Кафе с колеги, а после работа от вкъщи - нова тенденция в трудовия процес
27-годишната Яник Айви работи в технологична консултантска компания в Атланта.
Отбива се в офиса веднъж или два пъти месечно.
Когато е там, се ангажира с график от 11 до 15 ч. – точно навреме за обяд с колегите и идеално за тръгване преди трафикът да я хване в "адското" пътуване до вкъщи, разказва тя пред CNBC.
Прекарването на няколко дни на съкратен режим в офиса всеки месец "отнема необходимото време от същинската работа" за общуване и изграждане на общност, но "аз съм много по-продуктивна вкъщи, така че започвам там и приключвам там", допълва младата служителка.
Това е нова практика, която се развива в САЩ, допълва CNBC.
Повече от половината (58%) от хибридните работници признават, че са "кафеджии" или че отиват в офиса само, за да изпият сутрешното си кафе с колегите, a след това се прибират вкъщи, за да работят през останалата част от деня.
Това сочат резултатите от проучване, проведено през юни сред 2000 души от Owl Labs, компания, която произвежда устройства за видеоконферентна връзка.
Тенденцията за пиене на кафето или споделяне на обяда с колегите не означава, че хората се измъкват и бездействат до края на следобеда, обяснява Франк Вайсхаупт, главен изпълнителен директор на Owl Labs.
Според него тази практика може да означава, че хората оценяват стойността на своя офис и се наслаждават на това, че са там през част от времето. Респондентите от проучването казват, че ценят присъствието си в офиса, за да се побъбрят с колеги, да наваксват с приятели от работата и да провеждат срещи.
От друга страна, казва Вайсхаупт, може да има друга подгрупа хора, които използват "coffee badging" като начин да "покажат лицето си по стария традиционен начин, по който работехме", без да се налага да бъдат там през целия ден.
Някои указания за присъствие в офиса определят само броя на дните, в които шефовете искат служителите да са там, но не и часовете, в които трябва да присъстват. Така че "кафе-бележките ви дават възможност да запазите гъвкавия си график, което е изключително важно за служителите", казва Вайсхаупт.
Самият той прави обратния вариант на coffee badging, при който започва деня от вкъщи, шофира по средата, за да избегне сутрешния трафик и завършва останалата част в офиса.
"Стандартът е създаден за гъвкавост по отношение на мястото на работа, а сега започва да се превръща в гъвкавост по отношение на времето на работа", добавя той. Традиционният 8-часов работен ден в офиса "просто не изглежда толкова актуален".
В района на Филаделфия, 30-годишната Кайниша Гари казва, че "coffee badging" ѝ помага да намери баланс като родител и студент в Пенсилвания. Тя се явява в офиса на своята организация с нестопанска цел във вторник, сряда и четвъртък и понякога си тръгва около обяд, за да вземе сина си от училище и след това да завърши деня от вкъщи.
Смята, че това е значителен стимул за повишаване на производителността: "Свършвам цялата си работа – нищо не ми липсва в дните, когато се прибирам вкъщи и довършвам работата си оттам."
Тя се радва, че може да контролира хибридния си график дори повече, отколкото когато е работила за компания в изцяло дистанционен режим. "Очаквах с нетърпение да се върна в офиса и да бъда интерактивна", казва тя.
Според Айви гъвкавостта "ни помага да контролираме баланса между работата и личния живот и начина си на живот като цяло, без натиск да се интегрираме обратно в офиса през цялото време". Казва, че се чувства естествено в работната й среда, където компанията й иска да "гарантира, че сме щастливи извън работата, която вършим".
Оказва се, че мъжете са по-склонни да се явяват в офиса и да си тръгват рано (62%), отколкото жените (38%).
По отношение на възрастта най-склонно към това е поколението на милениалите, следвано от поколението X, Z и накрая от бейби бумърите.
"Все още има проблеми с доверието между работодателите и служителите, що се отнася до производителността", казва Вайсхаупт, и "реалността е, че сме в това състояние, в което служителите искат гъвкавост, доказали са, че могат да се справят и не е необходимо да бъдат наблюдавани при изпълнение на работата".
В крайна сметка, казва Вайсхаупт, "офисът все още има място в компаниите. Не мисля, че някой би поставил това под въпрос."
Междувременно някои компании като Meta, Google, Amazon и JPMorgan Chase ограничават присъствието в офиса, съобщава The Wall Street Journal.
Други фирми следят не само кога служителите им идват в офиса, но и колко дълго остават, като регистрират показатели като кога влизат с бадж на друг етаж или използват телефона си, за да разпечатват документи.
Следенето на присъствието в офиса е "убийство на доверието", казва Вайсхаупт.
"Ако се чувствам така, сякаш трябва да седя на бюрото си в 4:30 ч. в петък, въпреки че не правя нищо продуктивно, защото шефът ми може да ми се обади – има проблем с доверието."
"Това не е начално училище", добавя той. "Ние не наемаме хора, за да ги гледаме как работят. Ние ги наемаме, за да вършат работа. Културата на отчетност и ръководството, което задава правилния тон, за да може да се измерва производителността, са това, което прави разликата.", допълва експертът.