Режим на оцеляване: Сред мениджърите върлува скрита епидемия от прегаряне
Според проучване на Gallup сред HR отделите на компаниите от списък Fortune 500, работещите на средни управленски постове в организации, които съкращават персонала си през 2023 г., са най-застрашени от уволнение.
Компаниите, които освобождават непропорционален брой мениджъри на средно ниво, ще оставят на тези на по-високи позиции по-големи екипи, гласи публикация на социологическата агенция.
Това се случва във време, когато мениджърите като цяло се борят с високи нива на прегаряне и отчуждаване от своите колеги, казват от Gallup. Има вероятност посочените фактори да накарат повечето от тях да сменят местоработата си.
Около половината анкетирани споделят, че през настоящата година екипите им са претърпели преструктуриране, а около 42% – че компаниите, в които работят, са орязали бюджетите си, което предполага, че на мениджърите се налага да вършат повече с по-малко средства, нови екипи и в условията на различен работен процес.
Те са принудени и да организират работата от дистанция – включително да управляват виртуални екипи, и се сблъскват с отговорности, каквито не са имали преди пандемията, казва Нела Ричардсън, главен икономист на ADP, цитирана от Business Insider.
Да си мениджър вече е много по-трудно
Мениджърите в ерата на хибридното работно място често се изправят пред дилемата дали да наложат фирмените политики за връщане в офиса, които биха гарантирали успеха на екипа, но и раздразнили някои служители, или да пригодят политиките за работа от дистанция към всеки служител, с което евентуално биха застрашили кохезията в екипа.
„Ръководителите са принудени да напрегнат нови мускули и да управляват по различен начин в хибридната среда. Позицията, в която се намират по отношение на завръщането в офиса – между лидерите и служителите, е емоционално натоварваща и изтощаваща“, казва Хедър Барет, директор в Gallup и съавтор на изследването. „На мнозина мениджъри се налага да комуникират и налагат изисквания, с които самите те може да не са съгласни“, допълва тя.
Социологическото проучване сочи и че средните управленски кадри са по-склонни да сменят местоработата си – 55% се оглеждат или активно търсят друга позиция, спрямо 49% от техните подчинени. Отчасти това се дължи на усещането, че компаниите, в които работят, не ги е грижа за тях, гласят резултатите от изследването.
„Много мениджъри са в режим на оцеляване“, казва Барет. Това означава, че те често не могат да дадат обратна връзка на своите екипи или да им разкрият нови възможности за успех. По този начин ръководителите индиректно „тихо уволняват“ част от подчинените си.
„Съгласна съм, че тихото уволняване се дължи в голяма степен именно на прегарянето на мениджърите. Те нито имат време, което да прекарват с членовете на екипите си, да ги обучават или да ги държат отговорни, нито енергия и мотивация, за да вършат качествено управленската си работа“, смята Барет.
Все повече мениджъри напускат работа дори след като са получили повишение
Понякога повишаването на служител не означава, че той ще остане да работи за вас. То може да повлияе на решението му да се оттегли, сочи доклад на APD Research Institute.
„Повишението означава повече отговорности, за които човек получава по-добра заплата, но и нова роля, с която може да не е достатъчно запознат“, припомня тя.
Според данни от периода 2019 – 2022 г., публикувани в доклада Today at Work на APD Research Institute, „повишението увеличава риска от напускане на средни управленски кадри повече, отколкото на служителите от по-ниските нива, при това за по-дълъг период“.
Последиците от пандемията върху пазара на труда увеличиха текучеството на нискоквалифицирани работници – по думите на Ричардсън те са шест пъти по-склонни да напуснат през първия месец след повишение, отколкото ако не бяха получили такова. При средните управленски кадри обаче този период се проточва по-дълго.
Въпреки това от ADP Research Institute са категорични, че компаниите не бива да спират да повишават ръководителите на екипи.
„Вярвам, че помагайки на хората си не просто да научат основите на мениджмънта, но и да изградят собствен управленски стил, който пасва на ценностите им, на индустрията и на техните екипи, компаниите дават чудесна възможност за кариерно израстване и справяне с прехода“, казва Ричардсън.
Според проучването на Gallup подобряването на комуникация с висшия мениджмънт, обученията и развитието, допълнителната подкрепа за справяне с прегарянето и споделянето на отговорността могат да отслабят хватката, която смазва средните управленски кадри, и да им позволи да ръководят по-ефективно екипите си. Организациите, които са инвестирали в кариерното израстване на своите мениджъри, отчитат 59% по-висока ангажираност, сочи друго изследване на социологическата агенция.