Всички искат круиз: Офертите за почивка на кораб ще стават все по-скъпи
След края на пандемията круизите се завръщат по впечатляващ начин в туристическата индустрия, а цените на билетите растат все повече, съобщава CNBC.
Водещи оператори като Carnival и Royal Caribbean Cruises определят някои цени като по-високи от нивата преди пандемията и посочват, че могат да ги повишат още.
По данни на Cruise Critic, сайт за ревюта на круизи, собственост на Tripadvisor, средната цена на петдневен круиз в Карибския басейн през декември тази година е 736 долара или с около 37% повече от средната цена година по-рано.
В сравнение с 2019 г., преди пандемията да унищожи круизната индустрия, цените на билетите за декември са се повишили с 43%.
Главният изпълнителен директор на Carnival Джош Уайнстийн заяви в разговор с анализатори от Уолстрийт в края на септември, че нетните приходи на компанията за третото тримесечие на ден на пътник са достигнали рекордно високи стойности.
Обемът на резервациите на компанията също е достигнал исторически връх, като по този начин заетостта на круизите и приходите са надхвърлили нивата от 2019 г., обясни той.
Говорител на Carnival отказа да коментира конкретните бъдещи ценови действия на компанията, но в изявление за CNBC заяви, че има 25 до 50% разлика спрямо "сравними алтернативи за почивка на сушата". Carnival вижда "достатъчно възможности" за преодоляване на тази разлика, допълни говорителят.
Главният изпълнителен директор на Royal Caribbean Джейсън Либърти повтори това мнение, като заяви по време на разговора след отчета на компанията през юли, че неговата компания също обмисля да увеличи цените, за да отговори на рязкото нарастване на търсенето.
Аарон Сандърс, старши редактор в Cruise Critic, смята, че част от причините за скока на цените са сравнението с високите цени на самолетните билети. С нарастването на инфлацията самолетните билети достигнаха високи цени, като международните самолетни билети поскъпнаха с 26% спрямо 2019 г., според оценка от август на компанията за проследяване на цените Hopper.
Тъй като пътниците са изправени пред по-високи разходи в по-широк сектор и като се има предвид, че круизите обикновено включват допълнителни удобства като хранене и развлечения, потребителите вероятно ще се насочат в тази посока, обяснява Сандърс.
Според него това търсене се стимулира както от опитни туристи, така и от тези, които пътуват за първи път, което е динамика, която исторически не се наблюдава в индустрията. Въпреки това, според него високите цени може би ще останат.
"По-високите цени вероятно са обект на колебания – но това, което виждаме, като цяло, е, че те са тук и ще се движат в различни сектори", допълни Сандърс, като отбеляза, че карибският пазар в момента е един от най-популярните сектори.
"От круизните линии не се изисква да намаляват цените по начина, по който го правеха преди... просто не им се налага да намаляват цените или да предлагат твърде много стимули, защото хората непрекъснато резервират."
Анализаторът от Truist Securities Патрик Шолс твърди, че макар повишаването на цените на петрола да е важно за контекста на круизната индустрия, няма достатъчно силна връзка между това увеличение и повишаването на цените на круизите. "Те повишават цените по естествен начин - независимо дали има гориво или не, търсенето е налице", допълва експертът.
Докато преди пандемията резервациите в последната минута означаваха по-евтини оферти за осигуряване на каюта, сега цените са толкова високи, че само ще се увеличават повече с наближаването на датата на почивката.
Засега рекордно високите цени на билетите не показват признаци на забавяне, според Ашли Косиолек, старши редактор на статии за круизи в The Points Guy.
Той отбелязва, че в индустрията се наблюдават и по-високи цени на пакетите с напитки и допълнителните услуги, които преди са били включени в цените на билетите.
"Да не забравяме, че трите най-големи компании в бранша - Carnival, Royal Caribbean и Norwegian Cruise Line Holdings все още изплащат милиарди дългове, натрупани по време на пандемията", припомня в заключение експертът.