуджисан, организация с нестопанска цел, посветена на опазването на планината, са извършили 992 дейности по почистване в подножието на върха, като между 2004 и 2018 г. 74 215 участници са събрали 850 тона боклук. Миналата година групата започна да извършва патрулиране за боклук с електрически велосипеди, оборудвани с камери, които заснемат GPS данни и създават карти, на които са нанесени видовете и количествата боклук в даден район.
"Това е първият в света опит за патрулиране с помощта на електрически велосипеди и изкуствен интелект", казва Нанай Тацуо, доброволец в клуб "Фуджисан", пред CNN.
За да подобрят преживяването на посетителите, служителите ограничават броя на катерачите до 4000 на ден за популярната пътека Йошида, казва Ямамото, специалист по националните паркове. На практика обаче спазването на тази цел е трудно постижимо.
За разлика от САЩ, националните паркове и обектите на световното наследство в Япония нямат портали, които да спират посетителите. За да се блокират пътищата, са необходими закони и подзаконови актове на местните власти, което означава, че напредъкът в тази област е бавен.
Ямамото предлага да се създаде система, при която само посетители, резервирали място за паркиране, или алпинисти, направили резервация в една от деветте хижи, да получават разрешение за изкачване на Фуджи.
Междувременно Изуми казва, че местното правителство иска да промени радикално начина, по който хората имат достъп до планината.
Възможните варианти включват изграждането на система за лек железопътен транспорт върху пътя Fuji Subaru Line, като се предотврати движението на автомобили и автобуси до петата станция.
Изуми смята, че контролът на тълпите ще бъде по-лесен, когато хората трябва да си купуват билети за влак, а местното правителство определя часовете на тръгване и пристигане. Той е предложил също така да се организират лекции във влаковете, на които хората да научат за Фуджи и как правилно да я изкачват. "Фуджи крещи от болка. Не можем просто да чакаме подобрение; трябва да се справим със свръхтуризма сега", категоричен е той.