След като историческата стачка на Обединените автомобилни работници (UAW) официално започна, експертите твърдят, че икономиката на САЩ ще бъде сериозно засегната, но е малко вероятно тя да доведе до рецесия в страната.

"Това е така, защото синдикалната част на индустрията, макар и все още голяма, не е толкова голяма част от националната икономика, колкото беше някога", казва пред CNN Габриел Ерлих, икономически прогностик от University of Michigan.

Крайното въздействие на стачката зависи от това колко дълго ще продължи тя, дали компаниите ще съкратят работници в други заводи, колко хора ще напуснат работа и колко време ще отнеме на профсъюзите и компаниите да договорят споразумение.

Президентът на UAW Шон Фейн заявява, че "ние няма да разрушим икономиката. Истината е, че ние ще разрушим икономиката на милиардерите".

И макар че оценките за икономическото въздействие на стачката не сочат "разрушаване на икономиката", щетите могат да бъдат значителни.

Профсъюзни искания и цените на горивата удрят печалбите на компаниите в САЩЕдни от най-пострадалите са авиопревозвачите, но и други сектори не са застраховани
Например, ако всички работници от UAW във Ford, General Motors и Stellantis стачкуват в продължение на 10 дни, това ще струва на американската икономика 5 млрд. долара, според изчисленията на Anderson Economic Group.

Според оценка на Ерлих обаче стачните действия ще имат много по-малък непосредствен ефект. Той изчислява, че ако всички членове на UAW стачкуват в продължение на две седмици, в национален мащаб ще бъдат загубени доходи на стойност 440 млн. долара. Ако стачката продължи осем седмици, доходите в цялата страна ще бъдат засегнати с 9,1 млрд. долара.

CNN изброява начините, по които стачката може да навреди на икономиката на САЩ:

Бизнесът в близост до местата на стачката ще загубят приходите

Въпреки че стачкуващите членове на UAW ще получават по 500 долара седмично стачни възнаграждения, те вероятно няма да са достатъчни за хората, за да поддържат нормалните си разходи. Това означава, че местните предприятия ще загубят приходи.

Ако стачката продължи достатъчно дълго, тя може да накара работодателите в близост до засегнатите автомобилни заводи да съкратят работници, казва Тайлър Тайл, вицепрезидент и директор по обществените политики в Anderson Economic Group.

Доставчиците, които работят с Голямата тройка, може да се наложи да съкратят работници

Тъй като запасите от автомобили в страната все още са под нивата отпреди пандемията, Голямата тройка автомобилни производители ще се стремят да възобновят производството веднага след края на стачката, казва Ерлих. Ето защо той очаква те да отложат отмяната на поръчките към доставчиците за необходимите им части за възможно най-дълго време.

Поколението Z връща силата на синдикатите в битката за трудови праваСпоред Центъра за американски прогрес поколението Z е
Но когато производителите в крайна сметка започнат да отменят поръчки, това ще има верижен ефект върху цялата мрежа от доставчици на части. Първоначално доставчиците, които работят директно с автомобилните производители, т.нар. доставчици от първо ниво, ще се опитат да задържат работниците си на заплата, защото се притесняват дали ще могат да ги наемат отново, ако ги освободят.

Но ако стачката продължи достатъчно дълго, те няма да имат друг избор, освен да съкратят работници. Тогава проблемите ще се разпространят надолу по веригата и доставчиците от второ ниво - тези, които снабдяват предприятията от първо ниво, също може да се наложи да прибегнат до съкращения.

Данъчните приходи ще намалеят

По-малкият брой работещи заради стачките означава, че правителството няма да може да събере толкова много данъчни приходи. Това е от значение, защото тази ситуация ще ограничи средствата за много правителствени програми.

На щатско ниво Ерлих изчислява, че в Мичиган, епицентъра на много от стачките, данъчните приходи ще намалеят с 10,6 млн. долара, ако те продължат две седмици.

Автомобилите може да поскъпнат

Anderson Economic Group изчислява, че 25 000 автомобила няма да бъдат произведени, ако стачката продължи 10 дни. Това би довело до повишаване на цените на автомобилите, особено след като наличностите и без това са ограничени.

Синдикат превръща е-субсидиите в политически проблем за Байдън Стачка на близо 50 000 членове на профсъюза UAW през 2019 г. струваше на GM близо 3 млрд. долара
Все пак въздействието на стачката няма да е подобно на пандемията и недостига на компютърни чипове, които до голяма степен спряха цялата автомобилна индустрия на САЩ през последните години, казва Джонатан Смок, главен икономист на Cox Automotive.

В момента цените на новите автомобили са се повишили с почти 3% спрямо миналата година, според индекса на потребителските цени за август.