Група стартиращи компании от Европа и САЩ се надпреварват да обслужват растящия пазар на електрифицирани доставки с нулеви емисии в градовете, значително преди гигантските превозвачи да направят същото, съобщава Reuters и добавя:

“Компании, подобни на германската Liefergrun, британските Zedify и Packfleet, както и нюйоркската DutchX, се възползват от необходимостта на търговците на дребно да постигнат целите си, свързани с околната среда, социалното и корпоративното управление (ESG) и намаляването на емисиите. Според Pitchbook стартиращите компании за доставки с нулеви емисии са набрали общо около 1 млрд. долара".

Те се надяват да завладеят пазарен дял, докато лидерите в бранша все още се подготвят за трансформацията си. FedEx например планира да създаде свой автопарк за доставки с нулеви емисии през 2040 г. Deutsche Post DHL Group пък твърди, че 60% от нейния автопарк за доставки ще бъде електрически до 2030 г. - същата година, в която Amazon планира да пусне в експлоатация 100 000 електрически камиона Rivian. United Parcel Service (UPS) очаква до 2025 г. 40% от превозните му средства за доставка да се движат с алтернативни горива.

Използвайки собствена технология за маршрутизиране на градски и крайградски доставки, тези малки, но бързо развиващи се стартъпи трябва да увеличат мащаба си, като същевременно поддържат ниски цени на конкурентен пазар, което може да ги превърне в цел за придобиване впоследствие.

"Никой не иска да плаща повече за устойчива доставка", казва Никлас Таух, главен изпълнителен директор на базираната в Берлин компания Liefergrun, която доставя в големите градове в Германия и Австрия и сред клиентите си посочва търговци на дребно на модни стоки като H&M, Inditex и Hello Fresh.

„Черният лебед“ на Dronamics с първи успешен полет за историятаВ рамките на теста безпилотният самолет е управляван дистанционно от двама пилоти в наземната контролна станция
H&M, вторият по големина търговец на дребно с модни стоки в света, заявява, че разширява редица инициативи за доставка с нулеви емисии "чрез различни партньорства като това с Liefergrun".

Германската компания изгражда центрове за доставка на пратки в централните части на градовете. След това сключва договори за доставки с трети страни, като им предоставя достъп до оферти за електрически микробуси от Mercedes-Benz до китайската Maxus.

Таух коментира, че приходите на компанията ще нараснат седем пъти тази година от "едноцифрено число милиони" евро през 2022 г. и трябва да достигнат "трицифрено число милиони" през 2024 г.

Досега Liefergrun е набрала 15 млн. евро и ще набере още през следващата година, за да увеличи темповете си на разширяване.

А часовникът тиктака, тъй като гигантите в сферата на доставките инвестират огромни суми, за да електрифицират собствените си автопаркове.

В рамките на пилотен проект DHL ще премине към 100% нулеви емисии при доставките, свързани с електронната търговия, в Нидерландия до края на тази година, а други пазари ще последват тенденцията чрез инвестиции в размер на "двуцифрено число милиарди" евро, обяснява ръководителят на отдела за корпоративно развитие на Deutsche Post DHL Ин Дзоу, цитиран от информационната агенция.

Кой се страхува от робо доставчиците?300 самоуправляващи се роботи правят по около 1000 доставки на ден във Великобритания
Приходите на британския стартъп Packfleet също са нараснали десетократно през 2022 г., а автопаркът му в Лондон трябва да достигне до 400 електрически микробуса през 2024 г. от сегашните около 50, тъй като добавя постоянно нови клиенти.

Packfleet планира да разшири дейността си в Ливърпул, Бирмингам и Манчестър през следващата година и да бъде в 20-те най-големи града в Обединеното кралство до две години.

"Най-важните въпроси от страна на нашите клиенти са кога можете да се разширите и колко скоро можете да поемете целия този обем", посочва главният изпълнителен директор Тристан Томас.

Безпощаден бизнес

Досега Европа се оказва по-благодатна почва за доставките с нулеви емисии, но примери има и от САЩ, където в Ню Йорк DutchX стартира нова услуга за доставяне на малки натоварени контейнери в Манхатън с ферибот, след което натоварва пратките на електрически товарни велосипеди Fernhay за градски доставки. По думите на съоснователя на DutchX Маркус Хьод компанията ще използва велосипедите, за да доставя пакети за своите клиенти, сред които са Amazon Fresh и Whole Foods.

"Някои клиенти настояват много, много силно за възможно най-много доставки с нулеви емисии", посочва Хьод.

Приходите на DutchX трябва да нараснат с повече от 1/3 до около 40 млн. долара тази година. Компанията се очаква да заработи и във Филаделфия до края на 2023, а през следващата година - в още три или четири големи американски града.

Зоу от DHL коментира, че натискът на инвеститорите върху логистичните компании и клиентите да намалят емисиите се засилва, като много търговци на дребно са си поставили строги цели. Например IKEA иска до 2025 г. доставките ѝ да бъдат 100% без емисии.

Изграждат първия в света хъб за летящи таксита и дронове за доставкаВ ход е изграждането на първия в света въздушен хъб за летящи електрически автомобили, полицейски дронове и дронове за доставка
На този фон основното предизвикателство пред стартиращите предприятия е, че увеличаването на мащаба е трудно. Много от тях използват по-малки превозни средства от типичните камиони за доставки, което намалява маржовете на печалба, тъй като е трудно да се доставят достатъчен брой пратки, за да се компенсират разходите за труд и други разходи.

"Доставката на пратки е много безмилостен бизнес", казва Свен Етцелсбергер, главен изпълнителен директор на базираната в Калифорния компания URB-E, която произвежда товарни контейнери за електронни велосипеди.

Но експертът по логистика от University of Tennessee Томас Голдсби заявява, че макар "големите кучета" FedEx, UPS и DHL да се радват на огромни предимства от мащаба, регионалните компании могат да успеят: "Що се отнася до заплахата, която представляват тези стартиращи предприятия, със сигурност утвърдените превозвачи ще следят техните разработки. Те също така са склонни да придобият всеки доставчик на услуги, който прави нещо наистина страхотно."

Зоу от DHL не вижда заплаха в стартиращите компании за доставки с нулеви емисии, но добавя: "Винаги сме склонни да ги разгледаме или за търговско партньорство, или за съвместна работа."

Британският стартъп за доставки с електрически товарни велосипеди Zedify работи в 10 града в Обединеното кралство, като през следващите шест месеца ще навлезе в още седем, и вече доставя пратки за големи играчи като FedEx, наред с нарастващата си база от търговци на дребно.

Добавянето на повече градове води до национални договори от търговци на дребно, което се очаква да удвои доставките на Zedify до 2 млн. пакета тази година и да ги увеличи четирикратно до 8 млн. през 2024 г., обяснява главният изпълнителен директор Роб Кинг.

В рамките на четири години Zedify има за цел да присъства в близо 50 града в Обединеното кралство със 100 000 или повече жители.