Безскрупулен и несръчен: Оценките за Илон Мъск след първата година в X
Тази седмица се навършва година, откакто Илон Мъск влезе широко усмихнат в офисите на Twitter в Сан Франциско, докато приключваше сделката за социалната платформа на стойност 44 милиарда долара.
Оттогава нещата се промениха значително.
Компанията съкрати по-голямата част от персонала си, което доведе до остър недостиг на кадри в области като модериране на съдържанието и връзки с правителствата.
Мъск взриви процеса на верификация в полза на схема за платен абонамент, назначи дългогодишната изпълнителна директорка на NBCUniversal Линда Якарино за нов главен изпълнителен директор и промени името на X, изпращайки емблематичното синьо птиче в историята.
Но тези промени далеч не протичаха гладко и в някои случаи оставиха платформата неподготвена да се справи с предизвикателствата през годината, категорични са бивши служители, цитирани от Fastcompany.
Със сигурност платформата далеч не беше съвършена преди появата на Мъск, признават те.
"И преди Мъск, Twitter имаше репутацията на социална медия, в която отиваш да спориш", признава Мелиса Ингъл, която е била старши специалист по данни и е работила в Twitter от септември 2021 г. до ноември 2022 г. Според Ингъл, чиято работа пряко е засягала тази област, платформата се е борила с модериране на съдържанието. "Имахме слаби реакции към ботове, различни спамове и нарушения на съдържанието", казва тя.
Въпреки това според нея, е имало магия в стария Twitter: "Twitter беше място, където можеш да срещнеш невероятни хора". Именно това според нея е изчезнало от платформата след закупуването и ребрандирането ѝ в X.
От една страна, броят на потребителите е намалял, както показват новите данни, публикувани по-рано този месец.
"След това се появи Мъск, който я разглоби на части и изкара наяве цялото ни мръсно бельо по изключително пресметлив начин", казва Ингъл, която смята, че Мъск е засилил негативите и проблемите, като същевременно е потиснал спасителните варианти, противодействащи на проблемите.
Трудностите, с които сега се сблъсква X, са огромни.
Потребителската база се е променила и кой е приоритетен се диктува от това дали е готов да плати, а не дали има значение в актуалния разговор.
През последните седмици потребителите са установили, че броят на порнографските ботове, които харесват публикации, се е увеличил. Материалите, свързани със сексуална злоупотреба с деца (CSAM), борбата с които Мъск изтъкна като друг свой приоритет, "са толкова много, колкото никога не са били", казва Ингъл.
"Той някак си успя да превърне доста мрачната финансова ситуация в кървава баня. Дори изхвърли една от най-значимите и дълготрайни характеристики на компанията - нейното име."
Не само името е изчезнало – изчезнали са и редица ключови функции, предназначени да осигурят безопасността на платформата.
"Всички програми, в които участвах, на практика бяха премахнати", казва Теодора Скийдас, която работи в екипа за обществена политика и управлява ежедневните операции на Съвета за доверие и безопасност. Подобно на мнозина, тя получава известие, че ще бъде съкратена през декември 2022 г., което влиза в сила през февруари 2023 г.
Смята, че сега има по-малко ресурси за маргинализираните политически групи; намалено е етикетирането и проверката на фактите около изборите. "Хората наблюдават и съобщават за нарастваща дезинформация, реч на омразата и реторика на насилието", допълва Скийдас.
"Разочароващо е", казва тя – както в личен, така и в професионален план. "Честно казано, беше предизвикателство да си намеря друга позиция на пазара на труда, колкото и да е конкурентен той."
Други са по-премерени в критиките към начина, по който Мъск управлява кораба.
Трябва да призная, че е доста добър в това да премахва всичко, което е ненужно, докато не почувства, че може да се издъни", казва Ману Корнет, бивш софтуерен инженер в Twitter от юни 2021 г. до ноември 2022 г.
Корнет обаче е критичен и към начина, по който Мъск е осъществил много от съкращенията си - например, като вади от употреба това, което смята за излишни сървъри, захранващи платформата. "В поведението му има много безмилостност и несръчност", казва Корнет.
Но има и положителни аспекти, които са помогнали за прокарване на неговата визия. "Има и много идеи за това да не приемаме "не" за отговор и да не се занимаваме с глупости", добавя Корнет.
Пресаташето на X не отговори веднага на молбата да коментира оценките на бившите служители, допълват от Fastcompany.
Корнет се тревожи за начина, по който Мъск управлява компанията си чрез проби и грешки – особено като се имат предвид стотиците милиони потребители и това, че приложението е отговорно пред своите рекламодатели, много от които изоставиха платформата и впоследствие се върнаха само с номинални инвестиции в продукти.
Линда Якарино, главният изпълнителен директор, когото Мъск назначи в Twitter преди ребрандирането му в X, заяви на неотдавнашна конференция, че много рекламодатели са се върнали, като изтъкна Visa като един от тях. Но разследване на Media Matters показа, че Visa се е завърнала с разходи за реклама от 10 долара, в сравнение със 77 500 долара за 12-те седмици, преди Мъск да поеме управлението.
"Предполагам, че хората, които все още са там, работят с безумни часове, което не е нещо устойчиво в дългосрочен план", казва Корнет. Той вече е по-малко загрижен за техническото оцеляване на платформата. "По-скоро се притеснявам, че тя се превръща в помийна яма на хора, които са все по-дясно настроени и дали това не е представителна извадка на населението", казва той.
Никой от бившите служители не вярва, че Мъск се справя добре с работата си.
Общественото мнение също изглежда съгласно, че нещата са станали по-лоши по време на неговия мандат: Само 4% от потребителите на Twitter са заявили, че според тях преименуването на X има положителен ефект, докато 67% са заявили, че е било отрицателно решение.
В същото време рейтингът на недоброжелателно отношение към Мъск расте неимоверно, допълва Fastcompany.